::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1550423 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143469778 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

6391 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم وصیت کردن مسلمان برای کافر و بلعکس
شماره فتوى 8741

تعداد بازديد 4921

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-11-28

 

می دانیم که بر طبق فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم کافر از مسلمان، و مسلمان از کافر ارث نمی برند، آیا وصیت کردن هم جایز نیست؟ مثلا فرد مسلمانی وصیت کند که فلان مقدار از اموالش بعد از مرگش به فلان کافر برسد؟ عکس آن چی؟


الحمدلله،

فقهای مسلمانان از حنفیه و حنابله و اکثر شافعیه اتفاق نظر دارند که وصیت کردن مسلمان برای کافر ذمی، و یا وصیت کافر ذمی برای مسلمان، جایز است، بشرطیکه بیشتر از یک سوم اموالش را برای او وصیت نکند. و به این آیه کریمه استدلال کرده اند : «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ» (ممتنحنه 8). یعنی : «خداوند شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در راه دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی‏کند؛ چرا که خداوند عدالت‏پیشگان را دوست دارد».

علاوه بر آن؛ کفر منافاتی با صلاحیت تملک داشتن کافر ندارد، و همانگونه که معامله و هبه کافر صحیح است، وصیت او نیز صحیح است.

اما بعضی از شافعیه گفتند : زمانی وصیت برای کافر ذمی صحیح است که برای فرد معینی باشد، مثلا وصیت کننده بگوید : در حق فلانی وصیت می کنم، اما اگر بگوید : برای یهود یا نصاری وصیت می کنم .. این صحیح نیست، زیرا برای کفر وصیت کرده است. و اما فقهای مالکیه وصیت کافر ذمی برای مسلمان را صحیح دانسته اند، اما در مورد وصیت مسلمان در حق ذمی؛ بعضی از مالکیه مثل ابن قاسم و اشهب آنرا جایز دانستند بشرطیکه به قصد قرابت باشد، وگرنه مکروه می دانند، زیرا شایسته نیست برای کافر وصیت کند اما مسلمان را فراموش نماید مگر مسلمان مریض الایمانی باشد». نگاه به : "الموسوعة الفقهیة" (2/312).

و این درحالیست که متاسفانه در دنیای امروز مشاهده می کنیم که بعضی از مسلمانان مبالغ زیادی از اموال خود را برای مؤسسات و مراکز خیریه نصرانی و یهودی و سایر کفار وصیت می کنند به این حجت که آنها برای امورات خیریه و انسان دوستانه فعالیت می کنند، درحالیکه این کفار هستند که از اموال این مؤسسات بهرمند می شوند، (و اگر خدماتی را به مسلمانان ارائه کنند به اسم کفر و نصرانیت ثبت می شود که این موجب متمایل شدن قلب مسلمانان به سوی کفار می شود)، در حالیکه این مسلمانان می توانند برای مسلمانان درمانده و گرسنه دنیا وصیت کنند، و این از ضعف ایمان و بلکه از نشانه های زوال آنست، و دلیل بر دوستی با کفار و مجتمعات آنهاست، از الله متعال مسئلت داریم که ما را از اینها سالم بدارد، وصلی الله علی نبینا محمد.

شیخ محمد صالح المنجد .

توجه : منظور از کافر ذمی یعنی آندسته از کفاری که در تحت امان و حمایت حکومت اسلامی در آن کشور زندگی می کنند، و متعهد شدند در قبال این مسئولیت حکومت جزیه و خراج بپردازند و به احکام شریعت اسلام احترام بگذارند.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com