::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868884 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169219970 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا تجلیل از روز های مختلف و غیر اسلامی مثل روز مادر جواز دارد؟
شماره فتوى 5020

تعداد بازديد 6615

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-07-24

 

آیا تجلیل از روز های مختلف و غیر اسلامی جواز دارد؟ مثل تجلیل از رو مادر، معلم ، پدر، زن، کودک و غیره. آیا در عربستان سعودی که مهد تمدن اسلام است از این روز ها به قسمی یاد بود و تجلیل میشود؟


الحمدلله،

شیخ عبدالعزیز ابن باز رحمه الله می گویند:

" بدون تردید الله تعالی برای مسلمانان دو تا عید را مشروع قرار داده است که درآن دو روز برای دعا، ذکر و نماز جمع می‌شوند. آن دو عبارتند از: عید فطر و عید قربان، این دو عید جایگزین اعیاد جاهلیت قرارگرفته است و عیدهای دیگری را نیز مشروع قرار داده است که درآن به ذکر و عبادت می‌پردازند. مانند: روز جمعه، روز عرفه و ایام تشریق. اما الله عیدی را به نام عید تولد مشروع قرار نداده است. نه میلاد پیامبر صلی الله علیه وسلم و نه کسی دیگر، بلکه به بیان ادله‌ی قرآن و سنت جشن تولد از بدعت‌های جدید در دین و تشبیه به دشمنان الله، یهود، نصاری و... است.

پس بر مسلمانان واجب است که این عمل را ترک نموده و از آن برحذر باشند و هر کس آن را انجام دهد ناپسند شمارند و نگذارند چنین رسومی پخش شود یا کاری نکنند که موجب تشویق به پخش و نشر آن شود یا کاری در رادیو، روزنامه‌ها یا تلویزیون نشود که مخاطب تصور کند چنین عملی مباح است. در حدیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌فرماید: «مَن أحدثَ فی أمرِنا هذا ما لَیسَ فیهِ فَهُوَ رَدٌّ»: (هرکس در دین ما چیزی وارد کندکه ازآن نباشد، مردود است).

و می‌فرماید: «مَن عَمِلَ عَمَلاً لَیسَ عَلَیهِ أمرُنا فَهُوَ رَدٌّ»: (هر کس عملی انجام دهد که طبق دستور ما نباشد،آن عمل مردود است). مسلم این حدیث را در کتاب صحیح خود آورده و بخاری نیزآن را به صورت معلق آورده است." مجموع فتاوا و مقالات متنوعة (4/81)

 

همچنین پیامبر صلی الله علیه وسلم هنگامی که در مدینه تشریف داشتند جشن نوروز را که اعراب به تقلید ایرانیان گرامی می داشتند نفی نمودند:

انس بن مالک می گوید:«قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَی وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[ابوداود]

 رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

همچنانکه مشاهده می شود رسول خدا صلی الله علیه وسلم آن دو عید را تأیید نفرمود، و آنها را به حال خود رها نکرد تا طبق معمول به بازی در آن دو روز بپردازد، بلکه فرمود: خداوند آن دو را برایتان با دو روز دیگر عوض کرده است. و تعویض چیزی با چیز دیگر اقتضا می کند که مورد دوم ترک شود، چرا که امکان جمع شدن مورد تعویضی با شیء تعویض شده وجود ندارد و بدین علت لفظ تبدیل و تعویض(در زبان عرب) استعمال نمی شود مگر آنکه جمع بین دو چیز ترک گفته شود. پس این قول رسول خدا صلی الله علیه وسلم که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا» اقتضا می کند که از جمع بین (نوروز و مهرگان)با دو عید قربان و فطر و انجام همزمان آنها خودداری شود.

بنابراین تجلیل از اعیاد و مراسمات و مناسبات مختلفی که امروزه شایع شده است همگی حرام و بدعت هستند. از جمله روز تولد یا روز مادر و یا پدر و یا روز درختکاری و امثال آنها...

برای تفصیل بیشتر به فتوای (1219) مراجعه فرمایید.

در ضمن رفتار و عادات مردم عربستان ملاک و حجت شرعی برای مسلمانان نیستند، و کسی نباید به تقلید از افراد یا سرزمینی بپردازد، بجز تقلید محض از کتاب و سنت و شخص رسول الله صلی الله علیه وسلم ، و هرکس یا هر کشوری بر راه کتاب و سنت قرار داشت مقبول است و در غیر اینصورت ما نباید به عادات مردمان یک کشور چشم بیاندازیم و آنها را ملاک خوب و بد بدانیم!

خلاصه آنکه: ملاک و معیار قرآن و احادیث صحیح نبوی هستند نه چیز دیگری، و چون در قرآن و سنت نبوی هیچ دلیلی بر جواز انجام مراسمات مختلف بجز دو عید قربان و رمضان وجود ندارد، لذا انجام آن مراسمات بدعت و حرام هستند و کسی که آنها را جزو دین بشمارد مرتکب کفر می شود.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com