::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

1516376 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

142722617 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

2842 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

چگونگی نماز بیماران در بیمارستان
شماره فتوى 7715

تعداد بازديد 4809

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-01-23

 

چگونگی نماز بیماران در بیمارستان


الحمدلله،

پس از بررسی و پژوهش هیئت دائمی افتاء در پاسخ به نامه مربوط به نماز بیماران واقع در بیمارستان، کیفیت نماز بیماران بصورت زیر تشریح می شود :

1- بر بیمار واجب است که تا حد توانایی اش بصورت ایستاده نماز بخواند.

2- کسی که توانایی ایستادن ندارد، نشسته نماز بخواند، و (در این حالت) افضل آنست که در قیام بصورت چهار زانو بنشیند.

3- اگر نتوانست بصورت نشسته نماز بخواند، بر پهلو نماز بخواند به گونه ای که صورتش رو به قبله باشد، و مستحب آنست که بر پهلوی راست دراز بکشد.

4- اگر نتوانست بر پهلویش نماز بخواند، پس بر پشت خوابیده نماز بخواند.

5- کسی که توانایی ایستادن داشته باشد اما از رکوع بردن و سجده کردن ناتوان باشد، در اینحالت ایستادن از او ساقط نمی شود، بلکه باید ایستاده نماز بخواند و برای رکوع؛ با (سر و سینه، یا اگر با هر دو نتوانست فقط بوسیله یکی از آندو) رو به پایین اشاره کند، و سپس بنشیند و برای سجده؛ (سر و سینه اش) را به پایین متمایل کند.

6- اگر بیماری چشمی داشته باشد، و یک پزشک معتمد بگوید: اگر بر پشت خوابیده نماز بخوانی امکان مداوای تو هست وگرنه نمی توان مداوا نمود، پس او می تواند بر پشت دراز کشیده و نماز بخواند.

7- هرکسی توانایی رکوع و سجده را نداشت، برای هر دو می تواند با اشاره (سر و سینه یا یکی از آندو) آنرا انجام دهد، البته برای سجده اندکی بیشتر خود را کج (یا رو به پایین متمایل) کند.

8- کسی که (تنها) برای سجده بردن ناتوان بود، باید رکوع (را طبق معمول) انجام دهد و برای سجده (با سر و سینه یا فقط یکی از آندو) رو به پایین اشاره کند.

9- و کسی که نتواند پشتش را با گردنش در یک انحنا قرار دهد، و اگر پشتش انحنا و خم دارد گویا که در رکوع است؛ در اینحالت هرگاه قصد رکوع کرد کافیست اندکی بر انحنایش بیافزاید (کمی خود را خم کند)، و در سجده هم تا جائیکه برایش ممکن است صورتش را بیشتر نزدیک زمین بگرداند.

10- اگر نمی تواند با سرش هم اشاره کند (سرش را خم کند)، پس تکبیرة الاحرام کند و شروع به قرائت نماید و قیام و رکوع و برخواستن از رکوع و سجده و برخواستن از سجده و نشستن بین دو سجده و نشستن برای تشهد را در قلبش نیت کند (یعنی در قلبش نیت و تصور کند که مثلا الان در رکوع یا سجده است و دارد رکوع و سجده می برد) و اذکار هر کدام را بخواند، اما آنچه بعضی از بیماران که با اشاره انگشت انجام می دهند، اصلی ندارد.

11- و هرگاه بیمار در اثنای نمازش توانایی آنچه را که از انجامش عاجز بود، پیدا کرد؛ از قیام و نشستن و رکوع گرفته تا سجده، باید آنرا انجام دهد و نمازش را ادامه دهد.

12- هرگاه بیمار یا غیر بیمار در وقت نماز خوابش ببرد و یا فراموش کند، باید هرگاه از خواب بیدار شد یا بیاد آورد همان لحظه نمازش را بخواند، و برای وی جایز نیست که نماز را تا وقت نماز بعدی به تاخیر بیاندازد.

13- ترک نماز تحت هیچ شرایطی جایز نیست، بیکه بر هر مکلفی واجب است نماز را در هر حالتی که باشد بخواند، چه در سلامتی یا بیماری؛ زیرا نماز ستون اسلام و بزرگترین فریضه بعد از شهادتین محسوب می شود، بنابراین برای مسلمان جایز نیست که نماز فرضش را نخواند تا آنکه وقتش تمام شود، هرچند که مریض باشد، مادامیکه عاقلش ثابت مانده، بلکه بر اوست که نماز را به اندازه تواناییش آنگونه که ذکر کردیم بخواند، و اما اینکه بعضی از بیماران نماز خود را تا زمان بهبودی به تاخیر می اندازند جایز نیست، و در شرع پاک و مطهر اصلی ندارد.

14- اگر بر مریض سخت آمد که هر نماز را در وقت خود بخواند، می تواند نماز ظهر را با عصر، و مغرب را با عشاء بصورت جمع تقدیم یا تاخیر بخواند، آنگونه که برایش آسانتر بود، اگر خواست عصر را جلو بیاندازد و با ظهر بخواند، و اگر خواست ظهر را در وقت نماز عصر بصورت جمع تاخیر بخواند، و یا اگر خواست عشاء را در وقت نماز مغرب بصورت جمع تقدیم بخواند و یا مغرب را همراه عشاء با جمع تاخیر بخواند.

اما نماز صبح را نمی توان با نماز قبل یا بعد خود جمع کند، زیرا وقت آن با قبل و بعد خود منفصل است.

وبالله التوفیق ، وصلی الله علی نبینا محمد وآله وصحبه وسلم .

فتاوی اللجنة الدائمة؛ الفتاوی المتعلقة بالطب وأحکام المرضی - أحکام تتعلق بصلاة المریض - الفتوی رقم (17798).

 

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com