آیا اصل گوشت بر تحلیل است یا بر تحریم؟
 

آیا اصل گوشت بر تحلیل است یا بر تحریم؟

الحمدلله،

از جمله مسائل اصولی که بیشتر اصولیین بدان می پردازند و مربوط به علم اصول فقه می باشد.مثلا اصول زیر:

-          ( الأصل فی الذبائح التحریم ) – اصل در ذبیحه ها حرام بودن است.

-         الْأَصْلُ الْإِبَاحَةُ إِلَّا مَا دَلَّ الدَّلِیلُ عَلَی نَجَاسَتِهِ أَوْ تَحْرِیمِهِ" – اصل در اشیاء مباح بودن است مگر اینکه دلیلی بر نجاست یا حرام بودنش یافت شود.

-         الضَّرُورَةُ تُبِیحُ الْمُحَرَّمَاتِ مِنَ الْمَآکِلِ وَالْمَشَارِبِ وَالْمَلَابِسِ وَغَیْرِهَا. – شرایط اضطراری امور حرام را مباح می کند از پوشیدنیها و خوردنیها و نوشیدنیها و غیر آن.

-         و بسیاری دیگر از قواعد که با مراجعه به کتابهای اصولی می توان آنها را یافت.

 

و اگر بخواهیم به طور مفصل در مورد گوشتهای دانشگاهها توضیح دهیم لازمست که از روش و چگونگی تهیه آن گوشتها مطلع شویم.ولی آنچه که روشن است هر ذبح غیر شرعی حرام است و ذبح غیر شرعی عبارتست از :

-         ذبح دست مشرکان و غیر اهل کتاب.دلیل آن:

( حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّیَةُ وَالنَّطِیحَةُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَکَّیْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ) مائده 3. یعنی: بر شما حرام شده است مردار و خون و گوشت‏خوک و آنچه به نام غیر خدا کشته شده باشد و [حیوان حلال گوشت] خفه شده و به چوب مرده و از بلندی افتاده و به ضرب شاخ مرده و آنچه درنده از آن خورده باشد مگر آنچه را [که زنده دریافته و خود] سر ببرید و [همچنین] آنچه برای بتان سربریده شده.

که شیخ عبدالطیف بن عبدالرحمن آل شیخ در تفسیر آن می گوید: آیه ی : (وَمَا ذُبِحَ عَلَی النُّصُبِ) بر حرام بودن ذبیحه مشرکان دلالت دارد.(مجموعه رسائل و مسائل ج 3 ص 313.

-         ذبایحی که اسم غیر الله بر آن برده شده.دلیل آن آیه فوق.

-         ذبایحی که اسم الله تعالی بر آنها برده نشده است: دلیل آن آیه (وَلاَ تَأْکُلُواْ مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ) انعام 121. یعنی: و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخورید چرا که آن قطعا نافرمانی است.

 

-         گوشت حیوانات حرام گوشت.دلیل آن ( الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ) مائده 5. یعنی: امروز چیزهای پاکیزه برای شما حلال شده.

 بنابراین چنانکه در مورد گوشتهای دانشگاهها چنین مواردی یافت شود ،قطعا خوردنشان حرام است.

برخی از علما ذبایح تشیع را صحیح نمی دانند مگر اینکه شیعه ای باشد که شرکیات نداشته باشد:

انجمن دائم پژوهش های علمی و افتا (2/264) در پاسخ سوال کسانیکه از آن انجمن در باره ذبایح جعفریه(روافض) پرسیده بودند جواب می دهند:

( کسانیکه ) علی و حسن و حسین و دیگران را به فریاد می خوانند ، این افراد مشرک بوده و از دایره اسلام خارج هستند. ما مسلمانان اجازه نداریم به آنان (روافض) زن بدهیم و از آن ها زن بگیریم و نمی توانیم از ذبیحه ی این افراد بخوریم.

الله تعالی می فرماید :« وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّی یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّی یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُولَئِکَ یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ وَاللَّهُ یَدْعُو إِلَی الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (221)» [بقره: 221 ]

« و با زنان مشرک تا ایمان نیاورند ازدواج نکنید، و بی گمان کنیز مؤمنی از زن آزاد (مشرک) بهتر است، اگرچه (زیبایی یا ثروت یا موقعیت او) شما را به  شگفتی انداخته باشد، و (زنان و دختران خود را) به ازدواج مردان مشرک در نیاورید، مادامی که ایمان نیاورند. و بی گمان غلام مؤمنی از مرد مشرکی بهتر است اگرچه شما را به شگفتی انداخته باشد. آنان به سوی آتش(دوزخ) دعوت می کنند و الله به سوی بهشت و آمرزش به فرمان خود و توفیق خویش دعوت می کند، و الله آیات خود را برای مردم روشن می سازد تا این که یاد آور شوند.»فتاوای انجمن دائم پژوهش های علمی و افتا (2/264)

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com