::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1485368 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142294998 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2840 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا این سخن که می گویند اصل تمام اشیاء بر اباحه است به غیر از زن وگوشت صحیح میباشد یا نه؟
شماره فتوى 3228

تعداد بازديد 4803

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-22

 

السلام علیکم.آیا این سخن که می گویند اصل تمام اشیاء بر اباحه است به غیر از زن وگوشت صحیح میباشد یا نه؟ اگر صحیح است بر  چه اساسی؟


الحمدلله،

این مسائل از جمله مسائل اصولی است که بیشتر اصولیین بدان می پردازند و مربوط به علم اصول فقه می باشد.

در این علم می خوانیم که:

-         ( الأصل فی الأشیاء الإباحة ) که از قواعد بزرگ فقهی است وبه معنی: اصل در اشیاء مباح بودنشان است. دلیل آنرا آیه :(  هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ) بقره 29. است که بمعنی: اوست آن کسی که آنچه در زمین است همه را برای شما آفرید . و نیز حدیث: (  إن من أعظم الناس جرما من سأل عن شیء لم یحرم، فحرم من أجل مسألته ) بخاری : الاعتصام بالکتاب والسنة (7289).یعنی: از بزرگترین انسانهای مجرم کسی است که از مسئله ای سوال می کند که حرام نیست،و به محض سوال کردن حرام می شود.، ذکر کرده اند یا اصل :

-         أن الأصل فی النساء تحریم الفروج، حتی یأتی أمر یحلها، وهو کلمة الله.

 یعنی: اصل در زنان،حرام بودن فرجشان است ،تا هنگامیکه امری آنرا حلال می کند و آن کلمه الله است و منظور ا ز کلمه الله،عقد صحیح است.

و دلیل آنرا حدیث صحیح زیر قرار داده اند:

عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم: «أَحَقُّ الشُّرُوطِ أَنْ تُوفُوا بِهِ مَا اسْتَحْلَلْتُمْ بِهِ الْفُرُوجَ». (بخاری:2721)

یعنی: عقبه بن عامر می گوید: رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «شروطی که عمل کردن به آنها از همة شروط، لازم تر است، شروطی می باشد که بوسیلة آنها شرمگاهها را حلال قرار  میدهید» (شروط نکاح).

 

البته این دو مورد  فقط دو اصل بودند و اصولییون علاوه بر اینها،اصول دیگری را از کتاب و سنت اخذ کرده اند مانند:

-         "الْیَقِینُ لَا یَزُولُ بِالشَّکِّ"  - یقین با شک از بین نمی رود.

-         "الْأَصْلُ الطَّهَارَةُ فِی کُلِّ شَیْءٍ" – اصل در همه اشیاء پاک بودن است.

-         الْأَصْلُ الْإِبَاحَةُ إِلَّا مَا دَلَّ الدَّلِیلُ عَلَی نَجَاسَتِهِ أَوْ تَحْرِیمِهِ" – اصل در اشیاء مباح بودن است مگر اینکه دلیلی بر نجاست یا حرام بودنش یافت شود.

-         الضَّرُورَةُ تُبِیحُ الْمُحَرَّمَاتِ مِنَ الْمَآکِلِ وَالْمَشَارِبِ وَالْمَلَابِسِ وَغَیْرِهَا. – شرایط اضطراری امور حرام را مباح می کند از پوشیدنیها و خوردنیها و نوشیدنیها و غیر آن.

-         ( الأصل فی الذبائح التحریم ) – اصل در ذبیحه ها حرام بودن است.

-         و بسیاری دیگر از قواعد که با مراجعه به کتابهای اصولی می توان آنها را یافت.

والله تعالی أعلم .

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com