::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7117215 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319588 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119369 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

نماز تسبیح و چگونگی خواندن آن
شماره فتوى 97

تعداد بازديد 6234

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-11-08

 

دوست عزیزی در باره صلاه التسبیح پرسیده اند ایا خواندنش لازم است؟ ایا باید با جماعت خوانده شود ویا فرادا؟


الحمدلله،

 

در مورد نماز تسبیح، برخی از علماء آنرا غیر مشروع میدانند، زیرا میگویند احادث وارده در مورد نماز تسبیح ضعیف میباشند، و از این علماء میتواند شیخ بن عثیمین از علماء معاصر نام برد، و بعضی دیگر آنرا مشروع میدانند زیرا میگویند که گرچه روایات ضعیفی  وارد شده است، ولی در مجموع این روایات حکم آنرا به مرحله "حسن" میرساند، و این مرحله جزو احادیث صحیح بشمار میرود، و از این علماء میتوان شیخ البانی از علماء معاصر نام برد، و مذهب شافعی و حنفی اعتقاد به صحت نماز تسبیح دارند.

 

در نتیجه اگر کسی اعتقاد به صحت این مسئله داشته باشد و آنرا بخواند اشکالی ندارد و اگر کسی اعتقاد به ضعف این موضوع داشته باشد و نخواند نیز اشکالی ندارد ولی نباید روی اشخاص دیگر انکار کند و عیب بگیرد.

 

و طریقه خواندن آن بدین صورت است:

 

چهار رکعت نماز میخواند، و در هر رکعت بعد از فاتحه و سوره 15 بار میگوید: "سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَکْبَرُ"، و سپس به رکوع میرود و 10 بار همان ذکر را تکرار میکند، و در قیامِ بعد از رکوع نیز 10 بار، و در سجود اول 10 بار، و در بین سجدتین 10 بار, و در سجود دوم 10 بار، و در بعد از سجود دوم کمی میشیند و 10 بار میگوید و سپس برای رکعت دوم بلند میشود و میایستد، و این را در هر 4 رکعت تکرار میکند، پس در هر رکعت 75 بار سُبْحَانَ اللَّهِ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ ، وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَکْبَرُ میگوید، و در مجموع 4 رکعت 300 بار این ذکر رامیگوید.

 

و این نماز را اگر بشود در هر روز یکبار، اگر نشد هر هفته یکبار، و اگر نشد هر ماه یکبار، و اگر نشد هر سال یکبار، و اگر نشد در عمر یکبار میخواند.

 

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com