::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7117347 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319619 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119369 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا خلوت کردن زن با نزدیکان شوهرش، جایز است؟
شماره فتوى 3517

تعداد بازديد 5683

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-27

 

آیا خلوت کردن زن با نزدیکان شوهرش، جایز است؟


الحمدلله،

خلوت کردن زن با نزدیکان شوهرش، و باز نمودن رویش در نزد آنان؛ البته این خلوت خطرش از سایر خلوتها بیشتر است. چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ فرموده‌اند: «إیاکم والدخول علی النساء، فقال رجل من الأنصار: یا رسول الله، أرأیت الحمو؟ قال «الحمو الموت». أحمد، البخاری، الترمذی وصححه. «شما را از رفتن به پیش زنان هشدار می‌دهم». مردی از انصار گفت: ای رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ نظر شما در مورد برادر شوهر چیست؟ رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ فرمود: برادر شوهر یعنی مرگ». گویی که رسول الله صلی الله علیه وسلم ‏ خلوت کردن زن با برادر شوهرش را ناپسند داشته است.

حافظ ابن حجر در فتح الباری (9/331) گفته است که امام نووی گفت: اهل لغت اتفاق نظر دارند که کلمه «احماء» همان نزدیکان شوهر هستند مانند پدرشوهر، عموی ‌وی، برادر وی، پسر برادر وی، پسر عموی وی و همانند اینها. و باز ایشان گفته‌اند: که مقصود از این کلمه در احادیث نزدیکان شوهر هستند غیر از پدران وی و فرزندان وی؛ زیرا پدران و فرزندان شوهر با زن محرم هستند و جایز است که زن با آنها خلوت کند، و هیچ وقت به مرگ توصیف نمی‌شوند. و باز ایشان گفته است که: در اینجا بطور عادت تساهل صورت می‌گیرد، برادر با زن برادرش خلوت می‌کند، لذا به مرگ تشبیه شده است، پس در نتیجه این فرد بیش از دیگران باید منع شود.

شوکانی در کتاب (نیل الأوطار) (6/122) گفته است: این فرموده پیامبر: «الحمو: الموت» یعنی ترس از او بیشتر از ترس از دیگران است، چنانچه ترس از مرگ همیشه بیشتر از ترس از سایر چیزهاست.

پس شما ای زن مسلمان از خدا بترس و در این کار متساهل نباش اگر چه مردم در این کار تساهل دارند؛ زیرا آنچه که اعتبار دارد حکم شرع است نه عادت مردم.

 

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

برگرفته از:کتاب تنبیهات علی أحکام تختص بالمؤمنات، شیخ دکتر صالح بن فوزان

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com