::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1550417 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143469726 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

6390 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا مسئول مؤسسه خیریه می تواند مبلغی را بعنوان قرض از اموال صندوق بردارد؟
شماره فتوى 8753

تعداد بازديد 4937

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-11-30

 

من مسئول یک مؤسسه خیریه هستم، گاهی که به پول نیاز پیدا می کنم مقداری از اموال مؤسسه برمی دارم و سپس آنرا بازمی گردانم، آیا آنچه انجام می دهم ایرادی دارد؟ 


الحمدلله،

کسی که امانت دار اموالی شده است، بر او واجب است که در آن اموال تصرفی نکند مگر در حدودی که به او اجازه داده اند. و مسئول مؤسسه خیریه و یا مسئول صندوق، امانت دار است و بر اموالی که به وی سپرده اند امین شمرده شده است، تا آنرا به مستحقین برساند و جز در حدوداتی که مشخص کرده اند دخل و تصرفی در آن نکند، و برای او جایز نیست که از اموال صندوق برای خود قرض گیرد.

 از علماء هیئت دائمی افتاء سوال شد : آیا برای کارمند جایز است که به دلیل احتیاجش از صندوق اداره مقداری پول از طریق حسابدار قرض بگیرد و حسابدار هم پول قرض رفته را در آخر ماه از حقوقش کسر می کند؟

پاسخ دادند : «اگر واقع آنگونه باشد که در سوال ذکر شد، باید گفت که این کار جایز نیست؛ زیرا امین صندق نمی تواند در اموال اداره که نزد او امانت گذاشتند تصرف کند، زیرا او امانت دار است، و امانت ندارد نمی تواند در آنچه به او سپردند تصرف کند، و لذا باید توبه کند و دیگر چنین کاری انجام ندهد» "فتاوی اللجنة الدائمة" (23 / 477-478) .

و علامه ابن عثیمین می گوید : «کسی که چیزی را برای کاری مشروع و معین دریافت می کند، برای وی جایز نیست که به هیچ وجه در آن تصرف کند، بلکه بایستی در (محدوده) آنچه به او اجازه داده اند تصرف کند..» "لقاء الباب المفتوح" (70/16) .

و علماء ذکر کردند که از جمله صورتهای تجاوز در مال امانت آنست که فرد امانت دار از آن مال برای خود قرض بگیرد.

نگاه کنید به : "الإنصاف" (5/396) ، "کشاف القناع" (3/484) ، "أسنی المطالب" (2/122).

و باز جناب علامه ابن عثیمین در کتاب آورده : «وکیل، امانت دار است، زیرا شیء امانتی به اجازه موکل به او سپرده شده است، اما چه وقت امانتداری زائل می شود؟

زمانی امانتداری زائل می شود که تجاوز یا کوتاهی صورت پذیرد، و امانتدار غیر امین شود.

مثلا : شخصی ده هزار ریال را امانت می دهد، و در مقابل دیدگان امانتدار آنرا در صندوق می گذارد، پس او الان امین است، زیرا این پولها به اجازه مالک به او سپرده شده است.

اما روزی از روزها این مرد محتاج پول می شود و مبلغی را از صندوق بعنوان قرض برمی دارد، و مایحتاج خود را با آن می خرد و بعد در یک روز آنرا به صندوق بازمی گرداند؛ در این حالت امانتداری او دیگر زائل شده، زیرا دست او غیر امین شده، و در مالی تصرف کرده که مالکش به آن اجازه نداده، و این نوعی از تجاوز است.

اگر کسی بگوید : او تنها ده هزار برداشته و بعد همان روز آنرا به صندوق بازگردانده؟

می گوئیم : با این وجود او حق تصرف در مال دیگران را بدون اجازه نداشته است ..

و اگر فرض شود که این صندوق آتش گیرد و اموال آن نابود شود و از جمله آن ده هزار ریال امانتی، در اینحالت چونکه در آن تصرف کرده حتی با وجود بازگرداندنش (قبل از آتش گرفتن) باید ضامن آن باشد، زیرا با تصرفی که در آن داشته دیگر غیر امین گشته است (و حکم امانت دار را ندارد)، اما اگر در آن تصرف نمی کرد و آتش می گرفت او ضامن نبود، چون او همچنان امین است (و امانت دار ضامن ودیعه نیست).

پس به این قواعد دقت کنید که بسیار مفید اند» "الشرح الممتع" (9/103) .

پس بر شما – سوال کننده - واجب است بخاطر آنچه انجام داده اید توبه کنید، و تصمیم قطعی بگیرید که دگر بار چنین کاری انجام نخواهید داد.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com