چه چیزی در مورد زن در حال عده حرام است؟
الحمدلله، 1- خواستگاری: الف- زن در عده رجعی: خواستگاری وی چه به صورت صراحت و چه به صورت تعریضی حرام است، زیرا وی هنوز در حکم همسران است، برای احدی جایز نیست که از وی خواستگاری کند؛ چرا که وی هنوز در عصمت شوهرش میباشد. ب- زن در عده غیررجعی: خواستگاری وی به صورت صراحت و آشکار حرام است، ولی خواستگاری وی به صورت تعریضی و کنایهای جایز است. بدلیل فرموده خداوند متعال: «وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا عَرَّضْتُم بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاء »(البقره: 235). «و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه، (از زنانی که همسرانشان مردهاند) خواستگاری کنید». تصریح عبارت است از: اظهار رغبت در تزویج وی. مثل این که بگوید: من میخواهم با شما ازدواج کنم؛ در این وقت حرص به ازدواج، زن را وادار میکند که بگوید مدت عده وی به پایان رسیده است، قبل از آن که عملاً زمان عده وی تمام شده باشد (به همین علت حرام است). در صورتی که تعریض و کنایه خواستگاری این گونه نیست زیرا در آن به ازدواج تصریح نشده است؛ لذا حکم محذور بر آن مترتب نیست؛ اینها از مفهوم آیه شریفه فهمیده میشود. مثال تعریض اینکه که بگوید: من به عنوان مثال به افرادی چون شما علاقمندم؛ و برای زنی که در عده غیر رجعی است جواب تعریض را به صورت تعریض بدهد، و برای وی جایز نیست که جواب را به صورت صریح و آشکار بگوید. همچنین برای زن در حال عده رجعی به هیچ وجه جایز نیست. به کسی از وی خواستگاری میکند جواب دهد، نه به صورت صریح، و نه به صورت کنایه. 2- عقد کردن زن در حال عده حرام است: به دلیل فرموده خداوند متعال: «وَلاَ تَعْزِمُواْ عُقْدَةَ النِّکَاحِ حَتَّیَ یَبْلُغَ الْکِتَابُ أَجَلَهُ »(البقره: 235). «و اقدام به ازدواج ننمایید، تا عده آنها سرآید!». ابن کثیر در تفسیرش (1/509) گفته است: یعنی عقد نکاح را نبندید تا عده تمام شود: علما اجماع دارند که در مدت عده عقد زن درست نیست. وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین برگرفته از:کتاب تنبیهات علی أحکام تختص بالمؤمنات، شیخ دکتر صالح بن فوزان سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت IslamPP.Com
|