::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1539474 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143211756 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

5068 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

منظور از مقدم بودن جرح بر تعدیل
شماره فتوى 7744

تعداد بازديد 4865

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-02-06

 

منظور از مقدم بودن جرح بر تعدیل چی میباشد؟ لطفا مفصل توضیح دهید؟


الحمدلله،

این مسئله زمانی مطرح است که در مورد یک راوی ما بین اهل علم بر سر تجریح یا تعدیل وی اتفاق نظر نباشد، که در این هنگام برای ترجیح یکی بر دیگری یکسری ضوابط وجود دارد، از جمله قاعده ای (نه چندان کلی و فراگیر) زیر که درست آن چنین است :

«جرح مفسر بر تعدیل مجمل مقدم است».

یعنی اگر کسی که قائل بر جرح راوی باشد، اطلاع بیشتری از راوی داشته باشد و علت جرح را بیان کند، در آنصورت جرح راوی (بر تعدیل وی) ترجیح داده می شود، مگر آنکه کسی که قائل بر تعدیل راوی است بگوید: «من می دانم سببی که باعث جرح او شده از بین رفته و باقی نمانده»؛ در اینصورت حکم به تعدیل راوی خواهد شد، زیرا قائل بر تعدیل اطلاعات بیشتری (از راوی) دارد.

مثلا یکی از ائمه جرح و تعدیل می گوید : فلانی ثقه است، ولی دیگری می گوید : ثقه نیست، چون من دیدم که او شراب می خورد! یا فلانی به من گفت که دیدم فلانی شراب می خورد.

در اینجا قول جارح را بر معدل ترجیح می دهیم، چونکه او اطلاع بیشتری از وضعیت راوی بیان کرده است.

نکته ظریفی که نباید از آن غافل ماند اینست که : گاهی سبب تجریح یک راوی موجب جراحت او نمی شود و گاهی می شود؛ بعنوان مثال : مردم کوفه معتقد بودند که نبیذ حرام نیست، آنها معتقد بودند که هر مایع مست کننده ای که از خرما و انگور ساخته شود حرام است، اما سوای آن حرام نیست! حال اگر فرد جارح بگوید که فلان راوی را (که اهل کوفه است) دیدم (یا شنیده ام درباره وی) که نبیذ می خورد، با این علت جرح او مؤثر واقع نمی شود، اما اگر بگوید : فلان راوی را (که اهل بصره است) دیدم (یا درباره او شنیدم) که نبیذ می خورد، این علت برای تجریح او مؤثر واقع می شود، زیرا مردم بصره معتقد به تحریم نبیذ بودند.

هدف از بیان این مثال آن بود که اسباب جرح راوی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و فرد طالب علم باید به این نکات مهم و تعیین کننده هم اشراف داشته باشد، تا دچار اشتباه نشود.

امام سیوطی در کتاب " تدریب الراوی" گفته : «هرگاه درباره یک راوی هم جرح و هم تعدیل وارد شود و علت جرح تشریح شده باشد، در اینحالت جرح او بر تعدیل مقدم است هرچند که تعداد افرادی که وی را تعدیل کردند بیشتر باشد. این صحیح ترین قول نزد فقهاء و اصولیون است، و خطیب بغدادی این قول را از جمهور علماء نقل کرده، زیرا کسی که قائل بر جرح راوی است آگاهی بیشتری نسبت به احوال او دارد که تعدیل کننده وی این آگاهی را ندارد».

شبیه همین سخن را امام نووی رحمه الله در کتاب ( التقریب : 309/1) آورده است.

و حافظ ابن حجر رحمه الله در (شرح النخبة ص:155) گفته : «جماعت علماء جرح را بر تعدیل مقدم می دانند، اما این امر زمانی است که سبب جرح روشن باشد، و از جانب کسی بیان گردد که به اسباب جرح راویان آشنایی داشته باشد، چرا که اگر سبب جرح راوی روشن نباشد نمی تواند موجب لطمه وارد کردن به معدل (کسی که راوی را تعدیل کرده) شود، و همچنین اگر از جانب شخصی نا آشنا به اسباب جرح وارد شود باز موجب لطمه به نظر معدل نخواهد شد.

هرگاه یک راوی از جانب شخصی آشنا به اسباب جرح و تعدیل، تجریح شود و کسی وی را تعدیل نکرده باشد (یعنی فقط از جرح او گفته باشند) در اینحالت جرح راوی پذیرفته است حتی اگر بصورتی مجمل بیان شده و اسباب جرح ذکر نشده باشد، زیرا مادامیکه سخنی از تعدیل وی وارد نشده باشد پس راوی در حالتی مجهول است، و اعمال قول جرح بر اهمال آن اولاتر است».

وعلامه البانی رحمه الله در نوار صوتی "سلسلة الهدی و النور" شماره 85 چنین می گوید: «الجرح مقدم علی التعدیل إذا کان الجرح مؤثراً».

«جرح بر تعدیل مقدم است هرگاه جرح کارامد و سودمند باشد».

یعنی اسبابی که موجب تجریح راوی می شود به حد و درجه ای برسد که باعث جرح راوی شود.

و باز گفته : «ولیس یخفی علی المتقنین لهذا العلم أن الجرح مقدم علی التعدیل، وبخاصة إذا کان المعدِّل معروفاً بالتساهل». "سلسلة الأحادیث الضعیفة" (13/ 148).

یعنی: «بر اساتید این علم پنهان نیست که : جرح بر تعدیل مقدم است، خصوصا اگر فرد تعدیل کننده به تساهل در امر تعدیل معروف باشد».

توصیه می شود برای آشنایی با مسئله "تعارض جرح و تعدیل" کتاب "مصطلح حدیث" را از همین سایت دانلود کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com