::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7083039 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169312287 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119359 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

درباره احادیث کتاب: مختصر قدوری، کنز الدقایق، نور الإیضاح، الهدایة شرح البدایة
شماره فتوى 7494

تعداد بازديد 5820

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2012-09-03

 

لطفاً‌معلومات مکمل درمورد کتاب های دینی ذیل رابرایم بدهید که درکشورما این کتابها در مساجدشریف میخوانیم و اینطور برای ماگفته میشود که همه روایات ان صحیح است ایاازنظر احادیث شریف وشریعت این گپ درست است.

1.خلاصه کیدانی.

2.قدوریی.

3.شروط صلات.

4.کنز الدقایق.

5. نور الایضاح.

6.هدایه.


الحمدلله،

1- درباره کتاب مختصر کیدانی به فتوای (5802) مراجعه کنید.

2- کتاب "مختصر قدوری" یک کتاب فقهی در مذهب حنفی است که توسط علامه ابوالحسین احمد بن محمد بن جعفر قدوری بغدادی نوشته شده است، مولف کتاب در سال 362 متولد و در سال 428هـ فوت کرده است. این کتاب شامل ادله قرآن و حدیث نیست، بلکه مولف ابواب مختلف فقه را بصورت مختصر برای طلاب بیان کرده و برای آنها دلیلی ذکر نکرده است.

بر این کتاب شروح و تکمله زیادی نیز نگاشته شده است، مانند "السراج الوهاج شرح مختصر قدوری" نوشته ابوبکربن علی بن محمد عبادی حداد یمنی، و "الجوهرة النیرة شرح مختصر القدوری" نوشته أبو بکر بن علی الزبیدی، و تکملهٔ مختصر قدوری از علی بن احمد بن مکی رازی فقیه حنفی دمشقی..

3- درباره کتاب شروط الصلاة اطلاعی نداریم که دقیقا منظور شما کدام کتاب است، زیرا کتب زیادی در مذاهب مختلف درباره آن نوشته شده است و لذا یافتن مراد دقیق سوال کننده برای ما ممکن نیست. احیانا این کتاب در مدارس تدوین و تدریس شود.

4- کتاب "کنز الدقایق" نیز یک کتاب فقهی در مذهب حنفی است که توسط حافظ أبو البرکات عبدالله بن أحمد بن محمود نسفی ( متوفی710هـ، 1310م) تالیف شده است. این کتاب نیز بصورت مختصر ابواب فقهی را بیان کرده است و شامل ادله از قرآن و حدیث نمی باشد، و در عوض شروح کامل و مفصلی بر آن نگاشته شده است از جمله کتاب "تبیین الحقائق شرح کنز الدقائق" نوشته امام فخر الدین عثمان بن زَّیْلَعِیِّ، و کتاب "البحر الرائق شرح کنز الدقائق" نوشته زین الدین بن إبراهیم (ابن نجیم).

5- کتاب "نور الإیضاح ونجاة الأرواح" نیز یک کتاب فقهی در مذهب حنفی است که توسط شیخ أبی الإخلاص حسن بن عمار بن یوسف الوفائی المصری الشرنبلالی تالیف شده است. این کتاب نیز بصورت مختصر ابواب فقهی (طهارت و نماز و زکات و روزه و حج ) را بیان کرده است، و بیشتر برای مبتدیان و طلاب نوشته شده است. این کتاب شامل احادیث کمی هست اما خود آن احادیث گاها ضعیف و حتی دورغین (موضوع) نیز هستند. بر این کتاب شرحهایی نگاشته شده است از جمله خود مؤلف کتابش را شرح داده با عنوان " مراقی الفلاح بإمداد الفتاح شرح نور الإیضاح ونجاة الأرواح"، و کتاب "حاشیة الطحطاوی علی مراقی الفلاح شرح نور الإیضاح" از أحمد بن محمد الطحطاوی..

6- کتاب " الهدایة شرح البدایة المبتدی" نیز یک کتاب فقهی حدیثی در مذهب احناف است، که مولف آن أبو الحسن  برهان الدین علی بن أبی بکر المرغینانی (530-593هـ/1135-1197م) می باشد. این کتاب شامل اقوال ائمه مذهب و اصحاب و اتباع آن نیز هست.

شرحهایی بر آن نگاشته شده از جله کتاب "العنایة شرح الهدایة" از  محمد محمود البابرتی، و فتح القدیر ( شرح الهدایة ) از ابن الهمام الحنفی..

و حافظ زیلعی رحمه الله احادیث کتاب الهدایه را تخریج کرده تحت عنوان "نصب الرایة فی تخریج أحادیث الهدایة " که منبع و مرجعی خوبی برای احادیث کتاب مذکور است.

بیشتر کتب فوق بصورت مختصر نوشته شدند و مولفین از آوردن دلایل قرآن و حدیث صرفنظر کردند، اما بقیه کتب که شامل احادیث هستند لزوما تمامی روایت آنها صحیح نیستند و لازمست قبل از پذیرش حدیث از صحت آن مطلع شد.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com