::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1539855 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143218985 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

5082 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

صحت یا ضعف حدیث : هرکسی در وقت صبح و عصر ده صلوات بر من بفرست، از شفاعت من بهره‏مند خواهد شد
شماره فتوى 7963

تعداد بازديد 4840

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-05-03

 

آیا حدیث زیر صحیح است : پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : « من صلی علی حین یصبح عشرا وحین یمسی عشرا أدرکته شفاعتی». «هرکسی در وقت صبح و عصر ده صلوات بر من بفرست، از شفاعت من بهره‏مند خواهد شد».


الحمدلله،

این حدیث از صحابی بزرگوار ابودرداء رضی الله عنه روایت شده که گفت : پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : « من صلی علی حین یصبح عشرا، وحین یمسی عشرا، أدرکته شفاعتی یوم القیامة».

یعنی: «هرکسی در وقت صبح و عصر ده صلوات بر من بفرست، از شفاعت من در روز قیامت بهره‏مند خواهد شد».

و کسانی از اهل علم که این روایت را نقل کردند، گفتند : امام طبرانی در معجم خود روایت کرده است، و امام ابن قیم در کتاب " جلاء الأفهام " (ص/63) اسناد طبرانی برای این حدیث را اینگونه بیان کرده : (حدثنا محمد بن علی بن حبیب الطرائفی الرقی، حدثنا محمد بن علی بن میمون، حدثنا سلیمان بن عبد الله الرقی، حدثنا بقیة بن الولید، عن إبراهیم بن محمد بن زیاد قال: سمعت خالد بن معدان، یحدث عن أبی الدرداء أنه قال : ..).

و در اسناد این حدیث چند علل وجود دارد :

1- خالد بن معدان از ابودرداء سماع حدیث نکرده است.  " جامع التحصیل " (ص/171).

2- درباره توثیق یا عدم توثیق إبراهیم بن محمد بن زیاد الألهانی چیزی نقل نشده است. شرح حال وی در : "التاریخ الکبیر" للبخاری (1/323) ، "الجرح والتعدیل" لابن أبی حاتم (2/127).

3- بقیة بن الولید مدلس است و به سماع هم تصریح نکرده، با این وجد علامه البانی در "السلسلة الضعیفة" (5788) گفته که بقیة بن الولید در روایت دیگری تصریح به سماع کرده است، و سند تا او صحیح است.

و حافظ عراقی در کتاب "تخریج الإحیاء" (1/441) و امام سخاوی در "القول البدیع" (179) و علامه البانی در "السلسلة الضعیفة" (5788) و شیخ مقبل الوادعی در "الشفاعة" (ص/270) این حدیث را ضعیف دانسته اند.

البته در فضیلت صلوات بر پیامبر صلی الله علیه وسلم احادیث صحیح زیادی وارد شده که ما را از این حدیث ضعیف بی نیاز می گردانند، همانطور که شفاعت پیامبر صلی الله علیه وسلم بوسیله تعدادی از اعمال صالحه معین که در احادیث صحیح وارد شده اند، نصیب مسلمانان خواهد شد، بعنوان نمونه از جابر بن عبد الله رضی الله عنه روایت است که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : «مَنْ قَالَ حِینَ یَسْمَعُ النِّدَاءَ: اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاةِ الْقَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِیلَةَ وَالْفَضِیلَةَ، وَابْعَثهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِی وَعَدْتَهُ، حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ». (بخاری:614)

یعنی: «هرکس بعد از شنیدن اذان، این دعا را بخواند:«اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ، وَالصَّلاةِ الْقَائِمَةِ، آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِیلَةَ وَالْفَضِیلَةَ، وَابْعَثهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِی وَعَدْتَهُ» روز قیامت، از شفاعت من، بهره‏مند خواهد شد.

ترجمة دعا: خدایا ! ای صاحب این دعوت کامل (اذان) و نمازی که هم اکنون برگزار می شود! به محمد  وسیله (درجه ای است در بهشت) و فضیلت عنایت فرما و او را طبق وعده ات به مقام محمود (شفاعت کبری) برسان.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com