::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1485376 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142295177 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2840 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن گوشت مرغ واسب چیست؟
شماره فتوى 4041

تعداد بازديد 4959

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-02-02

 

 

ایا خوردن گوشت مرغ وتخم مرغ ازنگاه دین اسلام چیست؟ سوال دوم: خوردن گوشت اسب ازنگاه اسلام چیست ؟


الحمدلله،

اصل اینست که گوشت تمامی حیوانات حلال هستند مگر آنهایی که شرع حرام نموده است. و شرع گاهی اوقات حرام ها را بصورت مشخص اشاره نموده است مانند خوک، و گاهی اجمالی حرامها را شرح داده است؛ مانند تمامی حیوانات دوزیست (مثل قورباغه)

بدیهی  است‌ که  طعام  و  خوراکیهائی (از جمله گوشت)  حلال  هستند،‌که  پاک  باشند  و  نفس  بدانها  مایل  باشد که  خداوند  می‌فرماید:

« یسألونک ماذا أحل لهم قل أحل لکم الطیبات»  مائده  4

[ ‌ای  محمد  از  تو  می‌پرسند که  چه  چیز برایشان  حلال  است‌،  بگو همه  چزهائی‌که  پاک باشند  و نفس بدانها  مایل  باشد  حلال  هستند].                   

 چیزهائی ‌که  شرع  بصراحت  آنها  را  مباح  اعلام‌کرده  است:

جانوران  دریائی‌:  جانوران  دریائی  و  بحری  همگی  حلال ‌گوشتند  مگر  اینکه  سم  داشته  باشند که  آنوقت  بجهت  ضرر  حرام  هستند،  این  جانوان  دریائی  حلال  گوشتند،  خواه  ماهی  یا  غیرماهی  باشند  و  خواه  شکار شوند  یا  مرده  یافته  شوند  و  خواه  مسلمان  یا  غیرمسلمان  وکتابی  و  بت پر‌ست  آن  را  شکار کرده  باشد.  جانوران  دریائی  نیازی  به  ذبح سربر‌یدن  ندارند  بدلیل  این  آیه‌:

" أحل لکم صید البحر وطعامه متاعا لکم وللسیارة   مائده  96  [‌برای  شما  شکار  دریا  و مواد خوراکی  دریائی  که  ذخیره  شده  و همه  مواد  خوراکی  دریائی  حلال  شده  است  تا  بهرهای  باشد  شما  را  و  مسافران  را]"‌.   

 

 “‌حیوان  و  جانورانی  هستند  که گاهی  در  خشکی  وگاهی  در  دریا  هستند”‌.

 ابن  العربی ‌گفته  جانورانی‌که  هم  درخشکی  و  هم  در  دریا  زندگی  می‌کنند  صحیح  آنست‌که  مردارشان  حرام  است‌.

چون  دلیل  حرمت  و  دلیل  حلال  بودن  با  هم  متعارض  هستند  و  احتیاطاً  بدلیل  حرمت  عمل  می‌شود  اما  غیر ابن  العربی  از علما  می‌گویند  هر چیزی ‌که  عملا  دردریا  باشد  و  در  دریا  بمیرد  مردارش  حلال  است  اگرچه  امکان  زندگی  در  خشکی  را  نیز  داشته  باشد  مگر قور‌باغه ‌که  از کشتن  آن  نهی  شده  است‌.

   

جانوران  حلال ‌گوشت  خشکی  و بری: 

حیوانات  حلال ‌گوشت  خشکی‌ که  بصراحت  از آنها  نام  برده  شده  است‌،  بقرار زیر می باشد:

 حیوانات  چهارگانه‌:"  والانعام خلقها لکم فیها دف ء ومنافع ومنها تأکلون "   نحل  5 

 (‌خداوند  چهارپایان  هشتگانه‌ای  که  بتفصیل  در  سوره  انعام  ذکر کرده  است  برای  مصالح  شما  آفریده  است‌که  از پشم  آنها  و  پوست  آنها  خود  را گرم  نگاه  می‌دارید  و  استفاده  می‌کنید  و از نسل  آنها  و  سواری و  دوشیدن  و گوشت  و  پشتشان  منافع  دارید  و از آنها می‌خورید.         

" یا أیها الذین آمنوا أوفوا بالعقود أحلت لکم بهیمة الانعام إلا ما یتلی علیکم    مائده  1  [‌ای  مومنان  به  عهد  و  پیمانهای  خویش  وفاکنید  و  حیوانات  چهارپا “‌انعام‌:  شتر و گاو  و گوسفند“  برای  شما  حلال  است  جز  چندتائی ‌که  بر  شما  خوانده  می‌شود  مانند:  مردار،  خون  جاری  و  روان  وگوشت  خوک  و  غیر آن‌ که  در  این سور‌ه  آمده  است‌]"‌. 

 انعام  شامل  شتر  و گاو  و گاومیش  و گوسفند  و  بز  و  آهو،  کوهی  و  اهلی  و  اینها،  همگی  می‌شودکه  باجماع  همه  حلال‌گوشت  هستند  و  درحدیث  رخصت  حلال  بودن  انواع  مرغ  و  خروس  و  پرندگان  و  اسب‌ و گورخر  و  خرگوش  و  ملخ  و گنجشک‌ها  نیز  بیان  شده  است‌.{ ‌مالک  و ابوحنیفه گوشت  اسب  را  مکروه  میدانند. چون  برای  سواری  و  زینت  است.‌}

در‌باره  گنجشک  و  امثال  آن  پیامبر صلی الله علیه و سلم   گفت‌:" ما من إنسان قتل عصفورا فما فوقها بغیر حقها إلا سأله الله تعالی عنها.قیل: یا: رسول الله، وما حقها؟ قال: یذبحها فیأکلها ولا یقطع رأسها یرمی بها     [هر انسانی ‌که گنجشکی  یا  چیز کوچکتری  از  آن  را  بناحق  بکشد  خداوند  او  را  مورد بازخواست  قرار  می‌دهد  گفتند  ای  رسول  الله  حق  آنها  چیست  که  مراعات  شود؟  فرمود  آنکه  آنها  را  سر  ببرید  و  بخورید  نه  اینکه  سرشان  راکند  و  دورانداخت‌]‌.  نسائی  آن  را  روایت‌کرده  است‌.  برخی  از اصحاب  همراه  پیامبر  صلی الله علیه و سلم  گوشت هوبره =  حباری  را  خورده‌اند.  ابوداود  و  ترمذی  آن  را  روایت‌کرده‌اند.

 

چیزهائی‌ که  شارع  بصراحت  آنها  را  حرام‌ کرده  است :

طعامهایی‌ که  درکتاب  خدا  از  حرمت  و  حرام  بودن  آنها  سخن  رفته  محصور است  در  ده  چیزی‌که  در  این  آیه  آمده  است‌:

" حرمت علیکم المیتة   والدم   ولحم الخنزیر   وما أهل لغیر    الله به والمنخنقة  والموقوذة   والمتردیة   والنطیحة   وما أکل السبع    إلا ما ذکیتم وما ذبح علی النصب   وأن تستقسموا بالازلام ذلکم فسق    مائده  آیه  3  [‌بر  شما  حرام  شده  است  خوردن ‌گوشت  مردار  و  خون  روان  و  جاری  و گوشت  خوک  و گراز  و گوشت حیواناتی‌که  برای  غیر  خدا  و  بنام  غیر  خدا  ذبح  می‌شوند  و گوشت  حیوانی‌که  خفه  شده  است  و گوشت  حیوانی‌که  در  اثر  ضربت ‌کشته  شده  و  ذبح  نشده  است  و  گوشت  حیوانی‌که  ازمکان  بلندی  پرت  می‌شود  و  ذبح  نشده  و  مرده  است  و گوشت  حیوانی ‌که  در  اثر شاخ  زدن  حیوان  دیگری  مرده  و ذبح  نشده  است  و گوشت  حیوانی  که  به  وسیله  حیوانات  درنده  مجروح  شده  و  بدون  ذبح  مرده  باشد  مگر اینکه  آن  را  زنده  دریابید  و  ذبح ‌کنید  و گوشت  حیوانی‌که  برای  بتها  و  طاغوت  و  بقصد  تعظیم  آنها  ذبح  شده  باشد  وهمچنین  برشما  حرام‌کرده  است‌که  وسیله  تیرهای  مخصوص  طلب  قسمت‌ کنید  و  بدانها  قرعه  بکشید  این‌کارها  و  ارتکاب  آنها  خروج  از  جاده  مستقیم  شریعت  و  فسق  وگناهکاری  است‌]"‌.

  و  این  آیه  تفصیل  اجمالی  است ‌که  در  آیه  زیر آمده  است‌:

" قل لا أجد فیما أوحی إلی محرما علی طاعم یطعمه إلا أن یکون میتة أو دما مسفوحا أو لحم خنزیر فإنه رجس أو فسقا أهل لغیر الله به    انعام  145  [‌بگو  در آنچه  بر  من  وحی  شده  است  هیچگونه  طعامی  را  نمی‌یابم‌ که  برکسی  حرام  باشد  مگر  این که  مردار  باشد  یا  خون  روان  یا گوشت  خوک  و گراز که  نجس  و  حرام  است  یا طعامی‌که  موجب  خروج  از فرمان  خدا  باشد  یا گوشت  حیوانی‌که  برای  غیرخدا  و  بنام  غیر  خدا  و  بقصد  تعظیم  غیر  خدا  ذبح  شده  باشد...]"‌.

که  دراین  آیه  چهار  چیز را  ذکرکرده  و  تفصیل  آن  درآیه  3  سوره  مائده  ذکر  شده است  و  هیچ  منافاتی  بین  آن  دو آیه  نیست‌.

گوشت خر حرام است:

از  انس  روایت  شده‌که  گفت‌:  چون  پیامبر صلی الله علیه و سلم    خیبر  را  فتح‌کرد  ما  از  آنجا  خرهائی  را  به  غنیمت‌گرفتیم‌ که  از گوشت  بعضی  از آنها  پختیم  و  غذا  درست‌کردیم‌.  پیامبر صلی الله علیه و سلم    ندا  زد که  هان  بدانید  بدرستی  خدا  و  رسولش  شما  را  از  این‌کار  نهی  می‌کنند،  چون ‌گوشت  خر نجس  است  و این  عمل  از عمل  شیطان  است‌،  پس  دیگها  در  حالی ‌که  می‌جوشیدند  واژگون  شدند  و  ریخته  شدند  و  محتوای  آنها  دور  انداخته  شد.  پنج  نفر  از  اصحاب  صحاح  آن  را  روایت ‌کرده‌اند.

حرام  بودن  حیوانات  درنده  و  پرندگان  شکاری:

از  جمله  چیزهائی‌ که  اسلام ‌گوشت  آنها  را  حرام‌ کرده  است‌،  حیوانات  درنده  و  پرندگان  شکار کننده  هستند،  مسلم  از  ابن  عباس  روایت  کرده  است  که  گفت‌:  پیامبر صلی الله علیه و سلم   از  خوردن ‌گوشت  حیوانات  که ‌“‌ناب‌“  -‌ دندان  نیش  و گزنده  دارند  و  گوشت  پرندگان  شکاری  دارای  چنگال  نهی  فرمود. کلمه  سباع  جمع  سبع  بمعنی  حیوانات  درنده  و  شکارکننده  است  و  مقصود  از  ‌“‌ذی‌ناب‌“  حیواناتی  است‌که  با  این  دندان  نیش  خود  بمردم  و اموال  مردم  حمله  می‌کنند  مانند گرگ  و شیر و سگ  و  پلنگ  و  یوزپلنگ  وگربه  وگربه  سانان ‌که  بنا  بقول  جمهور  علما گوشت  همه  اینها  حرام  است  و بنا  بمذهب  ابوحنیفه  هر چیزی‌ که ‌گوشت  بخورد  سبع  نامیده  می‌شود  و فیل  و کفتار  و  موش  صحرائی  وگربه  نیز  از سباع  محسوب  و  همگی  حرام‌ گوشتند.

مباح  بودن  خوردن گوشت  حیوانی ‌که  حرام  است  بهنگام  ضرورت:

کسی‌که  مضطر  و  ناچار  باشد  می‌تواند  ازگوشت  مردار  وگوشت  خوک  وگراز  و  حیواناتی  که  حرام  گوشتند  و  خداوند  آنها  را  حرام  کرده  است‌.بخورد  تا  بدینوسیله  زندگی  خویش  را  نجات  دهد  و  نفس  خویش  را  از  مرگ  حتمی  در  اثر  گرسنگی  مصون  دارد  و  مقصود  از  مباح  بودن  خوردن  آن‌،  وجوب  است  یعنی  با  توجه  بدین  آیه  واجب  است‌که  از  آن  بخورد:  " ولا تقتلوا أنفسکم إن الله کان بکم رحیما  .  نساء 29

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com