::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

7312783 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

170146338 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

120240 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

حکم کسب درآمد از طریق حجامت
شماره فتوى 7012

تعداد بازديد 6011

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2011-12-15

 

میخواستم بدانم آیا پولی که از حجامت بدست می آید جایز است؟


الحمدلله،

فقهای اسلام در مورد کسب درآمد از طریق حجامت اختلاف نظر دارند که آیا مکروه است یا مباح (جایز) است؟ علت اختلاف آنها نیز بخاطر ورود احادیثی است که در مورد کسب حجامت وارد شده است. مثلا احادیث زیر کسب حجامت را نهی کرده اند:

1- پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «کَسْبُ الْحَجَّامِ خَبِیثٌ» مسلم (1568).

یعنی: «درآمد حجامت کننده پلید است».

2- و فرمودند: «شَرُّ الْکَسْبِ مَهْرُ الْبَغِیِّ وَثَمَنُ الْکَلْبِ وَکَسْبُ الْحَجَّامِ» مسلم (1568).

یعنی: «بدترین درآمد پول خودفروشی (کسی که در ازای پول تن به زنا دهد) و پول فروش سگ و درآمد حجامت کننده است».

3- و از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده که گفت: «نَهَی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ کَسْبِ الْحَجَّامِ» أحمد (7635) و نسائی (4673) وابن ماجه (2165) وصححه الألبانی فی صحیح النسائی .

یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم از درآمد حجامت کننده نهی فرمودند».

 

و احادیث دیگری نیز وجود دارند که کسب درآمد از طریق حجامت را جایز دانسته است:

1- از انس بن مالک رضی الله عنه روایت شده که گفت: « حَجَمَ أَبُو طَیْبَةَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم، فَأَمَرَ لَهُ بِصَاعٍ مِنْ تَمْرٍ». بخاری (2102) ومسلم (1577).

یعنی: ابوطیبه (جهت مداوا ) رسول ‏الله ‏صلی الله علیه وسلم را حجامت ‏کرد. رسول ‏اکرم ‏صلی الله علیه وسلم دستور داد تا یک صاع خرما به وی بدهند.

2- و از ابن عباس رضی الله عنه روایت شده که گفت: «احْتَجَمَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَعْطَی الَّذِی حَجَمَهُ وَلَوْ کَانَ حَرَامًا لَمْ یُعْطِهِ»‏ (بخاری: 2103)‏ و مسلم ولفظ متعلق به بخاری است.

یعنی: «رسول ‏الله ‏صلی الله علیه وسلم‏ حجامت کرد و اجرت حجامت کننده ‏را پرداخت نمود. اگر مزد حجامت حرام می‏بود، رسول ‏الله ‏صلی الله علیه وسلم‏ آن را نمی‏پرداخت».‏

و در لفظ دیگری از بخاری آمده: « وَأَعْطَی الْحَجَّامَ أَجْرَهُ وَلَوْ عَلِمَ کَرَاهِیَةً لَمْ یُعْطِه» بخاری (2278). یعنی: « و مزد حجامت دهنده را پرداخت کرد و اگر مزد آن مکروه می بود آنرا نمی پرداخت».

 

حال با توجه به این دو دسته از احادیث؛ جمهور علمای اسلام آن احادیث را با هم جمع بسته و حکم به مکروه بودن کسب حجامت داده اند، یعنی آنها نهی وارده از احادیث دسته اول را حمل بر کراهت دانسته اند نه تحریم کسب حجامت.

امام نووی رحمه الله در "شرح صحیح مسلم" می گوید: «علما در مورد کسب حجامت اختلاف نظر دارند ولی اکثر علمای سلف و خلف گفته اند: کسب حجامت حرام نیست، و استفاده از پول آن نه برای انسان آزاده و نه بر برده حرام نیست، و این رای مشهور در مذهب امام احمد نیز است، و در روایتی از احمد ذکر شده که وی گفته: محدثین کسب حجامت را بر انسان آزاده حرام می دانند اما بر برده خیر». و در ادامه می گوید: «جمهور علما این احادیثی که در مورد نهی از کسب حجامت هستند را حمل بر تنزیه و دست برداشتن از کسب گدامنشانه و حریص بودن بر مکارم اخلاق و کارهای والا دانسته اند، و اگر کسب حجامت حرام می بود فرقی ما بین آزاده و برده نبود چرا که برای مرد جایز نبود که برده اش را از کسب حرام غذا و طعام بدهد».

همچنین امام ابن قدامه می گوید: «جایز است که شخصی را جهت حجامت کردن خود به اجرت گرفت تا حجامتش کند، و مزد وی مباح و جایز است، و این رأی برگزیده ابی الخطاب و قول ابن عباس است. همچنین امام مالک و شافعی و اصحاب رای (حنفیه) بر آن هستند. و قاضی ابویعلی از علمای حنابله گفته که مزد حجامت کننده مباح نیست، و ذکر شده که امام احمد گفته: می توان چیزی را به حجامت کننده پرداخت نموده البته بدون آنکه عقد یا قرارداد یا شرطی ما بین آنها بسته شده باشد در آنصورت حجامت کننده می تواند آن مزد را دریافت کند ولی باید آنرا در تامین علوفه حیواناتش و یا طعام دادن بردگانش مصرف کند و برای او جایز نیست که از آن بخورد. همچنین از جمله کسانی که کسب حجامت را مکروه دانسته اند می توان به عثمان بن عفان و ابوهریره و حسن بصری و نخعی اشاره نمود و این بخاطر آنست چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «درآمد حجامت کننده پلید است» روایت مسلم، و در مورد مزد حجامت کننده فرموده اند: «أطعمه ناضحک ( أی : البعیر ) ورقیقک». یعنی: آنرا برای شترت و برده ات خرج کن. روایت أحمد وترمذی (1277) و البانی آنرا در " صحیح الترمذی" صحیح دانسته است...

در ادامه می گوید: -  و پیامبر صلی الله علیه وسلم تنها آنرا (یعنی خوردن درآمد حجامت) برای انسان آزاده ناپسند دانسته اند تا آلودگی این پیشه پاک شود، و ایشان امر نمودند که درآمد آنرا در جهت غذا دادن بردگان هزینه کنند و این دلیلی است بر جواز (کسب حجامت)؛ پس نهی (وارده در احادیث) حمل بر مکروه بودن خوردن درآمد حجامت دارد نه حرام بودن آن»."المغنی" (6/133) باختصار وتصرف.

خلاصه اینکه: فقها استفاده از درآمد حجامت را برای مصارف شخصی خود مکروه دانسته اند، اما کسب درآمد از طریق حجامت کردن دیگران حرام نیست.

 

2- خواستگاری  که دربانک کارمیکندایا پول حقوقش درست است وجواب مثبت دادن به او؟

 

قطعا حقوق کارمندان بانک حرام است و علمای معاصر فتواهای زیادی را در مورد تحریم کار در بانکها صادر کرده اند تا جائیکه حتی شغل رانندگی برای سرویس کارمندان بانک را نیز حرام دانسته اند چه رسد به خود کارمند یا سرایدارش!

پس مراقب باشید و به هیچ وجه به یک کارمند بانک پاسخ مثبت ندهید تا مبادا پول حرام وارد زندگی شما و فرزندان آینده شما شود و برکت از زندگیتان رخت بندد!

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com