::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1469632 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

141823166 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2838 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زن و شوهر می توانند در وقت همبستری کاملا لخت شوند؟
شماره فتوى 8901

تعداد بازديد 4778

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-04

 

شنیدم که زن و شوهر در وقت مقاربت نباید بدون پوشش باشند، زیرا ملائکه موجود در آنجا از عریان بودن آنها حیاء می کنند، و لذا زوجین باید خود را با چیزی بپوشانند و نباید بدنشان را لخت کنند، آیا این صحیح است؟


الحمدلله،

تحریم، حکم شرعی است، و جایز نیست جز با دلیل شرعی و ثابت شده از کتاب و سنت حرامی را به شریعت منسوب نمود، جمهور علماء حنفیه و شافعیه و مالکیه معتقدند که زوجین در وقت جماع می توانند لباسهای خود را دربیاورند، تنها حنابله گفتند که : لخت شدن و عدم پوشش در وقت جماع مکروه است، و به احادیثی استناد می کنند که هیچیک از آنها صحیح نیست، از جمله احادیث زیر :

1- «إذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ ، فَلْیَسْتَتِرْ ، فَإِنَّهُ إذَا لَمْ یَسْتَتِرْ اسْتَحْیَتْ الْمَلَائِکَةُ فَخَرَجَتْ، وَبَقِیَ الشَّیْطَانُ فَإِذَا کَانَ بَیْنَهُمَا وَلَدٌ ، کَانَ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیبٌ ». یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود را (با چیزی) بپوشاند، اگر چنین نکند ملائکه حیاء می کنند و بیرون می روند، و تنها شیاطین می مانند و اگر بچه ای از آن مقاربت حاصل شود شیطان نیز در آن نصیب خواهد داشت».

این حدیث را طبرانی در "المعجم الأوسط" (1 / 63) و بزاز در مسندش روایت کردند و بزاز آنرا ضعیف دانسته است، نگاه به : "نصب الرایة " (4 / 247).

2- «إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتَتِرْ وَلَا یَتَجَرَّدْ تَجَرُّدَ الْعَیْرَیْنِ». یعنی : «هنگامی که خواستید با همسرانتان همبستر شوید خودتان را پوشیده و مانند دو الاغ کاملا لخت و برهنه نگردید».

این حدیث را طبرانی در "المعجم الکبیر" (10 / 196)، و بیهقی در سننش (7 / 193) روایت کردند و بیهقی آنرا ضعیف دانسته، در اسناد آن شخصی بنام "مندل بن علی" هست که ضعیف می باشد. همچنین ابن ماجه (1921) از عتبه بن عبدالله سلمی روایت کرده و علامه البانی در "إرواء الغلیل" ( 2009)  آنرا ضعیف دانسته است.

3- « إِذَا أَتَی أَحَدُکُمْ أَهْلَهُ فَلْیَسْتُرْ عَلَیْهِ، وَعَلَی أَهْلِهِ، قَالَ:"وَلا یَتَعَرَّیَانِ تَعَرِّی الْحَمِیرِ». یعنی : «هرگاه یکی از شما با همسرش همبستر شد پس خود و زنش را (با چیزی) بپوشاند، و مانند الاغ عریان نشوند».

این حدیث را طبرانی در "المعجم الکبیر" (8 / 164) روایت کرده، در سند آن شخصی بنام "عفیر بن معدان" هست که مصنف " مجمع الزوائد " ( 4 / 293 ) گفته : ضعیف است.

4- « إذَا جَامَعَ أَحَدُکُمْ زَوْجَتَهُ ، فَلَا یَنْظُرْ إلَی فَرْجِهَا ، فَإِنَّ ذَلِکَ یُورِثُ الْعَمَی ».  یعنی : «وقتی که با زن مجامعت می‌نمائید بشرمگاه وی نگاه نکنید زیرا باعث کوری می‌شود».

علامه البانی در "آداب الزفاف" گفته : این حدیث را ابوحاتم رازی، ابن حبان، ابن جوزی، عبدالحق ابن دقیق العید موضوع قرار داده‌اند.

و احادیث مشابه دیگری در این باره وارد شده که هیچکدام صحت ندارند، و لذا استناد به آنها صحیح نیست، و حکم به واجب بودن پوشش و یا مکروه بودن عریان شدن در وقت جماع قولی ضعیف است، و اصل آنست که زوجین می توانند با نگاه و لمس از همدیگر استمتاع جویند.

و جمهور علماء نیز برای رأی خود که قائل به جواز هستند، به حدیث بهز بن حکیم از پدرش از جدش استناد کردند که گفت : « قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِی مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ احْفَظْ عَوْرَتَکَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِکَ أَوْ مَا مَلَکَتْ یَمِینُکَ. قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا کَانَ الْقَوْمُ بَعْضُهُمْ فِی بَعْضٍ؟ قَالَ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَرَاهَا أَحَدٌ فَلَا یَرَاهَا. قَالَ قُلْتُ یَا نَبِیَّ اللَّهِ إِذَا کَانَ أَحَدُنَا خَالِیًا؟ قَالَ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ یُسْتَحْیَا مِنْهُ مِنْ النَّاسِ» ترمذی (2794) وابن ماجه ( 1920).

یعنی : گفتم: ای پیامبر خدا، چه قسمتی از عورتهای یکدیگر را می‌توانیم ببینیم و کجاها را نمی‌توانیم؟ فرمودند: «عورت خویش را بجز از همسر و کنیزت، از دیگران مخفی بدار». گفتم: ای رسول خدا، اگر در جایی با دیگران جمع بودیم؟ فرمودند: «اگر می‌توانی که کسی عورت تو را نبیند، پس طوری باش که کسی نبیند». گفتم: ای رسول خدا، اگر تنها بودم گفت: «خداوند از مردم مستحق‌تر است که از وی حیا شود».

ترمذی این حدیث را حسن دانسته، و علامه البانی هم آنرا در " صحیح الترمذی" حسن دانسته است.

خلاصه اینکه : هیچ حدیثی در نهی از عریان شدن در وقت جماع زوجین به صحت نرسیده است، و اصل بر حلیت است، ضمن اینکه در تایید این اصل هم حدیث ثابت شده است.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com