الحمدلله،
گروهی از علماء سقط جنین قبل از چهل روزگی آنرا جایز دانستند، چنانکه رملی شافعی می گوید : «راجح آنست که سقط جنین بعد از دمیده شدن روح مطلقا حرام است، اما قبل از آن زمان جایز است» "نهایة المحتاج" (8/443).
و ابن رجب حنبلی در "جامع العلوم والحکم" می گوید : «یاران ما (حنابله) تصریح کردند که هرگاه جنین به مرحله علقه (خون بسته زالوگونه) رسید، دیگر برای زن جایز نیست آنرا سقط کند؛.. برخلاف نطفه (که جایز است)».
و نگاه کنید به "فتح القدیر" (3/401) از کتب حنفیه که مولف موافق این رأی است.
و اما مالکیه گفتند : مطلقا جایز نیست، حتی بعضی از فقهای حنفی و شافعی و حنبلی هم همین رأی را دارند، ولی بعضی از فقهاء جواز سقط جنین را با وجود عذر شرعی جایز دانسته اند.
نگاه به : "الموسوعة الفقهیة الکویتیة" (2/57).
شورای هیئت علمای بزرگ (سعودی) در این باره چنین گفتند :
«1- اسقاط حمل در مراحل مختلف آن جز با مجوز شرعی و در موقعیتهای بسیار حساس، جایز نمیباشد.
2- اگر جنین در مرحله اول شکل گیری ـ چهل روز اول ـ باشد، و در سقط آن مصلحتی شرعی و یا دفع ضرری نهفته بود، سقط آن جایز است. اما سقط آن در این مدت به دلیل ترس از سخت بودن تربیت وی، یا ترس از بجا آوردن و فراهم نمودن معیشت زندگی و آموزش وی در حال و آینده، یا به خاطر عدم علاقه زن و شوهر به داشتن فرزند بیشتر باشد؛ در همه این صورتها جایز نیست». بنقل از : الفتاوی الجامعة (3/1055).
با توجه به این مطالب؛ اگر ترسیدید که در صورت تداوم بارداری شوهرتان شما را طلاق دهد، و تهدید او جدی باشد، ایرادی ندارد که جنین پایین چهل روز را سقط کنید.
شیخ محمد بن ابراهیم – مفتی اسبق – می گوید : «.. باتوجه به آنچه گفتیم بنظر می رسد که انداختن نطفه (جنین کمتر از چهل روز) جایز باشد، دلیل و علت آنهم واضح است، و اما مدت زمان جواز انداختن نطفه تا چهل روزگی است» "فتاوی الشیخ محمد بن إبراهیم" (11/135).
منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com
|