::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1072579 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

67179224 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2740 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

چرا رای مذهب حنفیه در مورد عدم رفع یدین اشتباه است؟
شماره فتوى 4961

تعداد بازديد 6917

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-10

 

من در کابل زندگی میکنم و حنفی مذهب میباشم، میخواستم بگویم که  الحمدلله در کابل علما و فقه های حنفی با استعداد که دارای دوکتورا و ماستری و تخصص در فقه می باشندوجود دارد ولی تا به حال من ندیدیم که کدام آنها رفع یدین کند،من فتوا شما را در این مورد مطالعه کردم که این مطلب را شما با ذکر حدیث که ابن عمر ار رسول الله ص روایت کرده درست میدانیدولی در حالیکه علماکه در کابل هستندبه این حدیث عمل نمیکنند حتی از یک عالیم شنیدم که گفت که ابن عمر بعدا از قول خود منصرف شده. عالیقدر من کدام هدف خاص صرف میخواهم که نماز خود را باتمام ارکان کامل آن انجام دهم تا قلب مطمین شو، لطفا شمایکبار دیگر به نکات را که من ذکر کردم به بنده روشنی اندازید، البته از لطف تان بعید نخواهد بود وسلام.  


الحمدلله،

در سایت با استناد به کتاب و سنت اثبات شد که رفع یدین جزو سنت نبوی است و این امر به اثبات رسیده است. شما می توانید به (4878) مراجعه کنید.

اما خود ابن عمر روایت را از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل می کند، بنابراین رفع یدین سنت نبوی است نه فعل ابن عمر رضی الله عنه ! و بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم دیگر هیچ یک از احکام نماز و دین نسخ نخواهند شد که ادعا کنیم ابن عمر از انجام آن سنت منصرف شده باشد! زیرا با وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم وحی نیز قطع می شود.

از طرفی مهم نیست که کسانی که ادعا دارند نباید رفع یدین کرد چه مدرکی یا درجه ای دارند، بلکه مهم آنست برای ادعای خود دلیل بیاورند با مدرک و سند معتبر نه با حرف و ادعا!

و ما تابع اشخاص نیستیم بلکه تابع کتاب و سنت به فهم سلف صالح هستیم و بر این اساس هرکس ادعایی کرد باید دلیل محکم و صحیح با سن ارائه نماید.

و جالب اینست که بسیاری از فقها و مجتهدان عصر همچون علامه محمد ناصرالدین البانی محدث مشهور قرن معاصر و شیخ عبدالعزیز ابن باز و شیخ ابن عثیمین از مجتهدان قرن حاضر هیچکدام نفرموده اند که نباید رفع یدین شود در حالیکه آنها استاد و متخصص هستند و ما در دنیای معاصر کسانی را بالاتر از آنها در درجه ی علمی سراغ نداریم.

حتی امام المحدثین امام بخاری رحمة الله علیه کتاب منفردی را درباره ی این مسئله با عنوان"جزء فی رفع الیدین" تصنیف نموده اند، و در آن کسانی را که مخالف رفع یدین هستند را به شدت انکار فرموده اند. و در آن از امام حسن بصری رحمه الله از تابعین بزرگوار روایت کرده است که گفت: "کان أصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم یرفعون أیدیهم فی الصلاة إذا رکعوا وإذا رفعوا" یعنی: اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم در نماز هرگاه به رکوع می رفتند و هرگاه از آن برمی خواستند دستهایشان را بالا می بردند. سپس امام بخاری می فرماید: حسن بصری هیچیک از اصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم را مستثنی نکرد که در نمازشان رفع یدین نکرده باشد. (نگاه کنید به: المجموع امام نووی (3/399-406))

اما معلوم نیست که آیا احادیث رفع یدین به امام ابوحنیفه رحمه الله رسیده اند یا خیر؟ اما آنچه که واضح است اینست که این احادیث به اتباع و علمای تابع ایشان رسیده اند ولی بدان عمل نمی کنند، زیرا آنها به احادیث دیگری استناد می کنند که با حدیث ابن عمر رضی الله عنه در تعارض است ولی این احادیث مورد استناد حنفیه که در تعارض با حدیث ابن عمر هستند همگی ضعیف بوده و لذا غیر قابل استدلال هستند و حجت نیستند:

از جمله حدیثی است که ابوداود از براء بن عازب روایت کرده که رسول الله صلی الله علیه وسلم هرگاه شروع به نماز می کرد دستهایش را تا نزدیک گوشهایش بالا می برد و سپس (تا انتهای نماز) چنین نمی کردند. أبو داود (749)‏

 

و همچنین به حدیث ابن مسعود رضی الله عنه استناد کرده اند که گفت: « أَلا أُصَلِّی بِکُمْ صَلاةَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ؟ فَصَلَّی فَلَمْ یَرْفَعْ یَدَیْهِ إِلا مَرَّةً» نصب الرایة للزیلعی (1/393-407). و رواه أبو داود (748)

یعنی: ابن مسعود رضی الله عنه گفت: ‌‌آیا من  نمازی  را  بمانند  نماز  پیامبر صلی الله علیه و سلم  برایتان  بخوانم؟سپس  نماز  را  خواند  و  تنها  یکبار دستها  را  بلند کرد.

اما این احادیث همگی ضعیف هستند، چنانکه حدیث براء بن عازب را افراد زیر ضعیف دانسته اند:

سفیان بن عیینة وشافعی وحمیدی استاد امام بخاری وأحمد بن حنبل ویحیی بن معین ودارمی و خود امام بخاری امام محدثین.

و حدیث ابن مسعود را افراد زیر ضعیف دانسته اند:

عبد الله بن مبارک وأحمد بن حنبل و امام بخاری وبیهقی ودارقطنی و غیر آنها نیز حدیث را تضعیف کرده اند.

و همچنین تمامی آثار وارده از صحابه که دلالت بر ترک رفع یدین در نماز دارند هنگی ضعیف هستند.

بنابراین چون این احادیث که دلالت بر عدم رفع یدین می کنند، همگی ضعیف هستند، پس احادیث صحیح در این زمینه خودنمایی می کنند. بنابراین نمازگزار نباید در نماز خویش ترک رفع یدین نماید بلکه باید تلاش کند بمانند رسول الله صلی الله علیه وسلم نماز بخواند چنانکه می فرمایند: (صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی) رواه البخاری (631) یعنی نمازبخوانید همانگونه که دیدید من نماز می خوانم.

و اهل سنت پیرو دلیل صحیح است نه احادیث ضعیف یا آرای علمای متعصب مذهبی که حاضر نیستند از رای خود بازگردند و بدون شک تعصب در مسائل فقهی جائی ندارد و علما آنرا مورد نکوهش قرار داده اند. و هرگز امام ابوحنیفه رحمه الله نفرموده اند که اگر حدیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم در دست بود باز رای مرا یا اتباع مرا بر آن حدیث ترجیح دهید؟!

آیا تقلید از علمای متعصب درست است یا از شخص رسول الله صلی الله علیه وسلم ؟

آیا دلیلی بر جواز تقلید از علما و فقها وجود دارد؟

بدون شک جواب منفی است.

 

خلاصه اینکه: برای احدی از مسلمانان جایز نیست تا پس از اینکه این امر یعنی رفع یدین در نماز از طریق سنت نبوی اثبات شد، رای دیگری را انتخاب کند و از علمایی تقلید کند که مذهبشان در این مورد اشتباه است.

امام شافعی رحمه الله می فرماید: "علما اجماع دارند بر اینکه هرکس سنت پیامبر صلی الله علیه وسلم بر وی روشن شد، برای او جایز و حلال نیست که به خاطر قول دیگری آن سنت را رها کند ". مدارج السالکین (2/335) .‏

لطفا به فتاوای (4010) و (4797) مراجعه فرمایید.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com