::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1404353 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

73459253 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2832 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

منظور از کلمه محدث در حدیث نبوی که در شأن عمر بن خطاب آمده
شماره فتوى 8504

تعداد بازديد 5865

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-09-21

 

در صحیح بخاری حدیث شریف و زیبایی با این متن وجود دارد که ((إنه کان قد کان فیما مضی قبلکم من الأمم محدثون ، وإنه إن کان فی أمتی هذه منهم فإنه عمر بن الخطاب)).

البته فکر میکنم قبلا همین سوال در سایت شما پرسیده شده بود اما بدلیل توضیحات ناقص، پاسخ دیگری داده شده بود.

 

یکی از آیت الله ها در کتاب راهنمای حقیقت خود کلمه محدث را اینگونه ترجمه کرده بود که محدث شخصی است که صدای فرشتگان را میشنود اما آنها را نمیبیند و بعد به روایاتی از کتب خودشان در باب محدث بودن ائمه اثنی عشرشان اشاره کرده بود. سوال این است که معنای محدث در اینجا یعنی چه؟ و محدث چه کسی است. با تشکر.


الحمدلله،

حدیثی که در متن سوال وارد شده، از جمله مناقب و فضایل عمر بن خطاب رضی الله عنه از زبان رسول خدا صلی الله علیه وسلم است، این حدیث هم در بخاری و هم در مسلم وارد شده است؛

مسلم و ترمذی از عایشه رضی الله عنها روایت کرده که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «قَدْ کَانَ یَکُونُ فِی الْأُمَمِ قَبْلَکُمْ مُحَدَّثُونَ، فَإِنْ یَکُنْ فِی أُمَّتِی مِنْهُمْ أَحَدٌ، فَإِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ مِنْهُمْ» قَالَ ابْنُ وَهْبٍ: تَفْسِیرُ مُحَدَّثُونَ: مُلْهَمُونَ. مسلم (2398) و ترمذی (3693). امام بخاری شبیه آنرا از ابوهریره رضی الله عنه روایت کرده : (3469) و (3689).

معنی حدیث : «در میان امتهای گذشته، افرادی وجود داشتند که محدث بودند، و اگر در امت من چنین کسی وجود می داشت، قطعاً عمر بود». امام مسلم بعد از روایت خود می گوید : ابن وهب گفته : محدثون یعنی کسانی که به آنها الهام می شود.

و دکتر «مصطفی دیب البغا» در تعلیق خود بر صحیح بخاری نوشته : «محدثون جمع محدث است، و آن کسی است که سخن حق بر زبانش جاری می شود، و یا به ذهنش می آید، و این به فضل وتوفیق الله متعال است.

و دکتر علی محمد الصلابی در کتاب « عمر فاروق رضی الله عنه » در باب فضایل عمر بن خطاب رضی الله عنه ضمن ذکر حدیث فوق می نویسد : «علما در شرح این حدیث سخنان مختلفی گفته‌اند؛ برخی معتقداند که مراد از «محدث» کسی است که به او الهام می‌شود. و برخی گفته‌اند یعنی کسی که بدون اراده سخن حق بر زبان او جاری می‌گردد. و عده‌ای گفته‌اند یعنی فرشتگان با قلب او سخن می‌گویند و بعضی هم آنرا به فراست معنی کرده‌اند.

حافظ ابن حجر در "فتح الباری"می‌گوید: علت اختصاص عمر رضی الله عنه به این مسأله به خاطر آن است که در زمان رسول خدا صلی الله علیه وسلم آیات زیادی به تأیید نظریات ایشان نازل گردید. البته نباید از اختصاص عمر رضی الله عنه به این مقام ویژه چنین پنداشت که او بر ابوبکرصدیق پیشی گرفته است.

ابن قیم در " مفتاح دار السعادة " می‌گوید: فکر نکن که اختصاص عمر رضی الله عنه به این ویژگی، باعث تفضیل او بر ابوبکرصدیق می‌شود. چون همین فضیلت عمر رضی الله عنه یکی از فضایل بزرگ ابوبکر محسوب می‌شود. چرا که ابوبکر به خاطر کمال همنشینی با رسول خدا و سیراب شدن از سرچشمه‌ی فیوض نبوی به مقامی بالاتر از الهام دست یافته بود. و از فراست و درایت بیشتری برخوردار بود (چنان که موضعگیری ایشان در مسأله اعلان وفات رسول خدا، اعزام لشکر اسامه و قتال با مرتدین گواه بر این مطلب است)» بنقل از کتاب "عمر فاروق" دکتر صلابی.

همچنین استاد «محمد فؤاد عبد الباقی» در تعلیق خود بر صحیح مسلم می گوید : «تفسیر علماء درباره مراد از "محدثون" متفاوت است؛ ابن وهب گفته : یعنی الهام شوندگان، و گفته شده کسانی اند که سخنشان به حق اصابه می کند، و گفته شده : ملائکه با آنها سخن می گویند، ولی خود امام بخاری معتقد است که منظور از محدث یعنی کسی که سخن حق بر زبانش جاری می شود».

و ابن حبان در کتاب " صحیح ابن حبان" آورده : «خداوند حق را بر قلب و زبان عمر رضی الله عنه جاری می کند».

بهر حال تفاسیر زیاد است، و بنظر می رسد راجح همان رأی ابن حبان رحمه الله باشد، چرا که عمر بن خطاب رضی الله عنه موافقات زیادی با وحی داشته است، در این مورد به فتوای (6958) مراجعه کنید. و اما اینکه ائمه شیعه محدث بودند، این باید ثابت شود، و تنها از طریق آیات قرآن و احادیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم ثابت شدنی است، و روایات شیعه قابل استناد نیستند، چون غالبا جعلی و یا ضعیف اند، و اگر روایات صحیحی هم داشته باشند، مشخص نشده اند که کدام صحیح و کدام ناصحیح است، از اینرو انسان عاقل که به سلامت عقایدش اهمیت می دهد به منابع شیعه اعتماد نمی کند تا زمانیکه محدثین متبحر دنیای اسلام این روایات را مورد تحقیق قرار دهند تا صحیح را از سقیم جدا کنند.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com