::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7132344 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169341889 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119380 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا کسی که در خارج وطن و سرزمینش بمیرد بعنوان شهید محسوب می شود؟
شماره فتوى 7850

تعداد بازديد 5788

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-03-28

 

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : آیا کسی که در خارج وطن و سرزمینش بمیرد بعنوان شهید محسوب می شود؟ و چگونه در قبر محسابه می گردد، چرا که من شنیدم شهید محاسبه نمی شود؟


الحمدلله،

کسی که خارج (وطنش) بمیرد شهید نیست، زیرا این سخن که مرگ در غربت شهادت است مستند شرعی ندارد، و شهید آنکسی است که در راه خدا کشته می شود، و او کسی است که برای پیروزی و سربلندی دین خدا می جنگد، و محل این نیت – یعنی اینکه قصدش در جنگیدن برای سربلندی دین خدا است – در قلب است، و برای همین پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «والذی نَفسی بیدهِ، لا یُکْلَمُ أحدٌ فی سبیل الله- والله أعلم بمن یُکْلَمُ فی سبیله- إلا جاء یوم القیامة واللون لون الدَّمِ والریح ریحُ المسک». یعنی : « سوگند به ذاتی که جانم در دست اوست، هرکس، در راه خدا زخمی شود ـ وخدا بهتر می داند چه کسی در راه او زخمی می شود ـ روز قیامت، در حالی حشر می شود، که رنگ زخمش، رنگ خون، و بوی آن، بوی مشک خواهد بود» بخاری (2803)، ومسلم (1876). پیامبر صلی الله علیه وسلم با این سخن که « وخدا بهتر می داند چه کسی در راه او زخمی می شود» به این نکته اشاره فرمودند که شهادت جز با نیت صادقانه حاصل نمی شود..

و اما به نسبت سوال (شهدا) در قبر : از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شده که ایشان فرمودند : «أن الشهداء الذین قتلوا فی سبیل الله لا یفتنون فی قبورهم، وقال کفی ببارقة السیوف علی رأسه فتنه». نسایی (2053).

یعنی: «همانا شهداء؛ آنکسانی که در راه خدا کشته شدند در قبرهایشان مورد سوال قرار نمی گیرند، همان برق شمشیر که بر فرق سر شهید می‏درخشد، برایش بزرگترین آزمایش است»».

"مجموع فتاوی ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین" (25/441).

 

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com