::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1541316 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143250498 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

5207 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

از بین بردن موهای زاید بدن
شماره فتوى 91

تعداد بازديد 6654

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-11-08

 

باکمال ادب باور بخدا کنید هدف ام جسارت نیست در موضوع مطالعه کردم مگر نیافتم تراشیدن موی تحت ناف ازکجا تاکجا؟....


الحمدلله،

 

ابتدا بایست این مسئله را برای برادران و خواهران روشن کرد که در فهمیدن مسائل دین و سؤالات فقهی نباید مسئله شرم و حیا را در میان آورد، بعنوان مثال زنان انصار مسائل حساس زنان را از عایشه رضی الله عنها سؤال میکردند تا در مسائل شرعی دچار خطا و اشتباه نشوند، تا جایی که عایشه رضی الله عنها فرمود: " نعم النساء نساء الأنصار لم یکن یمنعهن الحیاء أن یتفقهن فی الدین " یعنی: "بهترین زنان، زنان انصار میباشند زیرا شرم و حیاء مانع فهمیدن آنها از مسائل فقهی در دین نشد." (روایت مسلم)

 

و در روایت امام بخاری وارد شده است که ام سلیم نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و گفت: "ای رسول خدا، خداوند از بیان کردن حق حیاء نمیکند، آیا بر زن واجب است که غسل کند اگر احتلام شود (یعنی در حالت خواب منی از او خارج شود)؟" پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: "بله، در صورتیکه آب (یعنی منی) را (بعد از بیدار شدن) ببیند"، سپس ام سلمه (زن پیامبر صلی الله علیه و سلم) صورتش را پوشاند و گفت: "ای رسول خدا، مگر زن نیز محتلم میشود؟" پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: "بله، دست راستت به خاک بنشیند ! پس چطور یک فرزند (گاهی) شبیه مادر میشود؟"

 

همچنین پیامیر صلی الله علیه و سلم فرمود: "ان الله لا یستحی من الحق، لا تاتوا النساء من ادبارهن" (‌روایت النسائی در حدیث 1852 از کتاب "صحیح الجامع) یعنی: "خداوند از بیان کردن حق حیاء نمیکند، با زنان از پشت (به محل مدفوع) آمیزش نکنید" پس حکم خدا را در همه حال بیان میکرد تا اینکه یک شخص مسلمان از احکام دینش واقف باشد.

 

اما در مورد مسئله شما، بطور خلاصه برداشتن موی بدن سه حالت دارد:

 

1- مستحب و واجب: زیرا شریعت به آن امر کرده است مانند زداییدن موی شرمگاه

2- حرام: زیرا شریعت آنرا منع کرده است مانند زداییدن و کندن موی ابرو

3- مباح: زیرا هیچ اثری از منع و یا امر در آن مورد نازل نشده است مانند موی دست و پا

 

که شرح آنها بطور خلاصه بدین صورت است:

1-    برداشتن موی عانة (شرمگاه) و زیر بغل از سنتهای فطرت است و طبق حدیث صحیح حد اکثر ترک آن فقط 40 روز میباشد و قبل از 40 روز بایست زداییده شود. عایشه رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: "عشر من الفطرة : قص الشارب وإعفاء اللحیة والسواک واستنشاق الماء وقص الأظفار وغسل البراجم ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص الماء و المضمضة " (روایت مسلم 261)، یعنی: "ده چیز از فطرت هستند: کوتاه کردن سبیل و بلند کردن ریش و مسواک زدن و آب به بینی کردن و آنرا شستن (هنگام وضوء) و چیدن ناخنها و شستن پشت انگشتها و کندن موهای زیر بغل و تراشیدن موهای شرمگاه و استنجاء (پاک کردن خود از نجاست پس از قضای حاجت) و مضمضه کردن (شستن دهان هنگام وضوء)". در نتیجه مستحب است که موهای شرمگاه را با تیغ تراشید و یا با قیچی کوتاه کرد، و یا از ادوات دیگر مانند کِرِم استفاده کرد در صورتی که برای بدن ضرری نداشته باشد.

2-    کندن، تراشیدن، و یا باریک کردن موی ابرو، که به آن "نمص" گفته میشود، چه برای زن و چه مرد، حرام میباشد، و از گناهان کبیره بشمار میرود، و طبق حدیث صحیح کسی که چنین کاری را میکند ملعون هست، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: "لعن الله الواشمات والمستوشمات والنامصات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغیرات خلق الله " ](روایت بخاری (5931) ومسلم (2125)[، یعنی: "خدا لعنت کرده است کسی که خال کوبی می‌کند و آنکه خواهان خال کوبی کنند، و کسی که ابروها را باریک می‌کند و آنکه خواهان باریک کردن آنهاست، و کسی که بین دندانها به منظور زیبایی فاصله میافکند، اینها کسانی هستند که آفرینش خدا را دگرگون می‌کنند".

3-    کندن موی بین دو ابرو اشکالی ندارد زیرا جزو ابرو بشمار نمآید.

4-    کوتاه کردن موی ابرو با قیچی جزو "نمص" (کندن ابرو) بحساب نمیآید، پس اگر موی ابرو بزرگ شود و به چشم اذیت برساند میتواند آنرا با قیچی کمی کوتاه کند.

5-    کوتاه کردن سبیل و یا تراشیدن آن در مردان واجب است.

6-    تراشیدن ریش حرام میباشد، ولی در کوتاه کردن آن، بعضی آنرا حرام و بعضی آنرا مباح میدانند ولی کوتاه کردن ریش نباید تا حدی باشد که مانند تراشیدن باشد.

7-    کوتاه کردن موی سر در زنان و مردان مباح میباشد ولی در زنان نبایست به اندازه ای باشد که شبیه مردان گردد وگرنه حرام میباشد.

8-    از بین بردن موی صورت زن اگر موجود باشد، به استثنای موی ابرو، جایز میباشد زیرا موی صورت (بجز ابرو) در شأن زنان نیست.

9-    در مواردی که تراشیدن و یا کوتاه کردن مو در بدن انسان ذکر و دلیلی از قرآن نشده باشد مانند موی دست و پا، زداییدن و یا از بین بردن آنها مباح میباشد زیرا دلیلی بر منع  و یا مستحب بودن آن در شریعت وجود ندارد، اگر چه بعضی از علماء باز هم تراشیدن و یا از بین بردن این موها آنرا حرام دانسته اند ولی قول آنها راجح نیست و قول راجح اینست که از آنجاییکه خداوند دستوری را برای منع و یا مستحب بودن آن نازل نکرده است پس این امر مباح میباشد.

 

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com