::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1485382 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142295344 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2840 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا اگر ندانیم که شخص ذابح اهل توحید است یا اینکه به شهری مسافرت نماییم که اهل شرک و مشرک هم در آن ساکن باشند، لازمست از ذبیحه و گوشت پرس و جو و تحقیق نماییم؟
شماره فتوى 4034

تعداد بازديد 4801

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-01-24

 

ایا خوردن گوشت مرغی که ذابح ان را نمی شناسیم (منظورم گوشت هاِیی است که سطح شهر فروخته می شود ) و احتمال دارد افرادی که در کشتارگاه ذبح می کنند  موحد باشند یا از نواقض اسلام داشته باشد  حلال است یا خیر؟ یا در حالت کلی شناختن و جستجو و تحقیق  و بررسی شخص خریدار گوشت  در مورد ذابح واجب است یا خیر ؟ (چون که شنیده ایم که امام نووی فرموده اند که اگر وارد شهری شدی و به منزل فردی رفتی که گوشتی به تو دادند که نمی دانی ذابحش کیست و اگر احتمال دادی که در ان شهر حتی 1 نفر مشرک وجود داشته باشد نباِید از ان گوشت بخوری چه برسد به اینکه قسمتی از ان شهر از اهل قبور و مشرک باشند.این سخن امام این را می رساند که شناختن فرد ذابح فرض و واجب است)


الحمدلله،

اگر در مکانی زندگی کنید یا بدانجا سفر نمایید که ساکنان آنجا همگی مسلمان بودند ( و به شرک قبور معتقد نبودند مانند روافض)یا بیشتر ساکنانشان مسلمان بودند، در اینصورت ذبایح آن شهر یا روستا حلال است و لازم نیست که سوال شود.ولی اگر اغلب ساکنان آنجا مشرک بودند یا اعتقاد به شرک قبور داشتند یا سب ام المومنین عایشه رضی الله عنه می نمودند، در اینصورت لازمست از باب احتیاط در مورد گوشت آنجا مطمئن شد.

شیخ ابن عثیمین در این باره می گوید:

" فقها گفته‌اند: اگر حیوان ذبح شده‌ای در جایی رها شده بود که ذبح اکثر اهالی آن حلال است، خوردن گوشتش حلال است. اما در این حالت بهتر است کاری را انجام دهیم که از شک و گمان بر طرف شود. همچنین: اگر گوشتی را از جایی آوردند که ذبح بعضی از آن‌ها حلال است و به صورت شرعی ذبح می‌کنند و بعضی دیگر از راه غیر شرعی، اما اکثریت با گروه اول است، لذا خوردن آن گوشت اشکالی ندارد، اما بهتر است از خوردن آن گوشت (از باب احتیاط) امتناع شود ."( جریدة المسلمون، العدد2)

برای تکمیل موضوع به فتوای شماره (1872) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com