::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1506880 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142592129 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم توریه چیست؟ آیا در آن تفصیل است؟
شماره فتوى 2482

تعداد بازديد 4809

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-19

 

حکم توریه چیست؟ آیا در آن تفصیل است؟ 


الحمدلله،

«توریه» یعنی: این که انسان از سخن خود منظوری داشته باشد که با ظاهر کلام مخالف است. توریه به دو شرط جایز است: اول این که کلمه، احتمال آن را داشته باشد.

 دوم این که ظلمی در آن صورت نگیرد. پس اگر فردی بگوید:[لا أنام إلا علی وَتَد] من نمی خوابم مگر بر روی میخی. [وتد] چوبی است که به دیوار زده می شود و  وسایل به آن آویزان می کنند. شخص بگوید منظورم از میخ، کوه است، این توریه درست است؛ چون کلمه احتمال آن را دارد و در آن بر کسی ظلم هم نشده است.  

اگر کسی بگوید:[والله لا أنام إلا تحت السقف] سوگند به خدا که بجز زیر سقف در جایی دیگر نمی خوابم، سپس بالای سقف بخوابد و بگوید منظورم از سقف آسمان بوده است، این درست است، چون آسمان هم سقف نامیده می شود. چنان که خداوند متعال می فرماید: « وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا [32: انبیاء] » [و آسمان را سقفی حفاظت شده قرار داده ایم]

  اگر توریه برای ستم کردن بر کسی به کار رود جایز نیست؛ مانند کسی که حقی از انسانی را بگیرد و سپس پیش قاضی برود و مظلوم گواه نداشته باشد؛ آنگاه قاضی از گیرندهء حق بخواهد که سوگند بخور که چیزی با تو نیست، و او سوگند بخورد والله او نزد من چیزی ندارد، آن وقت قاضی به نفع او حکم کند. سپس وقتی مردم در این مورد با او حرف بزنند و بگویند که به دروغ قسم خورده ای و قسم دروغ انسان را به دوزخ می برد، چنان که پیامبر می فرماید:[ مَنْ حَلَفَ عَلَی یَمِینٍ صَبْرٍ لِیَقْتَطِعَ بِهَا مَالَ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وَهُوَ فِیهَا فَاجِرٌ لَقِیَ اللَّهَ وَهُوَ عَلَیْهِ غَضْبَانٌ]

« هر کسی به ناحق قسم بخورد و با قسم دروغین مال مسلمانی را تصاحب کند در حالی با خداوند رو به رو می شود که خدا بر او خشمگین است. » بخاری 2669 ، 2670 و مسلم 138

قسم خورنده بگوید: منظورم از کلمهء ( ماله ) نفی نبوده؛ بلکه ‌اثبات بوده و(ما) ی موصوله  را مراد گرفته ام نه ( ما )ی نافیه را.  اگر چه عبارت، احتمال آن را دارد که منظور از (ما) موصوله باشد؛ اما چنین توریه ای ظلم است و جایز نیست. بنابر این در حدیث آمده[یَمِینُکَ عَلَی مَا یُصَدِّقُکَ بِهِ صَاحِبُکَ] « سوگند تو بر آن چیزی منعقد می شود که طرف دعوا تو را بر آن تصدیق می کند.» مسلم 1653

 

بنابراین چنین توریه و تأویلی نزد خداوند برای شما سودی ندارد و شما سوگند دروغین خورده ای.

مثالی دیگر: اگر مردی همسرش را به جنایاتی متهم کند که او از آن پاک است، و شوهر قسم بخورد که او خواهر من است و بگوید: سوگند به خدا که او خواهر من است، و بگوید: منظورم این است که همسرم،‌ خواهر اسلامی و دینیِ من است. این کنایه درست است چون خواهر اسلامی اوست و مظلوم است.

  شیخ ابن عثمین – مجموع دروس و فتاوی الحرم المکی 3/367، 368

 

IslamPP.Com