::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1540378 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143231807 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

5110 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا بلند شدن هنگام دخول مهمان یا جهت مصافحه جایز است؟
شماره فتوى 3419

تعداد بازديد 4836

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-23

 

لطفا بفرمایید آیا بلند شدن هنگام دخول مهمان یا جهت مصافحه جایز است؟


الحمدلله،

از ابوالعباس احمد بن تیمیه _ رحمه الله _ در مورد عادت مردم هنگام ورود اشخاص معین به قصد اکرام آنها برمی خیزند، سؤال شد که آیا اینکار جایز است؟


ایشان در جواب فرمودند: الحمد لله رب العالمین. در زمان رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ و خلفای راشدین _ رضوان الله تعالی علیهم _ عادت سلف بر این نبوده است که هرگاه رسول خدا را ببینند، برخیزند چنانکه بیشتر مردم آن را انجام می دهند بلکه انس بن مالک _ رضی الله عنه _ می گوید: هیچ فردی نزد اصحاب محبوبتر از رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ نبود ولی با این حال هرگاه او را می دیدند برایش قیام نمی کردند چون کراهت او را نسبت به این عمل می دانستند اما گاهاً برای استقبال از کسی که مدتی غایب بوده و هم اکنون وارد شده برمی خواستند و این عمل را نیز از رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ دریافت داشته بودند چنانکه از نبی اکرم روایت است که برای استقبال از عکرمه برخواسته است و هنگام ورود سعد بن معاذ که در واقعه بنی قریظه به حکمش راضی شدند خطاب به انصار فرمود:**‏قُومُوا إِلَی سَیِّدِکُمْ‏**[ متفق علیه] (به استقبال از بزرگتان برخیزید(


برای مردم شایسته است که از سلف پیروی کنند و خود را بر آنچه که اصحاب در زمان رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ بر آن بودند عادت دهند چون آنها مردمان بهترین قرنها هستند و بهترین کلام، کلام خدا و بهترین هدایت، هدایت محمد _ صلی الله علیه و سلم _ می باشد و برای هیچ فردی جایز نیست که از هدایت بهترین مخلوقات و بهترین قرنها عدول نماید و برای کسی که افرادی از او پیروی می کنند شایسته است پیروانش را که در هنگام دیدار با او برمی خیزند تأیید ننمایند مگر در ملاقاتهایی که بعد از گذشت مدت زمانی روی دهد.
ولی قیام و برخواستن برای فردی که از سفر بازگشته و امثال آن روی می دهند به تلقی از رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ کاری نیکوست.


و زمانیکه عادت مردم اینگونه است که برای افراد وارد شده به قصد احترام برمی خیزند و در صورت ترک آن فرد وارد شده فکر می کند حق او را رعایت نکرده و قصد خوار نمودنش را داشته اند و عادتی که موافق سنت باشد را نمی داند شایسته است که در چنین وضعی برای او برخیزد چون اینکار موجب اصلاح بین افراد و از بین بردن بغض و حقد می باشد ولی در صورتی که فرد وارد شده عادت مردم را که مبنی بر موافقت با سنت است را می داند ترک قیام برایش موجب اذیت نخواهد شد و مقصود از قیام برخواستنی نیست که در فرموده رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ بیان گردیده است آنجا که می فرماید:**مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَتَمَثَّلَ لَهُ الرِّجَالُ قِیَامًا فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ‏**[ رواه ترمذی] (هرکس از اینکه مردم در مقابل قیام می نمایند خوشحال باشد باید نشیمنگاه خویش را در آتش قرار دهد.) و این امر هنگامی است که فرد نشسته و برایش قیام می نمایند و در مقابلش می ایستند و منظور حالتی نیست که به هنگام آمدنش برمی خیزند لذا بین اینکه به استقبالش بیایند و برخیزیند یا اینکه در مقابل ایستاده و قیام نمایند فرق وجود دارد چون در حالت اولی که هنگام ورود فردی برمی خیزند در قیام و برخواستن هر دو مساویند بر خالف حالت دوم که برای فرد نشسته قیام کرده اند.


در صحیح مسلم ثابت است که رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ آن هنگام که در موقع مریضی برای مردم نشسته نماز خواند به آنها نیز دستور داد تا بنشینند و نشسته نماز بخوانند و فرمود:** لا تعظمونی کما یعظم الأعاجم بعضها بعضًا‏** (همانگونه که غیر عربها بعضی بعض دیگر را تعظیم می نمایند مرا تعظیم نکنید.) رسول خدا در حالیکه خود نشسته بود آنها را از قیام کردن در حالت نماز نهی فرمود تا اینکه کارشان شبیه عجمها نباشد در حالیکه بزرگانشان نشسته اند در مقابلشان قیام می کنند.


خلاصه مطلب اینکه پیروی از عادت و اخلاق سلف بهتر است و باید به اندازه توانایی در آن کوشید و اگر کسی به آن معتقد نبود و عادت سلف را نمی دانست ترک کردن چیزی که در عادات مردم در بین هم نشانه احترام است مفسده راجح است و لازم است در بین دو فساد بوسیله ملزم شدن به کمترین آنها فساد بزرگتر را دفع نمود همانگونه که باید در بین انجام دو امر اصلاحی بوسیله از دست دادن کمترین آنها بزرگترینشان را انجام داد.


خم شدن به هنگام احوالپرسی:


از خم شدن هنگام احوالپرسی نهی شده است چنانکه در سنن ترمذی از رسول الله _ صلی الله علیه و سلم _ روایت است: در مورد مردی سؤال کردند که به هنگام ملاقات با دوستان برایشان خم می شود؟ فرمود:**لا**(نه اینکار را نکند.) و این بدان سبب است که رکوع و سجود جز برای خداوند عزوجل جایز نیست هر چند این امر به قصد تحیت و سلام در شریعت غیر اسلام موجود باشد چنانچه در حکایت یوسف در قرآن آمده:*وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ یَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَایَ مِنْ قَبْلُ*[ یوسف 100] «برایش به سجده افتادند و یوسف گفت: ای پدرم این تفسیر همان خوابی است که قبلاً روی داده بود.» در شریعت ما سجده کردن جز برای پروردگار درست نیست بلکه چنانکه گذشت از قیام کردن نیز بدان صورت که عجمها بعضی برای بعض دیگر انجام می دادند نهی شد، حال چگونه ممکن است رکوع و سجود برای دیگری جایز باشد. و به همین صورت رکوع کرن ناقض داخل در همان مفهوم و معنی نهی می باشد.(منبع: سایت ایمان)

والله تعالی اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com