::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1507284 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142596513 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن غذاهای نذری شیعه در روز عاشورا یا دیگر مناسبات
شماره فتوى 4778

تعداد بازديد 4841

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-06-08

 

در روز عاشورا غذاهای نذری پخته میشود که به غذاهای امامی مشهور است خوردن اینگونه غذاها چه حکمی دارد؟این غذاها برای ما اورده میشود ما به این نیت که در راه خدا درست شده و از جهتی نعمت خداوند است درست نمیدانیم که دور بریزیم و میخوریم کار ما درست است یا نه؟


الحمدلله،

یکی از مظاهر ایمان به الله تعالی اینست که برای وی شرک قائل نشوی بدین معنی که نه در خالقیت وی و نه در عبودیت وی و نه در صفات و اسمهای وی شریکی برایش نیابی و قرار ندهی.

این سه مورد را انواع توحید سه گانه گویند. و به ترتیب بدانها توحید ربوبیت که مربوط به خلق کردن الله تعالی است بدین معنی که نباید علاوه بر الله تعالی کسی دیگر را نیز خالق هستی بپنداری ،و دومی توحید در عبادت است که بدان توحید الوهیت گویند؛ یعنی نباید علاوه بر الله از کسی دیگر طلب حاجات کنی و یا مخلوقی را هر چند بزرگوار باشد را به فریاد بخوانی و او را بین خود و خدا واسطه قرار دهی یا برای کسی بجز او قربانی یا نذر کنی، و نیز سومی را توحید در اسماء و صفات گویند بدین معنی که نباید هیچکس را در اسمها و صفتهای خداوند شریک گردانی.

 

 به طور خلاصه ایمان به الله مستلزم رعایت سه توحید است:

1-    توحید ربوبیت

2-    توحید الوهیت

3-    توحید اسماء و صفات

اما توحید الوهیت، یعنی خالص کردن عبادت فقط برای خداوند تبارک و تعالی و نباید در عبادت خویش کسی را با وی شریک کرد و این جزو اصول دین است و کسی که در عبادت کسی دیگر را با خدا شریک گرداند دچار شرک می گردد.

لذا چون توحید الوهیت به عبادات مربوط می شود، لذا بایستی معنی عبادت و انواع آنرا بدانیم:

 

عبادت در لغت به معنی خوار و ذلیل و تسلیم بودن است.

و از لحاظ شرعی اسم جامعی است که برای تمام آنچه از سخنان و اعمال ظاهری و باطنی که خداوند آن را دوست دارد و به آن راضی است گفته می شود.

عملی که خالص برای خداوند و بر اساس سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم نباشد، اعتبار ندارد.

بیان بعضی از انواع عبادت:

انواع عبادت بسیار است. هر عمل صالحی که به وسیله سخنان یا اعمال ظاهری و باطنی انجام شود و خداوند آن را دوست می‌دارد و به آن راضی است نوعی از انواع عبادتها می باشد در زیر بعضی از نمونه های آن ذکر می شود:

 

1.    دعا: شامل دعای درخواست و دعای عبادت می باشد. الله تعالی می فرماید:{فَادْعُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ} غافر 14. «خداوند را در حالی بخوانید که دین را برایش خالص کرده اید» و می‌فرماید: {وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا} جن 18.«مساجد از آن خداست با خداوند کسی دیگر را نخوانید» و می فرماید:{وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لَا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ**وَإِذَا حُشِرَ النَّاسُ کَانُوا لَهُمْ أَعْدَاءً وَکَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ} احقاف 5- 6.«و کیست گمراهتر از آن کسی که به جای خداوند کسی را می خواند که تا روز قیامت به او پاسخ نمی دهد و آنها از دعایشان بی خبرند. و هنگامی که مردم محشور گردند دشمنان آنها باشند و به عبادت آنها کافرند».

پس کسی که از غیر خداوند به چیزی که جز خداوند بر آن قادر نیست، درخواست کند او مشرک و کافر است و فرقی نمی کند که درخواست شده زنده یا مرده باشد. و هرکس از زنده ای بر آنچه بر انجام آن قادر است درخواست نماید مثلاً می گوید: ای فلانی به من غذا بده یا ای فلانی مرا سیراب کن و مانند اینها، مشکلی بر آن مترتب نمی گردد. و هرکس از مرده یا غائبی درخواست نماید، او مشرک است زیرا مرده و غایب نمی توانند به مانند این کار را انجام دهند.

دعا دو نوع است دعای درخواست و دعای عبادت.

دعای درخواست این است که از نیکی های دنیا و آخرت از خداوند درخواست نماید و در دعای عبادت تمام چیزهای ظاهری و باطنی که باعث نزدیکی به خدا می گردد در آن داخل می شود. زیرا عبادت کننده برای الله با زبان قال و حال از پروردگارش قبولی آن عبادت، و پاداش آن را درخواست می‌کند.

و تمام آنچه در قرآن از امر و نهی کردن دعا از غیر خداوند وارد است بر ثنا و ستایش دعاکنندگان که شامل دعای درخواست و دعای عبادت می شود، می باشد.

 

-         4،3،2- . محبت، ترس و امید: از ارکان عبادت هستند.

 

1.  توکل: و آن اعتماد کردن بر چیزی است.

توکل بر خدا یعنی اختیار کامل امر را به خداوند متعال واگذار و بر او اعتماد و اطمینان کردن همراه با بکار بردن اسباب مباح برای بدست آوردن منافع و دور کردن ضرر و زیانها. الله تعالی می فرماید:{وَعَلَی اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ} مائده 23.«اگر مؤمن هستید به خداوند توکل کنید» و می فرماید:{وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ} طلاق 3. «هرکس به خداوند توکل کند او را کفایت است».

 

8،7،6.  رغبت، رهبت و خشوع:

 

رغبت: یعنی دوست داشتن رسیدن به آنچه محبوب می پسندد.

رهبت یعنی نتیجه ترسی که فرار از امر ترسناک است.

 

خشوع: یعنی خضوع برای عظمت خداوند به گونه ای که تسلیم اوامر کونی و شرعی می باشد. الله تعالی در بیان این سه نوع از عبادت می فرماید:{إِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ} انبیاء 90. «آنها در کارهای نیک شتاب می نمودند و ما را از روی رغبت و بیم می خواندند و در برابر ما خاشع بودند».

 

9. خشیت: ترسی است مبنی بر علم به عظمت و کمال قدرت کسی که از او می ترسد. الله تعالی می فرماید:{فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِی} بقره 150.«از آنها نترسید و از من بترسید»{فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ} مائده 3.« از آنها نترسید و از من بترسید».

 

10. توبه: بازگشت به سوی الله تعالی با انجام دادن اوامر خداوند و دوری از معصیتها. الله تعالی می فرماید:{وَأَنِیبُوا إِلَی رَبِّکُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ} زمر 54. «به سوی پروردگارتان برگردید و تسلیم او شوید».

 

11. استعانه: یعنی طلب کمک از الله تعالی برای تحقق امور دین و دنیا. الله تعالی می فرماید:{إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ} «تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم» و رسول الله صلی الله علیه وسلم در وصیتش به ابن عباسب می فرماید:|إِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ| «هنگامی که یاری خواستی از الله بخواه». ترمذی (2516)

 

12. استعاذه: درخواست پناه دادن و حمایت کردن او در برابر کارهای ناپسند است. الله تعالی می فرماید:{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ**مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ} «بگو پناه می برم به پروردگار سپیده دم از شر و بدی آنچه خلق کرد» و می فرماید:{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ**مَلِکِ النَّاسِ**إِلَهِ النَّاسِ**مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ} «بگو پناه می برم به پروردگار مردم، پادشاه مردم، معبود مردم از شر و بدی وسوسه کننده نهانی.»

 

13. استغاثه: طلب فریاد رسی فوری است و آن نجات دهنده از سختی و هلاکت است. الله تعالی می فرماید:{إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ} انفال 9. «زمانی که پروردگارتان را به فریاد می طلبیدید دعای شما را اجابت کرد».

 

14. ذبح و قربانی: گرفتن جان با ریختن خون به شیوه مخصوص که تقرب به سوی خداست. الله تعالی می فرماید:{قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ} انعام 162. «بگو نماز، قربانی، زندگی و مرگم برای الله پروردگار عالمیان است» و می فرماید:{فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ} کوثر 2.«برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن».

 

15. نذر: شخص خودش را به چیزی یا طاعتی برای خدا که واجب نیست ملزم می کند یا نذر می کند فلان عمل را بخاطر الله انجام دهد. الله تعالی می فرماید:{یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا} انسان 7. «به نذر وفا می کردند و از روزی که شر آن فراگیر است می ترسند».

اینها نمونه ای از انواع عبادت هستند و تمام آنها تنها حق الله تعالی می باشد و جایز نیست چیزی از آن را برای غیر خداوند بکار برد.

 

عبادت بر حسب انجام آن به وسیله اعضا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: عبادتهای قلب مانند: محبت، خوف، امید، توبه، خشیت، ترس، توکل و مانند آن.

دسته دوم: عبادتهای زبان مانند حمد، لا اله الا الله، تسبیح، استغفار، تلاوت قرآن، دعا و مانند آن.

دسته سوم: عبادتهایی که به وسیله اعضا مانند نماز، روزه، زکات، حج، صدقه، جهاد و مانند آن انجام می گیرد.

 

حال با توجه به مطالب فوق، دریافتیم که نذر یکی از انواع عبادات است که لازم و ضروری است که فقط و فقط و خالصانه برای الله تعالی نذر شود و احدی نباید در این عبادت شریک خداوند قرار گیرد.

حال اگر کسی نذری را برای غیر خدا قرار داد یا هم برای خدا و هم برای غیر خدا قرار بدهد، بدون تردید مرتکب شرک در عبادت شده است زیرا کسی غیر از خدا را شریک نذر کرده است.

بنابراین نذوری که برای امامان یا اهل بیت صورت می گیرد ، شرک است و جایز نیست که مسلمان از آن نذور استفاده کند و متاسفانه بسیاری از شیعیان امروزه در مراسمات مختلف خود اقدام به پخش نذری که بمناسبت امامان خود کرده اند، می کنند و لذا استفاده از آن نذریها نه تنها جایز نبوده بلکه مسلمان موحد بایستی به نشانه ی برائت از آن ، از استعمال آن نذور پرهیز کند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com