::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1516599 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142725799 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم گوشتهای وارداتی
شماره فتوى 853

تعداد بازديد 4893

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-07

 

در وطن ما مرغ های تیار ذبح شده از ممالک مختلف مثلا هند - ایران - دبی  میاید و در کارتونها بند میباشد و مردم از ان استفاده مینمایند آیا این گوشت حلال است یا حرام اصلا این مرغ ها توسط ماشین ذبح میشود، جواب اگر با دلایل مطرح شود بهتر خواهد بود


الحمدلله،

 

بطور خلاصه گوشتهایی که از کشورهای خارجی وارد میشوند ممکن است چند حالت بشرح زیر داشته باشند:

 

1- گوشتهایی که از کشورهای مسلمان وارد میشوند، کاملا حلال میباشند.

2- گوشتهایی که از کشورهای غیر مسلمان و غیر اهل کتاب وارد میشوند کلا حرام است، مانند گوشتهایی که از کشورهای کمونیست، هندوس، بوذی، و غیره بجز کشورهای مسلمان و اهل کتاب (یهود و نصاری) وارد میشوند.

 

3- گوشتهایی که از کشورهای اهل کتاب (یهود و نصاری) وارد میشوند دو حالت ممکن است داشته باشد:

(1) ثابت شود و یقین پیدا شود که در فلان کشور که از اهل کتاب هستند ذبح شرعی انجام نمیگیرد، و یا آنهایی که مسئول ذبح هستند از اهل کتاب نیستند (مثلا هندو، کمونیست، بوذی و غیره میباشند)، در اینصورت حرام میباشد، زیرا خداوند میفرماید: "حُرِّمَتْ عَلَیکُمْ الْمَیتَةُ وَالدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِیرِ وَ مَا أَهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنَقِةُ وَالْمُؤْقَوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأزْلاَمِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ" (المائده : 3)، یعنی: "ای مؤمنان بر شما حرام شده است (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوک، حیواناتی که به هنگام ذبح نام غیر خدا بر آنها برده شود و به نام دیگران سربریده شوند، حیواناتی که خفه شده‌اند، حیواناتی که با شکنجه و کتک کشته شده‌اند، آنهایی که از بلندی پرت شده و مرده‌اند آنهایی که بر اثر شاخ زدن حیوانات دیگر مرده‌اند، حیواناتی که درندگان از بدن آنها چیزی خورده و بدان سبب مرده‌اند، مگر اینکه (قبل از مرگ) آنها را سربریده باشید، و حیواناتی که برای نزدیکی به بتها سربریده شده‌اند، و بر شما حرام است که با چوبه‌های تیر به پیشگویی بپردازید و از غیب سخن گویید همه اینها برای شما گناه بزرگ و خروج از فرمان رحمان است".

 

(2) اگر گوشتهایی که از کشورهای اهل کتاب وارد شوند مجهول الحال باشند یعنی معلوم نشود که آیا ذبح شرعی انجام گرفته یا نه، در اینصورت خوردن و خرید و فروش آنها حلال میباشد زیرا در اصل خوردن ذبائح اهل کتاب در قرآن حلال گردانیده شده، خداوند میفرماید: "وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُوا الکِتَابَ حَلٌّ لَکُم" (المائده: 5)، یعنی: "و خوراک اهل کتاب برای شما حلال است"، در صحیح بخاری آمده است که ابن عباس گفت: "خوراک آنها یعنی : ذبح شده آنها" (صحیح بخاری : 636/9)، و اگر اسم خداوند نیز هنگام ذبح کردنشان نبرده باشند باز هم حلال میباشد، زیرا همانطور که در صحیح بخاری وارد شده است، عایشه رضی الله عنها از پیامبر صلی الله علیه و سلم سؤال کرد که: "إن قوما یأتوننا باللحم لا ندری أذکر اسم الله علیه أم لا؟" فقال: "سموا علیه أنتم وکلوه" (صحیح بخاری)، یعنی: "بعضی مردم گوشتهایی را میآورند و نمیدانیم آیا نام خدا (هنگام ذبح) بر آنها خوانده شده است یا نه؟"، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: "شما نام خدا را ببرید و بخُرید"، و پیامبر صلی الله علیه و سلم گوشتی که یک زن یهودی در خیبر به او هدیه داد از آن خورد و سؤال نکرد که چطور و چه کسی آنرا ذبح کرده است، و همچنین یک یهودی پیامبر صلی الله علیه و سلم را در مدینه دعوت به غذایش کرد و از آن خورد، و در غذایش یک نوع چربی حیوان دیده میشد، و از او چیزی نپرسید که آیا آن حیوان درست ذبح شده است یا نه، بنابراین اگر گوشتها و یا مرغهای یخ زده از کشورهای اهل کتاب وارد شوند اصلش این است که حلال هستند و نباید سؤال کنیم که چطور ذبح شده اند و آیا هنگام ذبح ذکر خداوند کرده اند یا نه، و دلیلش نیز علاوه بر آنچه که ذکر شد اینست که در حدیث عایشه رضی الله عنها که در صحیح بخاری آمده، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود: "شما بسم الله بگویید و بخُورید" و نفرمود که در آن مورد تحقیق کنند که چطور و چه کسی آنرا ذبح کرده است، بنابراین نباید در دل مردم در غذاهایشان شک انداخت زیرا اگر شک وارد دلهایشان شود حیران خواهند شد، یعنی یا اینکه آن غذا را میخورند ولی دلهایشان قانع نیست و ناراضی هستند، و یا اینکه اهمیت نمیدهند و میگویند ما آنها را میخوریم چه حلال باشد و چه حرام، و هر چه در بازار پیدا شود آنرا میخوریم ! بنابراین بدون مستند شرعی نباید در دل مسلمانها شک انداخت، و برای همین پیامبر صلی الله علیه و سلم به آنهایی که در مورد گوشتهایی که به آنها میرسید می فرمود: "شما بسم الله بگویید و بخُورید".

 

ولی از آنجاییکه امروزه بسیاری از کشورهای اهل کتاب حیوان را ذبح شرعی نمیکنند و آنها را با شوک الکتریکی، تیر تفنگ، خفه کردن و غیره میکُشند، لذا از باب احتیاط و ورع بهتر است که گوشتهایی که معلوم و معروف هستند که ذبح شرعی شده اند را جایگزین گوشتهای وارده از کشورهای اهل کتاب کنند، و دست از آن گوشتهای شبهه دار بکَشند و آنها را نخورند، البته نه بخاطر اینکه حرام است، زیرا همانطور که بیان شد گوشتهای اهل کتاب و یا آنهایی که مجهول الحال هستند و از کشورهای اهل کتاب وارد میشوند مباح میباشند، ولی از باب احتیاط بهتر است بجای آن گوشتها، از گوشتهایی استفاده کنند که در داخل خود کشور مسلمان ذبح شده اند و یا از کشورهای مسلمان وارد شده اند، از آنجاییکه پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده است: "من اتقی الشبهات فقد استبرأ لدینه وعرضه" (متفق علیه)، یعنی: "کسی که از شبهات دوری کند دینش و شرفش را (از عیب و نقص) حفظ کرده است"، وهمچنین فرموده است: "دع ما یریبک إلی ما لا یریبک" (حدیث صحیح روایت ترمذی)، یعنی: "ترک کن آنچه را که ترا به شک می اندازد و چنگ زن به چیزی که ترا به شک نمی اندازد"، بنابراین وقتی نفس خود را یافتی که در چیزی شک دارد ترک آن چیز بهتر است.

 

در ضمن، هر چیزی که خوردنش حلال باشد، خرید و فروش آن نیز حلال است، و اگر چیزی خوردنش حرام باشد خرید و فروش آن نیز حرام است.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com