::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7102286 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169314884 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119362 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم خوردن ذبیحه کسی که نمی دانیم آیا از توحید آگاهی دارد یا خیر؟
شماره فتوى 4019

تعداد بازديد 5685

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-01-24

 

لطفا روشن و واضح بفرمایید که حکم خوردن گوشتی که می دانیم ذابح فردی است که از لحاظ ایمان در سطح خوبی قرار ندارد و بسیج نیز می باشد و در کل ادم مناسبی نیست اما می دانیم که در هنگام ذبح بسم الله را گفته است چیست ؟ لطفا بفرماِیید که حلال است یا حرام چون که عالم بومی  در این مورد گفته است که فرد ذابح باید حتما دارای ویژگی های مثل اگاهی از دین توحید واقعی و ... باشد. از طرفی دیگر فشار و ناراحتی والدین از اینکه ما از این گوشت نمی خوریم ما را دچار سردر گمی کرده است. لطفا تکلیف ما را روشن کنید. شما بفرمایید که ایا ویژگی های فرد ذابح از شرایط ذبح می باشد یاخیر (اگر می باشد بگویید تا بیشتر درباره این آدم بگویم)


الحمدلله،

اگر ذابح شخصی مسلمان باشد و شرکیات رایج اهل قبور را نداشته باشد( مثلا استغاثه به اموات از انبیا و اولیا ندارد یا همانند این نوع شرک قبور) و نیز سب صحابه و ام المومنین نمی کند، در این صورت ذبح وی حلال است هر چند که شخصی ضعیف الایمان یا فاسق باشد.زیرا با فسق شخص مرتد نمی شود و حکم به مسلمان بودن وی می شود و الله تعالی ذبایح مسلمانان را حلال کرده است و هرکس منکر آن شود خود از اسلام خارج گشته زیرا حلال خداوند را حرام نموده است.

ولی اگر شخصی منتسب به اسلام باشد ولی مرتکب شرک یا کفری اکبر شده باشد (همانند شرک قبور یا سب ام المومنین) و یا غیر آنها، در اینصورت هر چند که هنگام ذبح بسم الله هم گفته باشد، ذبیحه دست وی حلال نیست .

حال اگر شخصی از توحید زیاد آگاهی نداشته باشد، ولی مسلمان است و ارکان اسلام از نماز و روزه و بقیه آنرا بجا می آورد و از سویی موردی که مربوط به شرک باشد (یعنی منافی با توحید باشد) از وی دیده نشود، در اینصورت ذبیحه وی حلال است هر چند که از توحید زیاد آگاهی نداشته باشد زیرا مهم آنست که عملی منافی با توحید (همانند استغاثه به غیر الله ) از وی سر نزند.

اما برخی از شرایط فرد ذابح را در زیر بیان می کنیم:

‌کسی ‌که  ذبح  را  انجام  می‌دهد  باید  “‌عاقل‌”  باشد  خواه  مرد  یا  زن‌،  مسلمان  یا  کتابی  باشد.  اگر فاقد  اهلیت  یعنی  مست  یا  دیوانه  یا کودک  غیر  ممیز  باشد گوشت  حیوان  ذبح  شده  او  حلال  نیست  و  همچنین  خوردن  ذبیحه  و  حیوان  سر  بریده  مشرک  و  بت‌پرست  و  زندیق  و  مرتد  از  اسلام‌،  نیز  حلال  نیست‌.

برای معلومات بیتر و کاملتر به فتاوای شماره (113) و (1019) و (1068) و (1873) و (3396) مراجعه نمایید.

 

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com