حکم تأخیر دفن و نماز جنازه به خاطر حضور خویشاوندان
 

حکم تأخیر دفن و نماز جنازه به خاطر حضور خویشاوندان

الحمدلله،

این عمل برخلاف امر  رسول الله صَلَّی اللَّه عَلَیْهِ وَآله وَسَلَّمَ است؛ در آنجا که فرموده است:

«أَسْرِعُوا بِالْجِنَازَةِ، فَإِنْ تَکُ صَالِحَةً فَخَیْرٌ تُقَدِّمُونَهَا إلیه، وَإِنْ یَکُ سِوَی ذَلِکَ، فَشَرٌّ تَضَعُونَهُ عَنْ رِقَابِکُمْ» بخاری (1315) و مسلم (944).

«جنازه‌ی میت را به سرعت ببرید، چون اگر انسانی صالح باشد، او را به سوی خیر می‌برید (و بهتر است هر چه زودتر به آن برسد) و اگر غیر از این باشد، این شری است که بهتر است آن را زودتر از دوش خود بردارید».

تأخیر دفن میت صالح و نگه داشتن او در خانه نوعی جنایت بر میت است، چون میت صالح هرگاه از خانه بیرون برده می‌شود، روح او می‌گوید:

«قَدِّمُوْنی قَدِّمُوْنی»«مرا زودتر ببرید، مرا زودتر ببرید». بخاری (1314، 1316، 1380).

حکمت از تعجیل در دفن میت این است که انسان نیک و صالح به هنگام احتضار به بهشت مژده داده می‌شود. اینجاست که برای بهشت شوق‌زده شده و می‌خواهد زودتر به آنجا برسد و از انعامات الله تعالی بهره‌مند شود، چون در قبر هنگامی که فرشته‌ها از او در مورد رب، دین و پیامبرش سؤال می‌کنند و جواب صحیح می‌دهد برایش دری به سوی بهشت باز کرده می‌شود و از این طریق لطافت و خوشی‌های بهشت به او می‌رسد.

 قبر تا حدی که چشم انسان کار می‌کند فراخ و وسیع کرده می‌شود. برخی از علما گفته‌اند: که شتاب و تجهیز میت سنت است و تأخیر آن مناسب نیست.

 

شیخ ابن عثیمین –فتاوایی در احکام جنایز. ص: (76، 77).

جمع و ترتیب: فهد بن ناصرالسلیمان.

 

IslamPP.Com