نام گذاری فرزندان ...آیا حق پدر است یا مادر؟
 

نام گذاری فرزندان ...آیا حق پدر است یا مادر؟

الحمدلله،

قرعه اندازی در چنین مواردی یک امر شرعی است؛ چون اختلاف را حل می کند، دلها را شاد و آرام می گرداند. پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ   در کارهای زیادی قرعه کشی می کرد.

[کَانَ علیه الصلوة والسلام إِذَا أَرَادَ أَنْ یسافر أَقْرَعَ بَیْنَ نِسَائِهِ؛ فَأَیَّتُهُنَّ خَرَجَ سَهْمُهَا خَرَجَ بِهَا] هرگاه ایشان صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ می خواست به سفر برود بین همسرانش قرعه کشی می کرد و قرعه به نام هر کسی در می آمد او را با خودش می برد. بخاری  2593 و مسلم 2770.

 وقتی مردی وصیت کرده بود که بعد از مرگش هر شش برده ی او آزاد هستند. پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ   بین آنها قرعه کشی کرد و دو نفر را آزاد نمود و چهار نفر را به عنوان برده باقی گذاشت. مسلم 1668

نام گذاری فرزند حق پدر است امّا مستحب است که به خاطر خوشنود کردن و به دست آوردن دل همسرش با او مشوره کند.

  زن و مرد باید نامهای خوب را انتخاب نمایند و از نامهای زشت دوری جویند. اسمی که دارای معنای بندگی غیر الله باشد جایز نیست که آن اسم بر فرزند نهاده شود؛ مثل: عبدالنبی، عبدالکعبه، عبدالحسین و امثال آن که جایز نیستند؛ چون همه انسانها بندگان الله هستند. پس جایز نیست که شخص، بنده ی کسی دیگر غیر از بنده ی الله نامیده شود. عالم معروف ابو محمد بن حزم "رحمه الله" (در کتابش "مراتب الاجماع" ص 154) نقل می کند که علما همه بر این اتفاق دارند که گذاشتن اسمهایی که به معنای بندگی برای کسی غیر از الله هستند حرام است به جز عبدالمطلب؛ چون پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ  این نام را که بر بعضی از صحابه گذاشته شده بود تغییر نداد.

 

 شیخ ابن باز، فتاوی اسلامیه 3/221 جمع و ترتیب محمد المسند

 

IslamPP.Com