::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1550415 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143469662 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

6390 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

متوفی قطعه زمینی را برای فرزند کوچکترش وصیت کرده اما بقیه مخالف اند
شماره فتوى 8734

تعداد بازديد 4918

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-11-22

 

ما شش برادر هستیم، پدرمان سه خانه و یک قطعه زمین را از خود بجای گذاشت، او قبل از وفاتش وصیت کرد که آن قطعه زمین به من که از همه کوچکترم برسد، زیرا می ترسید برادرای بزرگترم حق مرا ندهند، و بعد گفت که هر دو برادر در یکی از این سه خانه شریک باشند، اکنون برادرانم معترض اند که آن زمین به من برسد، آیا شرعا حق دارند مانع من شوند؟


الحمدلله،

اجرای وصیت پدر شما در حق یکی از ورثه اش – که فرزند کوچکتر اوست – جایز نیست، مگر آنکه کل ورثه موافق باشند، زیرا پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند : « إنَّ اللَّهَ قَدْ أَعْطی کُلَّ ذی حقَ حَقّهُ فلا وصیّةَ لِوارثٍ»  أبو داود (2870) و ترمذی (2120).

یعنی : «همانا خداوند به هر صاحب حقی ، حقش داده است؛ لذا وصیت برای وارث جایز نیست».

و در روایتی که از ابن عباس است، فرمودند : « لا تجوز الوصیة لوارث إلا أن یشاء الورثة». یعنی : «وصیت کردن برای وارث جایز نیست، مگر آنکه ورثه بخواهد». روایت دارقطنی که حافظ ابن حجر در بلوغ المرام آنرا حسن دانسته است.

امام ابن قدامه در کتاب "المغنی" (6/58) آورده : « (وصیتی برای وارث نیست، مگر ورثه بدان اجازه دهند) و خلاصه اگر انسان برای ورثه خود وصیت کند، و سائر ورثه موافق نباشند، در آنصورت وصیت صحیح نیست (تنفیذ نمی شود) و هیچ خلافی در این مورد مابین علماء وجود ندارد. و ابن منذر و ابن عبدالبر گفتند : اهل علم بر آن اجماع کردند. و احادیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز بر این مسأله وارد شده است..

و بر طبق رأی جمهور علماء : اگر باقی ورثه به آن راضی باشند، تنفیذ آن جایز است».

و در فتوای هیئت دائمی افتاء آمده : «وصیت در بیشتر از یک سوم (اموال) جایز نیست، همچنین نباید برای وارث وصیت شود، مگر آنکه سایر ورثه که اهل رشد و بلوغ اند به نصیب خود راضی باشند..» "فتاوی اللجنة الدائمة" (16/317).

پس مادام که برادران شما موافق وصیت نیستند، آن قطعه زمین به شما تعلق نمی گیرد و بلکه به سایر ماترک ملحق می شود و باید میراث را در این سه خانه و قطعه زمین بین تمام ورثه تقسیم کنید، و اگر یکی از آنها که اهل رشد و بلوغ است راضی شد سهم خود از زمین را به شما بدهد، این جایز است.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com