::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7352371 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170543853 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120530 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

پرش چشم نشانه چیست؟
شماره فتوى 7311

تعداد بازديد 17228

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-06-14

 

پرش چشم راست و یا چپ از نگاه عقیدتی که بعضی ها میگویند شگون بد یا خوب دارد چگونه میباشد؟ 


الحمدلله،

پرش چشم (یا پلک)؛ لرزش عضلات خارج چشمی است که تحریکات عصبی و روحی، کم خوابی و استرس از عوامل بروز عارضه پرش چشم است که فرد در پلک های خود احساس نبض دار شدن و حرکت می کند.

بنابراین این پدیده بخاطر بخاطر فعل و انفعالات بدن صورت می گیرد و ربطی به بد شگونی ندارد! و این سخن خرافه ای بیش نیست، و ما در شریعت اسلام هیچ عقیده و باوری را بدون تایید از کتاب و سنت نمی پذیریم، پس بدون دلیل شرعی نباید سخنی را گفت، زیرا خداوند متعال می فرماید: « وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً» (اسراء 36)

یعنی: «و چیزی‌ را که‌ بدان‌ علم‌ نداری‌ دنبال‌ نکن‌» به‌ این‌ ترتیب‌، خدای‌ متعال‌ نهی ‌می‌کند از این‌که‌ انسان‌ چیزی‌ بگوید یا به‌ چیزی‌ عمل‌ کند که‌ به‌ آن‌ علم‌ ندارد. و علم در اینجا عبارتست از کلام خدا (قرآن) و کلام رسولش صلی الله علیه وسلم (یعنی احادیث) ، یعنی هرکس بدون استناد به قرآن یا احادیث صحیح از ادعایی پیروی کند، او بدون علم از آن پیروی کرده است. «زیرا گوش‌ و چشم‌ و قلب‌، همه ‌مورد پرسش‌ واقع‌ خواهند شد» یعنی‌: از صاحب‌ آنها پرسیده‌ می‌شود که‌ این‌ حواس‌ خود را در چه‌ راهی‌ به‌کار گرفته‌ است‌ زیرا حواس‌ انسان‌ آلات‌وابزاری‌ اند که‌ اگر او آنها را در خیر به‌کار گیرد، سزاوار دریافت‌ پاداش‌ است‌ و اگر آنها را در شر به‌کار گیرد، سزاوار عقاب‌ می‌باشد. به‌قولی‌: خداوند عزوجل این‌ اعضا را در هنگام‌ پرسش‌ از آنها به‌ نطق‌ می‌آورد و آنها از آنچه‌ که‌ صاحبشان‌ انجام‌ داده‌ است‌ خبرمی‌دهند. چنان‌که‌ آیات‌ و احادیث‌ گواه‌ این‌ حقیقت‌ است‌. بنابراین کسی نباید بدون برهان سخنی را به دین و شریعت منتسب کند.

کسانی که چنین اعتقادی دارند باید بدانند که سخن بدون برهان و بی دلیلی بر زبان جاری می کنند، و این اعتقاد با توحید منافات دارد، درحالیکه چشم و زبان و گوش آنها مسئول است!؟

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com