::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1507764 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142602566 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن زعفران
شماره فتوى 5771

تعداد بازديد 4866

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-12-25

 

یکی از علمای شهرما به نقل از کتاب ردالمختار جلد پنجم باب اشربه خوردن زعفران را حرام اعلام کرده است. آیا این صحت دارد؟


الحمدلله،

اصل در نوشیدنی ها مباح بودن آنهاست، یعنی استعمال هر نوع نوشیدنی جایز و مباح است مگر اینکه یکی از چهار خصلت زیر را داشته باشد:

1- نص صریحی از قرآن یا احادیث صحیح نبوی بر تحریم آن وجود داشته باشد.

2- نجس باشد.

3- مست کننده باشد.

4- برای بدن ضرر جسمی داشته باشد.

و این یک قاعده است: هر نوع نوشیدنی که خداوند متعال آنرا خلق کرده است مباح است مگر آنکه یک یا دو یا سه یا هر چهار حالت فوق در آن صدق کند، در اینصورت نوشیدن آن حرام خواهد شد.

حال این قاعده را در مورد زعفران نیز تطبیق می دهیم:

1- هیچ نصی قرآنی یا حدیث در مورد تحریم زعفران وارد نشده است.

2- زعفران نجس نیست، زیرا اصل بر اشیاء پاک و طاهر بودن آنهاست مگر آنکه دلیلی بر نجاست آن در شرع وارد شده باشد. اما هیچ دلیلی مبنی بر نجاست زعفران در شرع نیامده است، پس می گوییم زعفران پاک است.

3- زعفران مست کننده نیست و این امر کاملا مشهود بوده و نیازی به دلیل نیست.

4- زعفران برای بدن مضر نیست، زیرا ثابت نشده است که برای بدن زیانی در بر داشته باشد و موجب بیماری یا هلاکت گردد.

بنابراین نتیجه می گیریم که زعفران حرام نیست بلکه مباح و جایز می باشد.

 

علامه ابن عثیمین در پاسخ به سوالی می گوید:

حکم نوشیدن قهوه ای که با زعفران آغشته و ترکیب شده است برای زنی که در عده ی وفات شوهرش می باشد چیست؟

"(هرگاه زعفران به قهوه اضافه شد) چنانچه بوی آن از بین نرفته باشد و همچنان باقی بماند، در اینصورت جایز نیست چنین قهوه ای را بنوشد، زیرا بوی آن زعفران در دهان زن ظاهر می گردد، ولی اگر بوی زعفران با پخت آن باقی نماند، پس مانعی بر نوشیدن این قهوه وجود ندارد." (مجموع فتاوی ابن عثیمین).

نکته 1: عده زن در اثر فوت شوهرش خواه با او همبستر شده یا نشده باشد، چهار ماه و ده روز است، به دلیل فرموده خداوند متعال :

) وَالَّذِینَ یُتَوَفَّونَ مِنکُم وَ یَذَرُون أزوَاجاً یَتَرَبَّصنِ بِأنفُسِهِنَّ أربَعَةَ أشهُرٍ وَ عَشراً ( (بقره : 234)

«و کسانی که از شما (مردان) می‌میرند و همسرانی از پس خود به جای می‌گذراند همسرانشان باید چهار ماه و ده روز انتظار بکشند».

مگر زنی که در اثر همبستری با شوهرش، حامله باشد که عده از وضع حملش است: خداوند متعال می‌فرماید :  وَأولاَتُ الأحَماِل أجَلُهُنَّ أن یَضَعنَ حَملَهُنَّ (  (طلاق : 4)

«و عده زنان باردار وضع حمل آنان است».

 

نکته 2: زنی که در عده ی وفات شوهرش است نباید در این مدت خود را آرایش و زینت و معطر نماید. از این جهت است که جناب شیخ در مورد استعمال زعفران برای زنی که در عده ی وفات شوهرش نشسته چنین حکمی را صادر نمودند، وگرنه نوشیدن قهوه همراه با زعفران برای مرد و زن جایز است هرچند که بوی خوش آن باقی بماند. ولی زنان نباید در نزد مردهای نامحرم خود را معطر نمایند پس برای زنان جایز نیست که نزد مردهای نامحرم زعفرانی استعمال کنند (بخورند یا بنوشند) که بوی آن به نامحرم برسد.

همچنین از این فتوا در می یابیم که زعفران خوشبو و پاک و حلال است. و گرنه استعمال آن در هیچ حالتی جایز نمی بود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com