::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1539458 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143211395 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

5067 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زن می تواند در عقد نکاح شرط ببندد که در صورت وفاتش، شوهرش او ارث نبرد؟
شماره فتوى 8746

تعداد بازديد 4880

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-11-29

 

بیوه زنی که چند فرزند دارد می خواهد با مردی ازدواج کند، آیا می تواند در عقد ازدواجش شرط بگذارد که در صورت وفاتش (یعنی وفات زن) شوهرش از او ارث نبرد و فقط فرزندان او (یعنی فرزندان زن) ارث ببرند؟


الحمدلله،

اصل بر آنست که تمامی شروط و عقود جایز اند بسته شوند، مگر آنهائی که مخالف با شرع باشند، اگر شرط مخالفتی با شریعت نداشته باشد، بستن آن جایز است.

اما شرط محروم شدن شوهر از ارث در صورت وفات زنش، شرطی مخالف با شرع است، زیرا این شرط موجب باطل کردن حقوق زوجیت است که الله متعال برای طرفین قائل شده ؛ و آن ارث بردن زوجین از میراث همدیگر است.

بخاری و مسلم از عایشه رضی الله عنها روایت کردند که گفت : رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : «مَا بَالُ أَقْوَامٍ یَشْتَرِطُونَ شُرُوطًا لَیْسَتْ فِی کِتَابِ اللَّهِ ؟ مَا کَانَ مِنْ شَرْطٍ لَیْسَ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَهُوَ بَاطِلٌ ، وَإِنْ کَانَ مِائَةَ شَرْطٍ ، کِتَابُ اللَّهِ أَحَقُّ وَشَرْطُ اللَّهِ أَوْثَقُ» بخاری (2561) ومسلم (1504)

یعنی : «چگونه است که مرمانی شروطی را در معامله ی شان می‌گذارند که در قرآن وجود ندارد؟! هر شرطی که در قرآن وجود نداشته باشد باطل است حتی اگر صد بار هم شرط بگذارد، کتاب خداوند عادلانه تر و شرطش معتبرتر است».

امام قرطبی می گوید : «یعنی شرطهای نامشروع باطل اند هرچند زیاد صورت گیرد» بنقل از : "فتح الباری" (5 / 189) .

و شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید : «هرکس در وقف یا آزادسازی برده یا هبه یا خرید و فروش یا نکاح یا اجاره یا نذر و یا غیر آنها شرطی بگذارد که مخالف با آنچه باشد که الله متعال بر بندگانش نوشته، بگونه ایکه آن شرط دربرگیرنده امر به چیزی که خدا نهی کرده و یا نهی چیزی که خدا بدان امر کرده باشد، و یا حلال کردن حرام و یا حرام کردن حلالی باشد، پس به اتفاق مسلمانان آن شرط و شروط باطل است» "مجموع الفتاوی" (31 / 28).

و باز فرمودند : «هروقت شرط با شرطی که الله و رسولش روا داشته اند مخالفت کند، آن شرط باطل است؛ مثل کسی که شرط کند پسرش یا یکی از نزدیکانش از او ارث نبرد، و یا شرط کند که او را در هرچیزی که بخواهد یاری دهد، و او را بر دشمنانش چه بر حق باشد یا باطل نصرت دهد، و یا در هرآنچه امر کند از او اطاعت می کند، و امثال این شروط.

هرگاه مثل این شروط بسته شدند؛ به آنهائی که موافق با امر الله و رسولش باشند وفا می شود، و به آنهائی که مورد نهی خدا و رسولش هستند وفاء نمی شود، و این بین مسلمانان مورد اتفاق است» "مجموع الفتاوی" (35 / 97).

با این توضیحات متوجه شدیدم که شرط گذاشتن در عقد نکاح به اینکه در صورت وفات زن، شوهرش از او ارث نبرد، شرطی باطل است، و اگر هم چنین شرطی گذاشته شود، بدان عمل نخواهد شد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com