::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1404820 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73471922 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2832 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا اکنون جهاد فرض کفایه است یا فرض عین؟
شماره فتوى 7856

تعداد بازديد 5212

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-04-02

 

از جناب علامه ابن عثیمین از فقهای معاصر سوال شد : حکم جهاد در زمان ما چیست؟ و آیا اکنون جهاد فرض کفایه است یا فرض عین؟ و اگر جهاد فرض کفایه است پس چه وقت بر این امت فرض عین می شود؟


الحمدلله،

«اولا : لازم به دانستن است که جهاد بر تمامی مسلمانان فرض عین نمی شود، این چیز محالی است، خدای متعال می فرماید : « وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ» (توبه 122). یعنی : « شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‏ای کوچ نمی‏کند» و در ادامه الله متعال حکمت آنرا چنین بیان کرده : «لِیَتَفَقَّهُوا»؛ یعنی گروهی در مدینه بمانند تا (در دین و معارف و احکام اسلام آگاهی یابند) : «قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ» «و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند» زیرا اگر تمام آنها به جهاد بروند، در آنصورت بقیه شرایع و شعائر دین تعظیل خواهد شد.

با این وجود جهاد در چند حالت فرض عین خواهد شد :

حالت اول : هرگاه شخص در میدان و صف جهاد حضور یافت، بر او واجب است که به جهاد خود ادامه دهد، الله تبارک و تعالی می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا إِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ * وَمَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَیِّزًا إِلَی فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ» (انفال 15-16).

حالت دوم : هرگاه دشمن شهر و دیارش را محاصره کند، در اینجا بر وی واجب است جنگ کند تا از خود و سرزمین اسلامیش دفاع کند.

حالت سوم : هرگاه امام وی را به جهاد فرا بخواند، بر او واجب است به جهاد برود. بعنوان مثال : امام آن سرزمین و دیار می گوید : بیایید و برای جهاد بیرون روید، در اینحالت واجب است که برای جهاد بیرون رفت؛ زیرا سرپیچی از حاکمان (اسلامی) امور حرام است، و چونکه امام آنها را خطاب قرار داده بر آنها واجب است که بیرون روند.

حالت چهارم : هرگاه شخصی استفاده از نوعی از سلاح را بداند که غیر او بلد نباشد و به (مهارت) او در این مورد احتیاج باشد، در اینجا بصورت عینی واجب است که به نیاز آنها پاسخ دهد.

در غیر این چهار مورد جهاد فرض عین نیست، ضمنا لازمست که جهاد زیر پرچم امام باشد، وگرنه به دسته و گروه تبدیل خواهد شد. پس لازمست امام (مسلمانان) امت اسلامی را رهبری کند، برای همین می بینی آنکسانی که بدون پرچم امام برای جهاد برخواستند احوالشان چندان مناسب نیست، حتی گاهی بدون دیگری شروع می کنند، و هرگاه پیروزی نصیب آنها شد بینشان نزاع و اختلاف روی می دهد.

در هر حال از الله متعال خواستاریم که ما را بر جهاد نفسمان یاری دهد، ما الان به جهاد نفس نیازمندیم، قلبها مریض گشتند، و جوارح مقصرند، و قلبها از هم دورند، و اینها قبل از هرچیز دیگری به جهاد نیاز دارند».

"مجموع فتاوی ورسائل فضیلة الشیخ محمد بن صالح العثیمین" (25/315).

 

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com