::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1558577 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

143643830 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

9231 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا آیه ی رجم و سنگسار در قرآن وجود دارد؟ توضیحاتی در مورد ناسخ و منسوخ
شماره فتوى 5790

تعداد بازديد 5090

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2010-12-29

 

آیا قرانی که به دست ما رسیده کامل است؟ پس ؟یه رجم چیست ؟ (که دستور آن هست ولی آیه ی آن نیست)؟ توضیح دهید.


الحمدلله،

قرآن از جانب خداوندی است که جهانیان را با علم  قدرت و حکمت خود آفریده است و اوست که این قرآن را بر بنده اش محمد صلی الله علیه وسلم نازل فرمود و خود او هم حافظ آن خواهد بود:

« إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» (حجر 9)

یعنی: ما قرآن را نازل کردیم؛ و ما بطور قطع نگهدار آنیم!

بنابراین خداوندی که بر هر چیز تواناست، و تمامی کائنات را با قدرت و علم خود نگه داشته است، قران و کلام خویش را هم محفوظ نگه داشت و هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که این قرآنی که اکنون در دست انسانهاست، تمام و کمال همان قرآنی است که بر محمد صلی الله علیه وسلم نازل شده بدون کم و کاست و یا فزونی برآن..

وکسی که بر آن شک کند و یا منکر آیه ای از آن گردد او به اجماع امت کافر است زیرا در حقیقت منکر آیات خداوندی شده است.

اما گاهی برخی از آیات قرآن توسط آیات دیگری نسخ می شوند، و آیه ی سنگسار هم مربوط به این نوع آیات است، بنابراین سوال کننده ی محترم جهت فهم این پرسش خود می بایست قواعد ناسخ و منسوخ قرآن را بداند وگرنه نمی تواند به پاسخ سوال خود برسد.

ما در قرآن بحثی داریم با عنوان ناسخ و منسوخ: ناسخ یعنی آنکه آیه یا حکمی جدید توسط خداوند بر پیامبرش نازل می گردد و توسط آن آیه یا حکم سابق را تغییر می دهد، به آیه یا حکم سابق هم منسوخ گویند، یعنی آیه و حکمی که نسخ شده است.

اما ناسخ انواع و حاتهای مختلفی دارد:

- گاهی فقط حکم آیه ای از قرآن نسخ می شود ولی خود آیه باقی می ماند.

- گاهی هم تلاوت آیه و هم حکم آن نسخ می شود.

- گاهی فقط تلاوت آیه نسخ می شود ولی حکم آن باقی می ماند.

و غیره..

تمامی این امور هم بنا بر حکمت خداوند متعال رخ می دهند و می توان گفت که یکی از حکمتهای آن – والله اعلم – نزول تدریجی آیات و احکام قرآن بر مردم آنزمان بود و چون آنها از جاهلیت به اسلام وارد شده بودند، بنابراین خداوند متعال بنا به حکمت خویش برخی از احکام را در طی چند مرحله بر آنها تشریع کرد تا آنها اندک اندک  به مرور خود را با قوانین اسلام تطبیق دهدند، بعد که نفوس آنها ثابت گشت، آنوقت بود که خداوند حکم اصلی را نازل می کرد و حکم سابق را نسخ می نمود.

آیه ی رجم هم یکی از این آیات بود که فقط تلاوت آن نسخ شد ولی حکم آن باقی ماند، و با توجه به اینکه در هنگام جمع آوری قرآن در خلافت عثمان رضی الله عنه سیاست آنها این بود که تمامی آیاتی را که تلاوتشان نسخ نشده را جمع آوری کنند، لذا از اینجاست که گویند: تلاوت آیه ی رجم منسوخ است ولی حکمش باقیست. و نسخ آنهم از جانب خداوند متعال است و اوست که بر پیامبرش صلی الله علیه وسلم وحی کرده و آن نسخ را به پیامبرش خبر داده است.

در صحیح بخاری (6830) و صحیح مسلم (1691) از عمر بن الخطاب نقل شده است که گفت: "بدرستیکه خداوند پیامبر صلی الله علیه و سلم را به حق برگزیده است، و کتاب (قرآن) را بر او نازل کرد، و از چیزهایی که بر او نازل کرد آیه رجم (سنگسار) بود، پس ما آنرا خواندیم و فهمیدیم و درک کردیم و پیامبر صلی الله علیه و سلم آنرا انجام داد و ما نیز بعد از او انجام دادیم، و من میترسم پس از مدت زمانی کسی بگوید: قسم به خدا که آیة رجم را در قرآن نمیبینیم، و سپس با ترک کردن این فریضه گمراه میشوند، و رجم در کتاب خدا واجب است بر محصن (کسی که ازدواج و جماع کرده باشد) زن و مرد، اگر دلیل اثبات شود، و یا زن حامله شود، و یا کسی اعتراف کند."

و در روایت ابوداوود (4418) آمده است که عمر سپس گفت: "و قسم به خدا، اگر بجز این نبود که مردم بگویند که عمر قرآن را اضافه کرده است آیة رجم را در قرآن مینوشتم".

درکتاب  نیل  الاو‌طار امام شوکانی آمده  است‌که  ثبوت  حکم  رجم  مورد  اجماع  همه  می‌باشد  درکتاب  "‌البحر"  از  خوارج  نقل  شده‌که  رجم  واجب  نیست  و  ابن  العربی  نیز  از  خوارج  چنین  حکایت‌کرده  است‌. وآن  را  ازبعضی  از  علمای  معتزله  مانند  "نظام‌"  و  یارانش  نیز  حکایت‌کرده  است‌. و آنان  بر  این  ادعای  خویش  هیچ  سندی  ندارند  جز  اینکه  می‏گویند  درقرآن  نیست  و  این  باطل  است‌. زیرا  حکم  رجم  با  سنت  متواترکه  بر  آن  اجماع  است  ثابت  شده  است  و  برابر  روایت  عمر  بن  خطاب‌که  جماعت  محدثین  بزرگ  از  او  روایت‌کرده‌اند  برابر  نص  قرآن  نیز  ثابت  شده  است‌. عمرگفت‌: آیة  رجم  ازجمله  چیزهائی  است‌که  برپیامبری  نازل  شده  و ما  آن  را  خوانده  وحفظ  کرده‌ایم  و  پیامبر صلی الله علیه و سلم   حکم  رجم  را  اجراکرده  و  ما  نیز  به  پیروی  از  او  اجرا کرده‌ایم‌. نسخ  تلاوت  و  قرائت  آیه‌ای  مستلزم  نسخ  حکم  آن  نیست‌. همانگونه‌که  ابوداود  آن  را  از  حدیث  ابن  عباس  بیرون  آورده  است‌. امام  احمد  و  طبرانی  درکتاب  "الکبیر"  از  حدیث  امامه  به  سهل  و  او  از  خاله‌اش  “‌عجماء‌”  نقل‌ کرده  است‌که  «الشیخ والشیخة إذا زنیا فارجموهما ألبتة بما قضیا من اللذة » [هرگاه  شیخ  وشیخه  = زن  و مرد  پیر و ازدواج  کرده  مرتکب  عمل  زنا  شوند  بسبب  لذتی‌ که  دیده‌اند  آنان  را  سنگسار کنید] ‌.

پس چون تلاوت آن از جانب الله تعالی نسخ گردید، لذا در قرآن هم جای نگرفت زیرا آیاتی که تلاوتشان منسوخ است در قرآن جای نمی گیرند ولی چون حکم آن آیه – یعنی رجم زنا کار محصن – از سوی خداوند متعال نسخ نشد، پس همچنان سنگسار بعنوان یکی از احکام و حدودات شرعی اجرا خواهد شد.

در واقع در مورد آیة رجم علماء در اصول فقه در مبحث "نسخ" بیان کرده اند که  این آیه قرائتش از قرآن نسخ شده است و دیگر آیه ی قرآن بحساب نمی آید ولی حکمش باقی مانده است، و نسخ در قرآن به سه روش رخ داده است:

(1) هم قراءت آیة و هم حکمش نسخ شود مانند آیه " عشر رضعات معلومات یحرّمن " یعنی: "ده بار شیر دادن محرمیت ایجاد میکند".

(2) قراءتش ثابت بماند ولی حکمش نسخ شود مانند آیة "وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ" (البقرة: 284) یعنی: "و اگر آنچه که در نفس خود پنهان دارید و یا آشکار کنید خداوند آنرا از شما محاسبه خواهد کرد"

(3) قراءتش نسخ شود و حکمش باقی بماند مانند آیة رجم، و شاید بهمین علت عمر رضی الله عنه آنرا در قرآن ننوشت زیرا از آنجاییکه قراءتش نسخ شده بود دیگر آیه قرآن بشمار نمیرفت پس نوشتن آن در قرآن جائز نبود. (برای توضیح بیشتر به کتاب "المنتقی شرح الموطأ حدیث رقم 1560 مراجعه شود).

و ناسخ علاوه بر قرآن گاهی حدیث و سنت نبوی است یعنی گاها برخی از احادیث صحیح پیامبر صلی الله علیه وسلم نیز بعنوان ناسخ عمل می کنند.

پس ناسخ قرآن دو مورد هستند:

1-    نسخ قرآن به قرآن

2-    نسخ قرآن به سنت نبوی

 برای تفصیل بیشتر به کتاب علوم القرآن "مناع القطان" قسمت ناسخ و منسوخ مراجعه کنید.}

اما شاید لازم باشد که برخی از حکمتهای نسخ آیات را اشاره کنیم:

1- مراعات مصالح مسلمانان ( اوایل بگونه ای بود که چون بتازگی از زندگی جاهلیت دست می کشیدند، هنوز به طور کامل آن عادات زشت را از خود دور نکرده بودند یا برایشان سخت بود و لذا برای اینکه به مرور خود را با فرهنگ جدید تطبیق دهند، برخی احکام نیز به مرور تغییر می یافت)

2- تکامل شریعت بر اساس تکامل دعوت و حال مردم

3- اراده ی خیر نسبت به امت و آسان گرفتن بر آنها.

 

پس برای محصن زناکار، یعنی کسی که آزاد، عاقل، بالغ باشد و با عقد صحیح ازدواج کرده باشد و با همسرش جماع کرده باشد، عقوبتش سنگسار کردن تا دم مرگ میباشد، چه برای زن و چه برای مرد، همانطور که از پیامبر صلی الله علیه و سلم ثابت شده است که "ماعز" و "جهنیة" و "غامدیة" و "دو زن و مرد یهودی" را که محصن بودند و زنا کرده بودند را رجم کرد، و اهل علم از اصحاب و تابعین و غیره آنرا اقرار کرده اند.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: " خذوا عنی، خذوا عنی، قد جعل الله لهن سبیلا البکر بالبکر جلد مائة ونفی سنة والثیب بالثیب جلد مائة والرجم " روایت مسلم (1690) یعنی: "از من بگیرید، از من بگیرید، خداوند راهی را برای آنها (زناکاران) گشوده است، برای زناکار بکر با بکر (کسی که ازدواج نکرده باشد) یکصد ضربه شلاق و تبعید یک سال، و برای زناکار ثیب با ثیب (کسی که ازدواج کرده باشد) صد ضربه شلاق و سنگسار"

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com