::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

بهترین موقع ادای قضای نماز های پنج کانه چه موقع است؟
شماره فتوى 4758

تعداد بازديد 5887

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-06-07

 

بهترین موقع ادای قضای نماز های پنج کانه چه موقع است؟


الحمدلله،

بهترین موقع ادای نماز، اول وقت آنست یعنی بعد از اذان و انجام نمازهای رواتب، باید نماز فرض را بخواند ( البته بجز نماز عشاء برای کسی که موفق به ادای نماز جماعت عشا نشود) چنانکه از رسول الله صلی الله علیه وسلم سؤال شد کدام عمل نزد خدا محبوبتر است ایشان فرمودند: «الصلاة علی وقتها» یعنی نماز در وقت خود.( بخاری و مسلم)

و ابن مسعود رضی الله عنه نقل می کند که  رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:« أفضل الأعمال الصلاة فی أول وقتها »

یعنی: افضلترین اعمال (نزد خداوند) اقامه ی نماز در اول وقت آن است. حدیث را ترمذی وحاکم روایت کرده اند و صحیح است.

 

و در پایین احادیثی ذکر خواهند شد که نشان می دهد پیامبر صلی الله علیه وسلم نمازهای پنجگانه ی خود را در اول وقت می خواندند:

1- نماز صبح:

از عایشه(رضی الله عنها) روایت است : (کن نساء المؤمنات یشهدن مع رسول الله صلی الله علیه وسلم صلاة الفجر متلفعات بمروطهن، ثم ینقلبن إلی بیوتهن حین یقضین الصلاة، لایعرفهن أحد من الغلس) «زنان مؤمن با پیامبر صلی الله علیه وسلم  در نماز صبح حاضر می‌شدند در حالیکه خود را با لباسهایی (از خز یا پشم) می‌پوشیدند؛ و پس از آن که نمازشان را ادا می‌کردند به خانه‌هایشان باز می‌گشتند در حالیکه هیچ کس به خاطر تاریکی آنها را نمی‌شناخت».متفق علیه

 

2- نماز ظهر:

از جابرن سمره روایت است : (کان النبی صلی الله علیه وسلم یصلی الظهر إذا دحضت الشمس)

‏«پیامبر صلی الله علیه وسلم  نماز ظهر را هنگامی که خورشید در حال زوال بود می‌خواند».[الإرواء ‏‏‏254]‏

 

3- نماز عصر:

از انس رضی الله عنه روایت است : (أن رسول الله صلی الله علیه وسلم کان یصلی العصر و الشمس مرتفعة حیة، فیذهب الذاهب إلی العوالی فیأتی العوالی والشمس مرتفعة) «پیامبر صلی الله علیه وسلم  نماز عصر را زمانی می‌خواند که خورشید بلند و پرنور بود طوریکه اگر یکی از ما می‌خواست به منطقه عوالی (محلی در فاصله حدود چهار مایلی مدینه) برود، به آنجا می‌رسید در حالی که هنوز خورشید بلند بود». بخاری و مسلم

از ابن عمر(رضی الله عنه ) روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (الذی تفوته صلاة العصر کأنما وتر بأهله وماله) «کسی که نماز عصر را از دست بدهد مانند این است که اهل و مالش را از دست داده باشد». متفق علیه

از بریده رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (من ترک صلاة العصر فقد حبط عمله) «کسی که نماز عصر را ترک کند عملش از بین رفته است».نسایی

گناه کسی که نماز عصر را تا وقت زرد شدن خورشید به تأخیر بیاندازد:

از انس رضی الله عنه روایت است : از پیامبر صلی الله علیه وسلم  شنیدم که می‌فرمود : (تلک صلاة المنافق، یجلس و یرقب الشمس حتی إذا کانت بین قرنی الشیطان قام فنقرها أربعا لایذکر الله إلا قلیلا) «این نماز منافق است که می‌نشیند و منتظر می‌ماند تا خورشید بین دو شاخ شیطان قرار بگیرد، آنگاه بلند می‌شود و چهار رکعت نماز را (مانند مرغی که به زمین نوک می‌زند) تندتند می‌خواند و در آن یادی از خدا نمی‌کند مگر اندک».مسلم

 

4- نماز مغرب:

از عقبه بن عامر رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود :

(لاتزال أمتی بخیر أو علی الفطرة مالم یؤخروا المغرب حتی تشتبک النجوم) «امت من تا وقتیکه نماز مغرب را تا موقع ظاهر شدن ستارگان به تأخیر نیانداخته‌اند، همواره بر خیر و فطرت (دینی)، یا بر دین حنیف هستند».ابوداود

از سلمه بن أکوع رضی الله عنه روایت است : (أن رسول الله صلی الله علیه وسلم کان یصلی المغرب إذا غربت الشمس و توارت بالحجاب) «پیامبر صلی الله علیه وسلم  نماز مغرب را همینکه خورشید غروب می‌کرد و پنهان می‌شد می‌خواند. متفق علیه

 

نماز عشاء:

همانطور که گفته شد نماز عشاء بصورت تنهایی ادا شود، بهتر است به تاخیر انداخته شود ( تا نصف شب) ولی اگر جماعت برگزار شود باید پس از اذان اقامه شود:

از عایشه(رضی الله عنها) روایت است : (أعتمم النبی -صلی الله علیه وسلم- ذات لیلة حتی ذهب عامة اللیل، و حتی نام أهل المسجد، ثم خرج فصلی، فقال : إنه لوقتها لولا أن أشق علی أمتی)مسلم

«شبی پیامبر -صلی الله علیه وسلم- نماز (عشاء) را به تأخیر انداخت تا اینکه قسمت اعظم شب گذشت و اهل مسجد خوابیدند، سپس خارج شد، نماز را خواند و فرمود : اگرامتم به سختی نمی‌افتادند ألان وقت آن (نماز عشاء) است.

 

 

لذا با توجه به نصوص بالا، نماز اول وقت از توصیه های شارع است و کسی حق ندارد نماز خود را حداکثر تا انتهای وقت نماز مربوطه به تاخییر بیاندازد، یعنی حق ندارد نماز خویش را قضا نماید مگر اینکه شخص در خواب بوده باشد یا اصلا بیاد نداشت که وقت نماز رسیده تا اینکه مطلع می گردد وقت نماز گذشته که در این صورت هرگاه یادش آمد باید بلافاصله همان وقت نمازش را بخواند و این نماز قضا نیست:

از انس رضی الله عنه روایت است که گفت : پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (من نسی صلاة أو نام عنها فکفارتها أن یصلیها إذا ذکرها) «هر کس نمازی را فراموش کند یا به خواب برود و نمازش را نخواند، کفاره آن این است که هرگاه به یادش آمد آن را بخواند».مسلم

 

آیا کسی که عمداً نماز را تا خارج شدن وقت ترک کند، می‌تواند قضای آن را بجای آورد؟

ابن حزم رحمه الله در «المحلی» (235/2) می‌گوید :

همانا خداوند متعال برای هر نماز فرضی وقت معینی را قرار داده که آغاز و پایانش مشخص است، بطوریکه در زمان مشخصی وقت آن فرا می‌رسد، و نیز در وقت معینی وقت آن به پایان می‌رسد، بنابراین کسی که نمازش را بعد از خارج شدن وقتش می‌خواند، مثل کسی که نماز را قبل از دخول وقتش خوانده باشد، چون هر دوی آنها در غیر وقت خودشان نماز خوانده‌اند.همچنین حکم کردن به قضای نماز باید از جانب خدا بیان شده باشد، زیرا حکم کردن به چیزی یک نوع قانونگذاری به حساب می‌آید، و این کار مختص خدا است که آن را توسط پیامبرش ابلاغ کرده است و اگر بر کسی که نماز را عمداً تا خروج وقت آن ترک کند قضایی واجب می‌بود، خداوند متعال و رسول او صلی الله علیه وسلم ازذکر آن غفلت نمی‌کردند و آن را هم فراموش نکرده‌اند وبا ترک بیان آن عمداً ما را در سختی قرار نمی‌دادند :

) وَمَاْ کَاْنَ رَبُّکَ نَسِیاً (   (مریم : 64)

«و پروردگار تو فراموشکار نبوده است».

و هر قانونگذاری و حکمی که منشأ آن قرآن و سنت نباشد، باطل است – اه‍ -.

پس قضای نماز فوت شده هیچ اصلی در دین ندارد مگر اینکه شخص در خواب مانده باشد یا اینکه فراموش کرده باشد.

برای تفصیل بیشتر در مورد حکم قضای نماز به فتاوای شماره (4004) و (954) و (3073) مراجعه کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com