آیا کشتن سگ جایز است؟
 

آیا کشتن سگ جایز است؟

الحمدلله،

عبدالله بن عبدالعزیز العقیل در پاسخ سوالی در مورد کشتن سگها چنین می گوید:

"از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد است که ایشان امر به کشتن سگها کردند، و این امر در صدر اسلام بود، سپس امر به کشتن سگها نسخ گردید، ولی حکم کشتن سگ سیاه (خالص) باقی ماند، یعنی سگی که جز رنگ سیاه ندارد و کاملا سیاه خالص است، و همچنین کشتن سگی که گاز می گیرد و مزاحم است (سگ هار)، یعنی سگی که عادت دارد مردم را آزار دهد و بر آنها حمله و یورش برد، حال چه با به مشقت انداختن مردم باشد یا با پارس کردن و یا دریدن و پاره کردن لباسهایشان و یا ترساندشان و یا هر چیز دیگری باشد، اگر سگی با این اوصاف معروف بود، و همینطور سگی که بر مردم یا حیوانات اهلی و غیر آنها حمله می برد، هر چند که به گاز گرفتن هم معروف نباشد، باز جهت دفع حمله و آزار او کشته می شود.

پس کشتن این سه نوع جایز است، اما غیر این سه نوع جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم ابتدا امر به کشتن سگها نمود ولی سپس از کشتنشان نهی فرمودند و فرمودند: «علیکم بالأسود البهیم ذی النقطتین؛ فإنه شیطان» (مسلم 1572)؛ یعنی: از سگ سیاه خالص پرهیز کنید، چرا که او شیطان است.

و در حدیث دیگری فرمودند: «لولا أن الکلاب أمة من الأمم لأمرت بقتلها، فاقتلوا منها کل أسود بهیم» (ابوداود 2845)؛ یعنی: اگر چنانکه سگها نیز امتی از میان امتها نبودند دستور به کشتنشان می دادم، پس فقط آن سگهای خالص سیاه را بکشید.

و در لفظ دیگری (از عبدالله بن مغفل امده که ): ایشان امر به فتل سگها نمودند، سپس فرمود: "ما بالهم وبال الکلاب"؛ چه حقی بر سگها دارند، سپس به نگهداری سگ شکاری و سگ گوسفندان و مزرعه رخصت دادند. مسلم (280، 1573)

پس نتیجه می گیریم که پیامبر صلی الله علیه وسلم بعد از آنکه ابتدا امر به قتل سگها دادند، از کشتن آنها نهی کردند، زیرا د کشتن آنها فنا و نابودی امتی از امتها و دسته ای از خلایق را در پی دارد، چرا که براستی در هرآنچه که مخلوق است و خدا آنرا خلق کرده حکمتی نهفته است، که آن حکمت بر بعضی از مردم ظاهر است و بر بعضی دیگر مخفی و نهان، و در هر زمان و مکانی مصالح و منافع آن بر حسب مقتضای حکمت خداوند و رحمتش بر بندگانش ظاهر می گردد. پس چون فنا و نابودی تمام آنها جایز نیست، امر به کشتن سگهای شرور داد که همان سگ سیاه و هار هستند و کشتن بقیه را نهی فرمود. والله اعلم."

پس همانطور که آمد، در ابتدای اسلام پیامبر صلی الله علیه وسلم امر به کشتن سگها نمودند ولی از اینکه ایا علی ابن ابیطالب را مسئول اینکار کرده است یا خیر اطلاعی نداریم. و بعدها این حکم - یعنی امر به کشتن سگها- نسخ شد و فقط کشتن سگ سیاه و هار و مزاحم جایز شد. والله اعلم

 

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com