::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7062343 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169304628 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119353 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم کشتن جاسوس چیست؟ و آیا توبه جاسوس قبول است؟
شماره فتوى 7844

تعداد بازديد 5739

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-03-26

 

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : حکم کشتن جاسوس چیست؟ و آیا توبه جاسوس قبول است؟ و اگر توبه کند باز کشته می شود یا خیر؟ و اگر احیانا امیر مسلمانان (یا جیش) مصلحت را در نکشتن وی بداند آیا می تواند آن جاسوس را نزد جیش باقی بگذارد؟


الحمدلله،

«قول صحیح آنست که کشتن جاسوس؛ آنکسی که اخبار مسلمانان را برای دشمنانشان می فرستد، جایز است، هرچند که فرد جاسوس مسلمان باشد؛ زیرا جریمه و گناهش بزرگ است، و در غالب اوقات جزو موالاة کفار محسوب می شود، و اما دلیل (جواز کشتن) ماجرای حاطب بن ابی بلتعه (از اصحاب بدر) است که او نامه ای (از احوال مسلمانان مدینه) برای قریش فرستاد، و پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن مطلع گشت و از حاطب پرسید: این چه کاری بود که کردی؟ حاطب برای کاری که کرده عذر آورد، صحابه به پیامبر صلی الله علیه وسلم گفتند : ای رسول خدا آیا وی را نکشیم، که ایشان از کشتن او (به دلیل عذرش) صرفنظر کرد و به صحابه فرمود : آیا مگر نمی دانید الله متعال درباره اصحاب بدر آگاهی دارد و فرموده : « اعْمَلُوا مَا شِئْتمْ فَقَدْ غَفَرْتُ لَکُمْ» یعنی: « هرچه می‌خواهید بکنید، من شما را مورد عفو قرار داده‌ام».

این ماجرا دلیل بر آنست که کشتن جاسوس جایز است، و اگر مانعی بر سر کشتن حاطب نمی بود وی را می کشتند.

و اما توبه جاسوس؛ اگر او توبه کند الله متعال توبه وی را مانند دیگر گناهان می پذیرد، به دلیل فرموده باری تعالی: « قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (زمر 53).

یعنی: « بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می‏آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».

هرگناهی را که بنده ای مرتکب شود و سپس از آن توبه نماید، الله متعال توبه اش را می پذیرد، بدون استثناء (یعنی استثنایی مابین گناهان در قبولی توبه نیست). و اگر قبل از آنکه به دلیل جاسوسی دستگیر شود، توبه کرده باشد، در اینحالت توبه او مانع قتلش می شود، و اگر امیر نکشتن وی را مصلحت بداند پس وی را نکشد، زیرا قتل او برای دفع مفسده اش است، و اگر قرار باشد در قتل او مفسده بزرگتری از بقایش خاصل شود، پس وی را نکشد، چرا که هدف جلب مصالح و زدودن مفاسد می باشد».

"مجموع فتاوی ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین" (25/387).

 

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com