::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1425303 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73773037 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2834 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم تحریم کالاهای کفار حربی، و حکم خرید کالاهای آنها چیست؟
شماره فتوى 8489

تعداد بازديد 5422

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-09-17

 

آیا معامله کردن با یهود (اسرائیل) یا با شرکتهایی که در تملک آنهاست و یا در آن سهام دارند، مباح است؟

زیرا بسیاری از مسلمانان می گویند که تعامل با یهود مطلقا ممنوع و حرام است، ولی باتوجه به معلومات بنده حتی در زمانی که مسلمانان در عهد نبوی صلی الله علیه وسلم با یهود در جنگ بودند، پیامبر صلی الله علیه وسلم آنها را از تعامل با آنان منع نفرمود، و وقتی ایشان وفات کردند سپری بعنوان رهن نزد یک یهودی داشتند.

 

لطفا موقف صحیح را در این قضیه بیان کنید.


الحمدلله،

 در اصل معامله کردن – چه خرید و یا فروش – با یهود و دیگر کفار جایز است، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم و یارانش با یهود مدینه خرید و فروش داشتند و حتی قرض و رهن و غیره نیز در بین آنها وجود داشته است. و این یهودیانی که پیامبر صلی الله علیه وسلم با آنها تعامل داشت جزو کفار معاهد بودند، ولی آنکسانی که عهد را نقض کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم با آنها جنگید و یا از مدینه اخراج نمود و یا به دلیل مصلحتی آنها را ترک نمود.

و حتی دلایل وارد دلالت دارند که خرید و فروش با کفار محارب نیز جایز است، امام بخاری در صحیح خود بابی را با عنوان «خرید و فروش با مشرکین و اهل حرب» آورده و سپس از عبدالرحمن بن ابوبکر رضی الله عنهما روایت کرده که گفت : «کُنَّا مَعَ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ مُشْرِکٌ بِغَنَمٍ یَسُوقُهَا ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : بَیْعًا أَمْ عَطِیَّةً أَوْ قَالَ أَمْ هِبَةً ؟ قَالَ : لا ، بَلْ بَیْعٌ ، فَاشْتَرَی مِنْهُ شَاةً» بخاری (2216).

یعنی : «(در یکی از سفرها) با رسول ‏الله صلی الله علیه وسلم همراه بودیم. سپس، یکی از کفار با گلّه ای گوسفند، نزد ما آمد. رسول‏الله صلی الله علیه وسلم از او پرسید: «آیا این گوسفندان برای فروش است یا برای هدیه»؟ گفت: خیر. برای فروش است. رسول ‏الله صلی الله علیه وسلم یک گوسفند از او خرید (و ذبح کرد)».

امام نووی می گوید : «مسلمانان اجماع دارند که معامله با کفار ذمی و دیگر کفار جایز است، اما برای مسلمان جایز نیست که به کفار حربی سلاح یا ابزار جنگی بفروشد، و یا چیزی که در برپایی دینشان به آنها یاری رساند..». شرح صحیح مسلم (11/41).

و ابن بطال گفته : «معامله با کفار جایز است، بجز فروش چیزهایی که کفار را بر علیه مسلمانان یاری رساند».

و امام نووی در "المجموع" (9/432) حرام بودن فروش سلاح به کفار حربی اجماع را نقل کرده است. و حکمت از این تحریم روشن است؛ زیرا افتادن سلاح به دست کفار موجب قوی شدن آنها و جنگیدن با آن بر ضد مسلمانان می شود.

و شکی نیست که جهاد با کفار محارب چه یهود باشند یا غیر یهود امری مشروع است، هم با جان و هم با مال؛ و هر وسیله ای که موجب تضعیف اقتصاد آنها و زیان رساندن به آنها بشود نیز داخل در این مقوله می شود، زیرا مال و ثروت پشتیبان مهمی برای جنگها در گذشته و حال بوده است.

و شایسته است که عموم مسلمانان در نیکوکاری و تقوا و مساعدت مسلمانان در هر مکانی در این دنیا همکاری کنند، تا آنها را در ادای شعایر دینی شان و عمل به تعالیم اسلام و تطبیق احکام شریعت و اقامه حدود کمک کرده باشند، و سبب پیروزی آنها بر گروه کفار از یهود و نصاری و سایرین شود، لذا با هر وسیله ای که تواناییش را دارد و برایش میسر است با دشمنان اسلام مبارزه کند، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « جَاهِدُوا الْمُشْرِکِینَ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَأَلْسِنَتِکُمْ» أبو داود (2504) و البانی در صحیح أبی داود.

یعنی : «بوسیله اموال و جان و زبان خویش با مشرکین جهاد کنید».

پس بر مسلمانان لازمست که مجاهدین را با هرآنچه تواناییش را دارند مساعدت نمایند، و تمام امکاناتی که موجب تقویت اسلام و مسلمین می شود را بکار گیرند، و هرآنچه موجب تضعیف قدرت و شوکت و ثروت آنها می شود را انجام دهند، مثلا آنها را بعنوان مستخدم و یا کارگر یا کارشناس و غیره استخدام نکنند، تا اموال مسلمین به دست آنها نیافتد.

 

با توجه این توضیحات : هرکسی کالاها و اجناس کفار محارب را تحریم کند و از خرید آنها امتناع رزد، و قصد او ابراز برائت و تضعیف اقتصاد آنها باشد، پس ان شاء الله ماجور است، و به دلیل این قصد نیک پاداش داده شود.

اما اگر کسی با استناد به (اصل جواز تعامل با کفار) با یکی از آنها معامله کند، بویژه در خرید مایحتاجش، ان شاء الله ایرادی بر وی نیست، و این امر موجب خدشه وارد شدن به مسئله ولاء و براء در اسلام نمی شود.

از علمای هیئت دائمی افتاء سوال شد : حکم مسلمانانی که همکاری بین هم را ترک می کنند چیست؛ به این صورت که راضی و خشنود نیست از مسلمانان خرید کند و در عوض از کفار خریداری می کند، آیا این حلال است یا حرام؟

پاسخ دادند : «اصل بر آنست که مسلمان می تواند مایحتاج خود را – از آنچیزهایی که خداوند حلال کرده – از مسلمان یا کافر بخرد، و پیامبر صلی الله علیه وسلم از یهود خرید کردند، اما اگر امتناع وی از خرید از برادر مسلمانش و تمایل او به خرید از کافر بدون سببی مانند تقلب و یا قیمت بالا و یا بی کیفیتی اجناس باشد، در اینصورت حرام است، زیرا (این تمایل او به خرید از کفار) دربردارنده نوعی از موالات و دوستی و خشنودی و محبت نسبت به آنهاست، و اگر عادت همیشگی مسلمان اینگونه باشد (که بجای مسلمانان از کفار خریداری کند) این باعث کاستن از تجارت مسلمین و کساد بازار آنها و عدم رواج اجناسشان می شود. اما اگر امتناع او به دلیل یکی از اسباب مذکور باشد، بر اوست که (ابتداء) برادر مسلمانش را نصیحت کند، اگر نصیحت را پذیرفت که الحمد لله، وگرنه می تواند از غیر او بخرد، هرچند از کافری باشد که در معامله اش صادق و درستکار است». "فتاوی اللجنة الدائمة" (13/18) .

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com