::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1405087 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73478189 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2832 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا انجام دادن کاشت ابرو جایز است یا نه؟
شماره فتوى 8482

تعداد بازديد 4964

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-09-16

 

من دکتر هستم میخواستم سوال کنم ایا انجام دادن کاشت ابرو جایز است یا نه؟


الحمدلله،

کاشت ابرو – اگر بقصد زیبایی باشد - جایز نیست، زیرا از ابن عمر رضی الله عنه روایت شده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «لَعَنَ اللهُ الْوَاصِلَةَ وَالْمُسْتَوْصِلَةَ» ابن ماجة (1987).

یعنی : « خداوند لعنت ‌کند زنی که موی را پیوند می‌زند و موی‌ کسی را به دیگری وصل می‌کند و لعنت‌ کند زنی را که آنرا می‌پذیرد و طالب آن است».

علاه بر آن؛ این عمل به معنای تغییر خلقت و ناخشنودی به خلقت باری تعالی است، و این یک عمل شیطانی است که او بدان تشویق می کند، چنانکه قرآن از زبان او نقل می کند :

« وَلأُضِلَّنَّهُمْ وَلأُمَنِّینَّهُمْ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیبَتِّکُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیغَیرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَمَن یتَّخِذِ الشَّیطَانَ وَلِیا مِّن دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا» (نساء 119).

یعنی: و آنها را گمراه می‏کنم! و به آرزوها سرگرم می‏سازم! و به آنان دستور می‏دهم که (اعمال خرافی انجام دهند)، و گوش چهارپایان را بشکافند، و خلقت پاک خدایی را تغییر دهند! و هر کس، شیطان را به جای خدا ولّی خود برگزیند، زیانِ آشکاری کرده است.

اما اگر برای معالجه باشد – مثلا بر اثر سوختگی یا بیماری ابرو معیوب شده باشد – می تواند برای بازگشت ابرو به خلقت اولیه آن، از طریق کاشت مو عمل کرد، زیرا ثابت شده هنگامی که در یکی از غزوات بینی یکی از صحابه قطع شد، پیامبر صلی الله علیه وسلم اجازه دادند از بینی مصنوعی که از جنس طلا بود استفاده کند. أبوداود (4232).

در اینجا قصد مداوا و علاج است، و بازگشت به خلقت اولیه، بنابراین حرام نیست.

به فتوای (6839) نیز مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com