::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7048147 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169300146 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119352 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم اشتغال به فیلمبرداری در مراسم عروسی
شماره فتوى 6406

تعداد بازديد 5790

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-06-07

 

یک سوال داشتم پیرامون فیلمبرداری از مجالس عروسی وتولد و... چون بنده به شغل فیلمبرداری مشغول می باشم عروسی های اینجا معمولا رقص وپایکوبی وجود دارد ساز و آواز نیز درعروسی اجرا میشود آیا به نظر شما فیلمبرداری ازچنین مجالسی به عنوان شعل ایراد دارد؟ خواهشمندم مرا راهنمایی فرمایید .


الحمدلله،

چند مسئله را بایستی در خصوص مجالس عروسی و جشن تولد در نظر داشت:

اولا: اختلاط زن و مرد در عروسی حرام و گناه است، از اینرو در هر مجلس عروسی یا غیر آن که زنان و مردان نامحرم با هم اختلاط داشته باشند حضور در اینگونه مراسمات و شرکت در آنها حرام و گناه است، چون خداوند متعال چنین مراسماتی را نمی پسندد و به حضور مسلمانان در اینگونه مجالس راضی نیست.

دوما: موسیقی و ساز و دهل یا هر نوع آهنگ سنتی یا مدرن در مجالس عروسی یا غیر عروسی حرام و گناه است، بنابراین حضور در مجالسی که در آنجا موسیقی پخش شود جایز نیست و نبایستی یک مسلمان در اینگونه مراسمها شرکت کند وگرنه او نیز به دلیل شرکت در آنجا – حتی اگر مرتکب امر منکری نشود- باز گناهکار است، زیرا حضورش در آن مجلس خود گناه است.

برای توضیحات بیشتر به (2439) و (5298) مراجعه کنید.

 

سوما: رقصیدن و پایکوبی زنان و مردان با هم حرام و گناه بزرگی است، و هرکس در این مجالس حضور یابد  حتی اگر خود نرقصد- باز گناهکار است، زیرا شرکت در مجالس گناه خود گناه دیگری است.

چهارم: اصلا برگزاری مراسم جشن تولد – حتی اگر زن و مرد نامحرم اختلاط نیابند و رقصیدنی درکار نباشد و موسیقی هم پخش نشود- باز حرام است، زیرا ما مسلمانان بجز دو روز عید قربان و رمضان حق نداریم هیچ روزی از سال را گرامی بداریم و در آن مراسم جشن برگزار کنیم. برای توضیحات بیشتر به (1216) و (310) مراجعه کنید.

 

 

پنجم: فیلمبرداری یا عکاسی در مجالسی که زن و مرد با هم اختلاط دارند، و یا فیلمبرداری از مراسمی که در آنجا موسیقی پخش می شود، یا فیلمبرداری در مکانی که رقص و پایکوبی می شود حرام و گناه است، و درآمد آن نیز حرام است و بعنوان مال حرام تلقی می شود، و نشر این فیلمها، هر کسی که آنرا نگاه کند، همان گناه برای کسی که فیلمبرداری کرده است نیز نوشته خواهد شد، بنابرین باید فکر جدی برای ترک این کار بکنید.

برای توضیحات بیشتر به (1138) و (132) مراجعه کنید.

 

نکته: یک مراسم عروسی که مخالف شرع نباشد، بگونه ای است که:

- مکان زنها با مردها کاملاً جدا باشد و ارتباطی با هم نداشته باشند.

- هیچ مرد بالغی وارد جمع زنان نشود، حتی داماد.

- هیچ دختری نباید وارد جمع مردها شود مگر دختران خردسال.

- داماد که عروس را آورد نباید در بین زنان بماند و با عروس بنشیند، بلکه باید مکان را ترک کند و نزد مردها برود مگر آنکه دور و بر عروس از زنان نامحرم خالی شوند.

- نبایستی مرد نامحرمی نزد عروس یا دیگر زنان باشد.

- از آوردن ساز و موسیقی و دهل خودداری شود، زیرا موسیقی حرام است.

- فقط در بین زنان جایز است تا دف بزنند و کسی اگر خواست آواز بخواند ولی نباید اشعار آن منکر باشد و فیلمبرداری از این دف و آواز زنان حرام است. برای توضیحات بیشتر به (2238) و (2239) مراجعه کنید.

- اگر قرار باشد فیلمبرداری شود، فیلمبرداری از مردها را باید فیلمبردار مرد، و برای زنان هم یک فیلمبردار زنان باشد.

 

با توجه به این مطالب به سوال کننده محترم می گوییم:

آنگونه که توضیح دادید که در آن مجالس عروسی اختلاط زن و مرد همراه با رقصیدن و موسیقی است، قطعا و بدون شک و تردید نه تنها فیلمبرداری از آن مجلس گناه و حرام است و درآمد آن نیز باطل است، بلکه حتی حضور و شرکت در چنین مراسماتی بدون فیلمبرداری نیز حرام است، زیرا شرکت کردن در مجالس گناه خود گناه دیگری است.

زیرا خداوند متعال می فرمایند: « وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَی الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»( مائده 2) . یعنی: و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است.

و می فرمایند: «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللّهِ یُکَفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّی یَخُوضُواْ فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا» النساء /140

یعنی: و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا می‏کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می‏کند.

در این آیه می توان به این نکته پی برد که همنشینی در جلسه ی معصیت و منکرات حرام است و اگر کسی بینشان حضور یابد ولی آنها را از منکراتشان نهی ننماید پس او نیز شریک و وزیر آنها در گناهشان خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر در مورد حکم شرکت و اجابت دعوت از مجالس عروسی که بصورت شرعی برگزار نمی شوند به فتوای (4595) و (4797) مراجعه نمایید.

 

پس به سوال کننده توصیه می کنیم که از فیلمبرداری کردن چنین مجالس عروسی و یا تولد و یا هر مجلس دیگری که در آن منکراتی وجود دارد خوداری کنید و تقوای خدا را داشته باشید و از عقاب او بترسید و دین و اخلاق خود را بخاطر مال دنیا به خطر نیاندازید، چرا که خداوند متعال می فرمایند: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا * وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ» [ الطلاق-2-3]

[و هر کس از خدا پروا کند [خدا] برای او راه بیرون‏شدنی قرار می‏دهد * و از جایی که حسابش را نمی‏کند به او روزی می‏رساند]

و از پیامبرصَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ روایت است که فرمود: « مَنْ تَرَکَ شَیئاً لله عَوَّضَهُ الله خیراً ‏منه» ‏‏«هر کسی چیز ی را به خاطر خداوند ترک کند خداوند چیزی بهتر از آن به او خواهد داد ‏‏» ‏ ابونعیم در «الحلیة» (2/196)‏

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com