::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7117984 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169319908 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119370 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم رقصیدن و گوش دادن به ترانه و زمزمه کردن آن
شماره فتوى 4948

تعداد بازديد 5719

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-10

 

زن تنها باشد میتواند به ترانه گوش دهد و برقصد و حتی گاهی به تنهایی برای دل خودترانه وآوازبخواند؟ و آیا میتواند برای شوهرش برقصد و ترانه بخواند و میتواند خود را برای شوهرش همیشه لخت کند؟


الحمدلله،

شنیدن هر نوع آواز یا ترانه که با موسیقی همراه باشد حرام است و اگر همراه با رقص باشد تحریم آن شدت می یابد، چه برای زن و چه برای مرد و در این مورد تاهل یا مجرد بودن مهم نیست. به فتوای (2434) مراجعه کنید.

 و اما چنانچه ترانه خالی از موسیقی و کلمات منکر نباشد شنیدن آن مباح است.

اما زن می تواند بدون وجود موسیقی و دیگر منکرات برای شوهر خود برقصد به شرطیکه کسی غیر از آنها حضور نداشته باشند و حتی نباید جلوی چشمان فرزندان برقصد.

شیخ ابن عثیمین رحمه الله می گوید: "رقص در اصل مکروه است، اما چنانچه به روش غربیها یا زنان کافر صورت گیرد حرام می شود، به دلیل فرموده ی پیامبر :« من تشبه بقوم فهو منهم» یعنی: هرکس که خود را شبیه قومی درآورد جزو آنها خواهد بود. " لقاء الباب المفتوح " ( س 1085 ) .

و لخت شدن زن برای شوهر ایرادی ندارد.

ولی زنان می توانند فقط در مراسمات خویش مانند عروسی که مردی وجود نداشته باشد و بدون فیلمبرداری ، از دف و ترانه ای که خالی از کلمات منکر باشد استفاده کنند.

اما یک مرد و زن مسلمان بجای اینکه زبان خویش را با گفتن ترانه مشغول نماید به خواندن قرآن و اذکار می پردازد و این به تقوا نزدیکتر است، و مسلمان باید نسبت به خواندن اذکار حریص باشد تا همین اذکار میزان حسنات وی را در قیامت سنگین نمایند.

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «کَلِمَتَانِ خَفِیفَتَانِ عَلَی اللِّسَانِ، ثَقِیلَتَانِ فِی الْمِیزَانِ، حَبِیبَتَانِ إِلَی الرَّحْمَنِ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ». بخاری.

«دو کلمه هستند که گفتن‌شان بر زبان سبک است و وزن ثواب آن در ترازوی حسنات سنگین است، و این دو کلمه محبوب هستند نزد خدای بسیار بخشاینده‌ی بسیار مهربان: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ». یعنی: پاک و منزه است خداوند و به ستایش او مشغولم. پاک و منزه است خداوند بزرگ.

و در صحیح مسلم از سمرة بن جندب رضی الله عنه روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «أَحَبُّ الْکَلاَمِ إِلَی اللَّهِ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاللَّهُ أَکْبَرُ. لاَ یَضُرُّکَ بَأَیِّهِنَّ بَدَأْتَ!.»

«محبوب‌ترین سخن نزد خدای تعالی چهار کلمه است: سبحان الله، والحمد لله، ولا إله إلا الله، والله أکبر. زیانی برایت ندارد به هرکدام ابتدا نمایی». سبحان الله: خدا را پاک و منزه می‌دانم از هر عیب و نقصی. والحمد لله: ستایش‌ها همه برای خدای یکتاست. ولا إله إلا الله: نیست معبودی بحق مگر خدای یکتا. والله أکبر: خدا بزرگتر است. هرکس و هرچه به خاطرت آید، خدا از او بزرگتر است، یعنی در برابر بزرگی و عظمت خدا همه‌ی کاینات خرد و حقیر هستند.

 

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند «من قال لا إله إلا الله وحده لا شریک له ، له الملک وله الحمد وهو علی کل شیء قدیر . فی یوم مائة مرة ، کانت له عدل عشر رقاب ، وکتبت له مائة حسنة ، ومحیت عنه مائة سیئة ، وکانت له حرزا من الشیطان یومه ذلک حتی یمسی ، ولم یأت أحد بأفضل مما جاء به إلا رجل عمل أکثر منه» بخاری ومسلم و ابن حبان.

یعنی: «هرکس در هر روز صدبار این دعا را بخواند: لا إله إلا الله وحده لا شریک له ، له الملک وله الحمد وهو علی کل شیء قدیر: هیچ معبودی جز الله نیست که تنها و بی‌شریک است، پادشاهی و حمد و ستایش سزاوار او و از آن اوست و او بر هر چیزی و هر کاری تواناست»، برای او ثوابی معادل ثواب آزاد کردن ده برده خواهد رسید و برای او صد کار نیک نوشته و صد گناه از او پاک می‌گردد و آن روز تا غروب از شر شیطان محفوظ و در امان است، و هیچ کس کاری بهتر از آن نکرده، مگر آن کس که بیشتر از او عمل کرده باشد».

و فرمود: «مَنْ قَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَبِحَمْدِهِ . فِی یَوْمٍ مِائَةَ مَرَّةٍ حُطَّتْ خَطَایَاهُ، وَإِنْ کَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ!.» بخاری

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «کسی که در روز صد بار بگوید: سبحانه الله و بحمده، گناهان او محو می‌شود و اگرچه مانند کف دریا باشد». کف دریا: همان سفیدی است که روی موج دریا ظاهر می‌شود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com