::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1404389 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73460736 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2832 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا آیه رضاع کبیر در قرآن بوده؟ اگر نبوده پس چرا عایشه رضی الله عنها چنین گفته است؟
شماره فتوى 7112

تعداد بازديد 7061

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-02-06

 

یک سوال می پرسم لطفا یک جواب کامل و واضح به من بدهید خیلی تشکر

لطفا در مورد آیه رضاع کبیر برای من بگویید که آیا این آیه در قرآن بوده و سیدتنا عایشه (رضی الله عنها)آن  را روایت کرده:

وهذا نص الحدیث : عن عائشة ، قالت : لقد نزلت آیة الرجم ورضاعة الکبیر عشرا ولقد کان فی صحیفة تحت سریری فلما مات رسول الله صلی الله علیه وآله وتشاغلنا بموته ، دخل داجن فأکله . وکانت أم المؤمنین عائشة ( رض ) تفتی بکفایة خمس رضعات ( 232

) راجع شرح النووی لمسلم 10 / 29 ، وفتح الباری 11 / 49 ، والدارمی 2 / 157 ، وموطأ مالک 2 / 118 ، وباب فی الرضاع من کتاب الام للشافعی ص 224 . ( * )

اگر بوده پس این آیه کجاست؟

حرف من در مورد دفعات شیر خوارگی نیست بلکه در مورد رضاع کبیر است؟

امیدوارم که جوابی روشن بدهید؛وسلام


الحمدلله،

ترجمه ی حدیث چنین است: عایشه رضی الله عنها گفته: آیه ی رجم و رضاعت کبیر با ده بار شیر خوردن نازل شده بود، و در صحیفه ای در زیر بالشم قرار داشت، هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وسلم وفات کردند و ما مشغول کاروبار کفن بودیم، یک گوسفند داخل شد و آن صحیفه را خورد.

ولی این حدیث صحت ندارد، بنابراین نیازی نیست وقت خود را صرف آن نمائید.

امام "جورقانی"          در کتاب "الأباطیل والمناکیر" (2/184) در مورد این حدیث می گوید: حدیث باطل است.

در ضمن خود حدیث مشکوک است! چطور ممکن است عایشه رضی الله عنها صحیفه ای از قرآن را زیر بالشش بگذارد! درحالیکه با اینکار به آن اهانت می شود. و چگونه ممکن است داجن (گوسفند) صحیفه را بخورد! مگر موریانه است؟!

اساسا شیعیان عادت دارند به روایات باطل یا دروغ یا ضعیف استناد کنند، زیرا آن بیچاره ها به کمک احادیث صحیح راه بجایی نخواهند برد.

در ضمن بالفرض صحت این روایت، این دلیل بر نسخ تلاوت و حکم آیه بوده است، همانگونه که تلاوت آیه رجم نیز نسخ شده بود، وگرنه ممکن نیست تلاوت آیه ای منسوخ نشده باشد و همچنان قرائت آن اجر و ثواب داشته باشد، ولی صحابه به آن بی توجهی و بی احترامی کنند و در زیر بالش خود بگذارند! یا در دسترس حیوانات یا بچه ها قرار دهند تا به آن آسیب وارد آید!

بنابراین اگر روایت مذکور صحت هم داشته باشد، این دلیلی بر منسوخ شدن تلاوت و حکم آیه ی مذکور دارد و چون نسخ شده دیگر جزو قرآن محسوب نمی شده و لذا حفظ آن بمانند قرآن ضروری نیست. چنانکه امام ابن حزم در کتاب "المحلی" در مورد این روایت می گوید:

« لفظ آیه نسخ شده، ولی صحیفه ای که آن آیه در آن نوشته شده باقی مانده و آن صحیفه نیز چنانکه عایشه رضی الله عنها گفته توسط حیوان اهلی خورده شده، زیرا دیگر نیازی به (حفظ) آن نداشته است... و در ادامه می گوید: و دلیل اینهم آنست که صحابه از صحیفه های قرآن نگهداری و حفاظت می کردند، و اگر آن آیه (منسوخ نشده بود) و همچنان آیه ای از قرآن می بود، اجازه نمی دادند که یک حیوان صحیفه را بخورد».

پس بالفرض صحت روایت، این مسئله مربوط است به مبحث "ناسخ و منسوخ" یعنی اگر چنین آیه ای وجود داشته؛ چون تلاوت و حکم آن منسوخ شده بود و دیگر جزو قرآن بشمار نمی رفته، لذا نگهداری از آن نیز مهم نبوده تا آنکه از بین رفته است. و اگر کسی به این مبحث اشراف لازم و کافی نداشته باشد، ممکن است فهم مسئله برایش اندکی ثقیل شود، پیشنهاد می شود به فتوای (6374) و (5790) و (6810) که در مورد ناسخ و منسوخ است مراجعه کنید.

نکته: حدیث صحیحی از عایشه رضی الله عنها روایت شده مبنی بر اینکه رضاعت بوسیله 10 بار شیر خوردن حاصل می شده ولی بعدا این آیه با 5 بار شیر خوردن منسوخ می گردد، ولی در آن کلمه ی "کبیر" وارد نشده است.

از عایشه روایت است : «کان فیما أنزل من القرآن عشر رضعات معلومات یحرمن، ثم نسخن، بخمس معلومات. فتوفی رسول الله صلی الله علیه وسلم و هن فیما یقرأ من القرآن». مسلم (1425)

یعنی: «از جمله آیات نازل شده در قرآن، آیة (عشر رضعات معلومات یحرمن) بود. «یعنی : ده بار شیر دادن معلوم (نکاح را) حرام می‌کند». سپس لفظ و حکم این آیه با (بخمس معلومات) نسخ شد. «یعنی با پنج بار شیردادن معلوم». (تلاوت پنج بار شیردادن نسخ شد و حکم آن باقی ماند) سپس پیامبر صلی الله علیه وسلم فوت کرد ولی (به خاطر تأخیر نسخ آن) آیه نسخ شده از جمله آیاتی بود که (هنوز) جزو قرآن به حساب می‌آمد».

و این مربوط میشود به مبحث ناسخ و منسوخ، چنانکه خداوند متعال می فرماید: « مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» (بقره 106).

یعنی: هر حکمی را نسخ کنیم، و یا نسخ آن را به تأخیر اندازیم، بهتر از آن، یا همانند آن را می‏آوریم. آیا نمی‏دانستی که خداوند بر هر چیز توانا است؟!

پس حدیث اخیر بیانگر این مطلب است که آیه ای که در مورد 10 بار شیر خوردن برای حصول رضاعت نازل شده بوده، حکم و تلاوت آن نسخ شده است، ولی در این حدیث اشاره ای به رضاعت کبیر نشده است!

و نکته ی دیگر اینکه: آیاتی که تلاوت و قرائت آنها منسوخ شده اند، همگی در دسترس نیستند که به شما یا دیگران نشان دهیم، زیرا نیازی به حفظ آیات منسوخ نبوده، چرا که قرائت آن نسخ شده و دیگر جزو قرآن بحساب نمی آیند، از اینرو ممکن است باقی نمانند.

و اما آنچه که در مورد اجتهاد عایشه رضی الله عنها مبنی بر جواز رضاعت کبیر آمده، او به ماجرای سالم استناد کرده بودند نه به آیه ی قرآن، هرچند اجتهاد عایشه رضی الله عنها صحیح نیست، در این باره به فتوای (4083) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com