::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید
 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا قضای نماز فوت شده لازم است؟
شماره فتوى 3073

تعداد بازديد 5839

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2009-12-22

 

دختری هستم 18 ساله که 1 سال پیش هردوپایم را عمل کردم. به همین دلیل به مدت 3 ماه نماز نخواندم. الآن تصمیم گرفته ام که دیگر نمازم را ترک نکنم (با کمک خداوند). آیا باید قضای آنها را بخوانم؟


الحمدلله،

 

نماز خواندن سر وقت فرض هست و نباید به هیچ وجه آنرا از سر وقتش گذراند زیرا از گناهان کبیره هست، حتی اگر کسی مریض باشد و نتواند حرکت کند باید تا آنجاییکه میتواند حرکات نماز را انجام دهد حتی اگر با حرکات پلکان چشمش باشد، خداوند متعال میفرماید: "إنَّ الصلاة کانت علی المؤمنین کتاباً موقوتا" (النساء : 103)، یعنی: "همانا که نماز برای أهل إیمان حکمی واجب و لازم است".

 

بنابراین شما که در این مدت نماز را نخوانده اید باید توبه و استغفار کنید و نیازی به قضای آن نیست، زیرا برخی عبادات مانند نماز باید در اوقات معینی انجام گیرند، یعنی همانطور که نماز خواندن قبل از وقت جائز نیست بعد از وقت نیز نمیشود آنرا خواند مگر اینکه کسی خواب باشد و یا فراموش کرده باشد و یا بعلت عذر شرعی نتواند سر وقت بخواند که در اینصورت آنرا قضا میکند، و یا اینکه در سفر باشد که میتواند نمازها را جمع تقدیم و یا تاخیر بخواند، ولی اگر کسی عمدا آنرا ترک کرده باشد دیگر قضائی ندارد و باید توبه کند.

 

بنابراین شما توبه و استغفار کنید و سعی کنید دیگر نمازتان قضاء نشود حتی اگر خدای ناخواسته بیمار شوید، و خداوند توبه توابین را میپذیرد و توبه کنندگان را دوست دارد، و در ضمن سعی کنید نماز سنت را بیشتر بخوانید زیرا در روز قیامت اگر نقصی در عبادت فرض باشد از سنتهای آن فرض آنرا جبران میکنند.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com