::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312715 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170145709 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120238 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا خروج بوی کریه از دهان و بینی عذر ترک جماعت محسوب می شود؟
شماره فتوى 9071

تعداد بازديد 6299

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-02-16

 

در ناحیه بینی بیماری دارم و همین امر منجر شده که بوی کریهی از آن بیرون آید، نزد چند پزشک رفتم و گفتند بیماری تو علاج ندارد، حال چکار باید کرد؟ آیا نماز جماعت و حضور در حلقه های علم را ترک کنم؟ چون این بوی ناپسند اطرافیانم را آزار می دهد.


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم بیماری شما را شفا بفرماید و سلامتی کامل را بازیابید.

اگر رائحه آن موجب اذیت اطرافیان شود، و شما نتوانید این بو بد را با روشی از بین ببرید یا کم اثر نمائید مثلا عطر قوی استفاده کنید بگونه ایکه بوی بد را پنهان کند، در اینحالت برای ترک جماعت معذور هستید، و اگر نیت شما از نرفتن به جماعت برای اذیت نکردن نمازگزاران و عمل به حدیث نبوی صلی الله علیه وسلم باشد، ان شاء الله اجر نماز جماعت را در خانه هم کسب خواهید کرد. پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : « إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ کُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا کَانَ یَعْمَلُ مُقِیمًا صَحِیحًا» بخاری (2996). یعنی : «هرگاه، بنده ای، مریض یا مسافر باشد (و نتواند اعمال دوران صحت و اقامت اش را انجام دهد) پاداش اعمالی را که در زمان صحت و اقامت، انجام می داده است، به او می رسد».

علامه ابن عثیمین می گوید : «علماء گفتند : آنچه از جانب خداست و دست آدمی در آن نباشد؛ مثل بوی متساعد از دهان و یا بینی و یا بوی کریهی که از زیر بغلش متساعد می شود؛ چنانچه نمازگزاران را اذیت می کند پس به مسجد نرود، یعنی اگر رائحه آن موجب اذیت کردن (دیگران باشد) نباید به مسجد برود.

اگر بگوید : این از خداست. می گوئیم : هرگاه خداوند تو را به آن مبتلاء نمود بندگان خدا و ملائکه را اذیت مکن، و اگر صبر کنی و امید ثواب داشته باشی پس ماجور خواهی شد، و اگر با مردم نماز نخوانی گناهکار نخواهی شد، زیرا تو به امر خدا (حضور در نماز جماعت) را ترک کرده ای .

اگر گفت : ولی (ترک جماعت) ایمانم را ناقص می کند، زیرا نماز جماعت افضل است.

می گوئیم : تو بخاطر این نقص سرزنش نمی شوی، همانطور که زن حائضه (در دوران حیضش) نماز نمی خواند و ایمانش بخاطر آن ناقص می شود، و بخاطر آن سرزنش نمی شود، زیرا نقصی که مسبب آن انسان نباشد جای سرزنش ندارد» "الشرح الممتع" (5 / 113، 114).

و از جناب ابن عثیمین سوال شد : از وجود بوی کریهی که از بینی و دهان متساعد می شود می نالم، و اختلاط با مردم و خصوصا در اثنای نماز در مسجد برایم سخت است، زیرا حدیثی شنیدم که ملائکه با چیزی که مردم با آن اذیت می شوند آنها نیز اذیت می شوند، آیا می توانم در منزل نماز بخوانم؟ البته بیشتر اوقات در خانه نماز می خوانم بجز روز جمعه که در مسجد می خوانم.

پاسخ دادند : «از الله متعال مسئلت داریم که با شفاء دادن بر شما منت گذاشته والبته ایرادی ندارد که روز جمعه یا غیر جمعه در خانه نماز بخوانید، زیرا شما معذور هستید، و اگر خدا از نیت شما بداند که اگر این وضعیت برای شما نمی بود همراه جماعت نماز می خواندید؛ او نیز اجر (جماعت) را برای شما می نویسد، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم در غزوه تبوک فرمود : « إِنَّ أَقْوَامًا بِالْمَدِینَةِ خَلْفَنَا مَا سَلَکْنَا شِعْبًا وَلا وَادِیًا إِلا وَهُمْ مَعَنَا فِیهِ حَبَسَهُمْ الْعُذْرُ». یعنی : «گروهی از مسلمانان، پشت سر ما در مدینه، مانده اند (‌و نتوانسته اند در این غزوه، شرکت کنند). ولی هر دره و رودخانه ای را که ما طی می کنیم، آنان همراه ما هستند (در اجر و ثواب با ما شریکند) زیرا عذر، مانع آمدن آنها با ما شد» بخاری (2839).

از الله متعال می خواهیم شما را شفاء دهد.

ولی لطفا بررسی کنید آیا در صورت استعمال بوی خوبی که رائحه قوی داشته باشد آن بوی بد را می پوشاند؟ اگر جواب مثبت بود پس همین کار را بکنید و خود را معطر نمائید، اما اگر فایده ای نداشت پس معذور هستید، اما اگر با استعمال بوی خوش و قوی آن بوی کریه ناپدید شود پس نمازهای پنجگانه و نماز جمعه را در مسجد بخوانید» " مجموع الفتاوی " ( 15 / سؤال 1070).

برای دیدن فتوای علامه ابن باز به (8020) مراجعه کنید.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com