::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1526004 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142924648 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2990 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم قطع صله رحم به خاطر طلب و بدهی
شماره فتوى 6260

تعداد بازديد 4807

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-05-13

 

پدرم حدود دومیلیون پول به عمویم قرض داده است و به او گفته هروقت دلش خواست پس بدهد این درحالی است که من و خانواده ام به این پول برای خرید ماشین یا ... نیاز داریم و پدرم هم این را می داند ولی چون قبلا پدرم سرپرست برادرهایش بوده(چون یتیم بوده اند) هنوز فکر می کند که باید به آنها انچنین کمک کند.

حال بحث روی این است که خانواده عمویم چندین بار خانواده مارا برای شام یا نهار دعوت کرده اند و خانواده ما هم قبول کرده اند(به عنوان صله رحم) ولی من تا حالا به این دعوت پاسخ نداده ام و برای این دلیل دارم:

وقتی تهران دانشجو بودم در سفارت افغانستان مولوی در خطبه نماز جمعه فرمودند که روزی امام اعظم ابوحنیفه به فردی پول قرض داده اند و در موعد مقرر به طرف منزل آن فرد حرکت کرده تا پولش را پس بگیرد همراه ایشان گفته اند بفرمایید تا شخص از منزل بیرون می آید از سایه دیوار منزل ایشان استفاده کنیم (تابستان بوده است) و امام فرموده اند تا پول را پس نگیریم جایز نیست.

حال شما بفرمایید من با این دلیل می گویم تا پول را به ما پس ندهند به خودم اجازه نمی دهم بروم منزلشان برای شام یا نهار نظر شما چیست من را راهنمایی کنید با تشکر


الحمدلله،

عملکرد شما در چندین وجه قابل قبول نیست:

اول: آن پول قرضی را پدرتان به برادر خود (و عموی شما) بعنوان قرض داده است، و این کار بسیار پسندیده و خوبی است که شریعت آنرا مثبت می داند.

از ابن مسعود روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (ما من مسلم یقرض مسلما قرضا مرتین إلا کان کصدقتها مرة) «هر مسلمانی که دوبار به مسلمانی قرض بدهد، مانند این است که یکبار به او صدقه داده باشد». ابن ماجه (2430).

و خداوند متعال می‌فرماید :

) وَ إن کَانَ ذُو عُسرَةٍ فَنَظِرَةٌ إلَی مَیسَرَةٍ، وَ أن تَصَدَّقُوا خَیرٌلَکُم إن کُنتُم تَعلَمُونَ ( (بقره : 280)

«و اگر (بدهکار) تنگدست باشد، مهلت (بدو داده) شود، تا گشایشی فرا رسد، و اگر (قدرت پرداخت نداشته باشد و شما همه قرض خود یا برخی از آنرا بدو) ببخشید برایتان بهتر خواهد بود، اگر دانسته باشید».

از طرفی پدر شما که پول را قرض داده تاریخ دقیق بازگشت پول را مشخص نکرده است، بنابراین ایشان یعنی عمویتان خلاف وعده نکرده اند، زیرا قرار بر این بوده که "هرگاه دلش خواست" پول را بازگرداند.

و مالک آن پول قرضی، پدرتان هستند نه شما و دیگر خواهران و برادرانتان و یا مادرتان، و مالک اگر خواست می تواند از ملک خود بگذرد..

 

دوم: اجابت دعوت واجب (یا حداقل مستحب) است، بخاری از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت نموده که ایشان فرمودند: «اسیران را آزاد کنید، دعوت را اجابت کنید و مریضان را عیادت نمایید.»

بنابراین شما بایستی اجابت دعوت را بمانند یک تکلیف شرعی بدانید، که اگر آنرا انجام ندهید معاقب و یا سرزنش خواهید شد، مگر آنکه منکری در آن دعوت باشد و شما عذر داشته باشید، مثلا در آنجا از شراب و اختلاط زن و مرد نامحرم و از این قبیل وجود داشته باشد، که در اینحالت اجابت دعوت نه تنها جایز نیست بلکه حرام است.

 

سوم: ما نمی دانیم که آن موضوع امام ابوحنیفه تا چه حد صحت دارد؟! اما به فرض صحت باز حجت و دلیلی برای ما و شما نیست! چرا که ما مسلمین از کتاب و سنت پیروی می کنیم نه از عملکرد و روش دیگران.. چرا که هر کسی بجز خدا و رسولش صلی الله علیه وسلم دچار خطا و اشتباه است، و ما موظف به پیروی از احدی جز رسول خدا صلی الله علیه وسلم و خلفای راشدین نیستیم..

در ضمن باید توجه داشته باشید که در ماجرای پس گرفتن طلب امام ابوحنیفه، ایشان و همراهش به منزل بدهکار دعوت نشده بودند، بلکه آنها خود رفته بودند تا طلبشان را بگیرند، و باید بدانیم که دعوت کردن تفاوت دارد چرا که همانطور که اشاره شد اجابت دعوت واجب یا مستحب است. در حالیکه امام ابوحنیفه با این امر واجب (یعنی پذیرش دعوت) مواجه نبودند..

و احتمال دارد که منظور امام ابوحنیفه این باشد که استفاده از اموال و امکانات شخص بدهکار جایز نیست، زیرا او با بدهیش در زمره ی ناتوانان قرار گرفته و استفاده از مال ناتوان بدون رضایتش صحیح نیست، در حالیکه عموی شما خود اقدام به دعوت کردن خانواده ی شما کرده و این دلالت دارد که ایشان توانایی پذیرایی از مهمان را دارند و از طرفی نشانگر رضایت ایشان مبنی بر استفاده از اموال و امکانات خود دارند، پس شما با رضایت عمویتان از اموال (خوردن نهار) استفاده می کنید.

 

خلاصه اینکه: اصل بر وجوب اجابت دعوت مسلمان است. زمانی که دعوت کننده بصورت معین او را دعوت کند، مگر این که مانعی شرعی وجود داشته باشد.

شما نمی‌توانید بنا به دلایلی که ذکر کردید از اجابت دعوت و شرکت در آن صرفنطر کنید؛ باید دعوت را اجابت کنید. مگر این که از دعوت کننده بخواهید که به شما اجازه دهد تا شرکت نکنید، هرگاه اجازه داد شما اجازه دارید به دعوتی نروید.

و این شیطان است که قصد دارد با وسوسه و ردیف کردن یکسری توجیهات نا صحیح شما را از انجام صله ی رحم باز دارد، درحالیکه صله ی رحم یکی از مطلوبات شریعت است و باید بدانید که ترک صله ی رحم یکی از اسباب عدم اجابت دعا است.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com