::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1456917 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

74489593 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2836 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا ازدواج با دختر چشم رنگی (زاق) نهی شده است؟!
شماره فتوى 8861

تعداد بازديد 6932

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-25

 

چرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) فرموده اند از ازدواج با دختران چشم رنگی (زاق) دوری کنید مگر این دسته از دختران مشکلی دارند؟ 


الحمدلله،

اساسا هیچ روایت صحیحی از پیامبر صلی الله علیه وسلم در این مورد در کتابهای حدیثی مادر و اصلی وارد نشده است، تنها روایتی که در این مورد یافتیم؛ روایتی از کتاب "شرح مسند أبی حنیفة" از ملا علی قاری است که در آن آمده : «جاء زید بن ثابت إلی النبی صلی الله علیه وسلم فقال: هل تزوجت یا زید، قال لا، قال تزوج تستعف مع عفتک ولا تزوجن خمساً، قال ماهن قال: لا تزوجن شهبرة، ولا نهبرة، ولا لهبرة، ولا هبدرة، ولا لفوتاً. فقال زید: یا رسول الله لاأعرف شیئاً مما قلت، قال: بلی تعرفها أما الشهبرة فالزرقاء البدینة، وأما النهبرة فالطویلة المهزولة، وأما الهبرة فالعجوز المدبرة، وأما الهبدرة فالقصیرة الذمیمة، فتکون کالمربعة، وأما اللفوت فذات الولد من غیرک».

یعنی : « زید بن ثابت نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم آمد، ایشان فرمود: ای زید ازدواج کرده ای؟ گفت خیر، فرمود: ازدواج کن تا پاکدامنی ات بیشتر از قبل شود، ولی با پنج دسته از زنان ازدواج مکن، زید گفت : آنها کدام اند؟ فرمود : با شهبره و نهبرة و لهبرة و هبدرة و لفوت ازدواج مکن. زید عرض کرد : یا رسول اللّه هیچ نفهمیدم چه فرمودید و معنای هیچ یک از این لغات را نمیدانم، رسول خدا فرمود پس بدان : شهبره زن کبود چشم فربه است، و نهبره زن لاغر اندام دراز است (که مشرف به هلاک باشد)، و لهبره پیر زن گوژپشت است، و هبدره زن بسیار کوتاه قامت و زشت است، و لفوت زنی است که از شوهر دیگری فرزند داشته باشد (و مدام توجه و فکرش نزد آن بچه است و به شوهرش نمی رسد)».

سپس شارح – یعنی ملا علی قاری حنفی – گفته : این حدیث را دیلمی روایت کرده است که در کتاب "الجامع الکبیر" سیوطی ذکر شده است.

البته در "مسند الفردوس" دیلمی این حدیث از "زید بن حارثه" نقل شده است، اما در کتاب "مسند أبی حنیفة" روایت حارثی (2 / 557) از زید بن ثابت رضی الله عنه آمده است.

پس از بررسی بسیار، اقوال محدثین و متخصصین را در مورد صحت یا ضعف و درجه اعتبار آن نیافتیم، اما جدا از اینکه این حدیث تا چه حد صحت دارد، باید گفت : ازدواج با زن چشم آبی یا (زاق) ممنوع نیست، و نهی وارده در حدیث فوق دلالت بر حرمت نمی کند و حداکثر مکروه بودن آن است و ارشاد است به انتخاب همسر بهتر تا دوام پیوند زناشویی بیشتر شود نه اینکه حرمت ازدواج با این گونه زنان را بیان کند، همانگونه که پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیحی امر می کنند که با زنان بچه زا – غیر عقیم – ازدواج شود، که اینهم دلیل بر ممنوعیت ازدواج با زنان عقیم نیست، بلکه هدف ارشاد مردان است که بیشتر با اینگونه زنان ازدواج کنند.

نکته قابل ذکر دیگر آنست که : احادیثی در مورد ازدواج با زن چشم آبی آمده اند که می گوید :

« تزوجوا الزرق فإن فیهن یمنا » "سلسلة الأحادیث الضعیفة" (شماره 738).

و یا با این لفظ : «الزرقة فی العین یمن، وکان داود أزرق» "سلسلة الأحادیث الضعیفة" (217).

یعنی : «(ازدواج با) زن چشم آبی (مایه) سعادت و برکت است، و داود (علیه السلام) چشم آبی بود». که البته این دو حدیث هم جعلی هستند و علامه البانی – محدث مشهور معاصر – هر دو روایت را موضوع دانسته است، و امام ابن جوزی نیز در "الموضوعات" خود آورده است.

بنابراین مادام که این احادیث موضوع و دروغین هستند، استناد به آنها یا منتشر کردن آنها در بین مردم جایز نیست، مگر آنکه شخص ناقل جعلی بودن آنرا به مردم متذکر شود، و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «إِنَّ کَذِبًا عَلَیَّ لَیْسَ کَکَذِبٍ عَلَی أَحَدٍ، فَمَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّدًا فَلْیَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ». یعنی : «دروغ نسبت دادن به من مانند دروغ نسبت دادن به هیچ کسی نیست. پس هر کسی به عمد به من دروغی نسبت دهد باید جهنم را بعنوان جایگاه برای خود آماده نماید».

مسلم این حدیث را در صحیح خود از مغیرة بن شعبه روایت نموده، و حدیث متواتر است، بیش از شصت صحابه آنرا روایت کرده اند.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com