::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869832 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169224100 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

تقسیم میراث مردی که یک زن و چهار دختر و چند برادرزاده ورثه اویند
شماره فتوى 7962

تعداد بازديد 5864

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-05-03

 

من یک پدر کلان مادری داشتم که مدت چند سال میشود که وفات نموده است . پدر کلانم کدام پسری ذکور ندارد و زن اولی وی نیز وفات نموده است، که از زن اولی آن 4 دختر باقی مانده است . بعد از وفات خانم پدرکلان من , وی نکاح دومی را انجام داد که خانم دوم وی زنده است . حالا از پدر کلان من مقدار 8 جریب زمین باقی مانده است , چون حاصل خوبی بدست نمیاید . دختران وی میخواهد این زمین را بفروش برساند . من یاد آور سهم خانم دوم بابه کلان خود شدم . اما دختران وی گفت که ما مادر اندر خود را به حق رسانیده ایم . لطف نموده به این دو سوال جواب ارائه نمائید .

1-      حق خانم دوم پدرکلان در این جایداد به کدام اندازه است لطفا واضح بسازید . جایداد باقیمانده پدرکلان یک حویلی به اندازه یک جریب و مقدار 8 جریب زمین است . در این میان سهم خانم دوم وی که بعد از وفات خانم اول به نکاح آمده به کدام اندازه است .

2-      حالا 4 دختر پدرکلان من میخواهد جایداد پدر خود را به فروش برساند . اما در این جا پسران کاکای مادرم (برادر زاده های پدر کلان من) دعو می نمایند و میگویند در این جایداد ما هم حق داریم . و دلیل شان اینست که ما از یک مولوی پرسان کردیم , وی برای مان گفته که به اساس نسب شما در این ملکیت حق دارید . لطفا به اساس دلایل معقول جواب دهید .

آیا برادر زاده در میراث کاکا حق دارد، درحالی که دختران او موجود باشد؟

زن دومی چقدر حق دارد؟


الحمدلله،

از متن سوال اینگونه برداشت می شود که : مردی فوت می کند، درحالیکه یک زن و چهار دختر در قید حیات دارد، پس تمام آنها ارث می برند، یعنی هم زن دوم متوفی و هم دخترانش ارث می برند، البته آنگونه که شریعت تعیین کرده است، که بصورت زیر بیان می شود :

ابتدا باید کل ماترک متوفی را حساب کنید، و سپس :

1- سهم زن دوم متوفی یک هشتم از کل ماترک – هم حویلی و هم 8 جریب زمین – می باشد، به دلیل فرموده الله متعال : « وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم» (نساء 12).

یعنی : «و برای زنان شما، یک چهارم میراث شماست، اگر فرزندی نداشته باشید؛ ولی اگر برای شما فرزندی باشد، یک هشتم از آن آنهاست».

2- دو سوم کل ماترک هم متعلق به دختران متوفی است، به دلیل فرموده خداوند متعال : « فَإن کُنَّ نِسَاءً فَوقَ اثنَتَینِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ» (نساء 11).

یعنی: «پس اگر فرزندانتان همه دختر بودند و تعدادشان (دو یا) از دو بیشتر بود دو سوم ترکه سهم ایشان است».

پس دو سوم از کل ماترک – حویلی و 8 جریب زمین – از آن چهار دختر متوفی است و سهم هریک از این چهار دختر به یک اندازه است.

3- اگر پس از آنکه سهم زن دوم و چهار دختر متوفی جدا شد، هرآنچه باقی بماند متعلق به نزدیکترین خویشاوندان متوفی از طبقه ذکور هست، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «أَلْحِقُوا الْفَرَائِضَ بِأَهْلِهَا، فَمَا بَقِیَ فَهُوَ لأَوْلَی رَجُلٍ ذَکَرٍ» متفق علیه

وَفِی رِوَایَةٍ: اقْسِمُوا الْمَالَ بَیْنَ أَهْلِ الْفَرَائِضِ عَلَی کِتَابِ اللَّهِ، فَمَا تَرَکَتِ الفَرَائِضُ فَلأَوْلَی رَجُلٍ ذَکَرٍ.

یعنی : « سهمیه های مشخص شده در میراث را به صاحبانش بدهید، سپس هر چه باقی ماند برای نزدیکترین مرد به متوفی است».

و در روایتی آمده : مال را بین صاحبان سهمیه های مشخص شده آنچنانکه در قرآن آمده است تقسیم کنید، و هر چه بعد از این سهمیه ها باقی ماند برای نزدیکترین مرد به میت است.

حال باید مشخص شود که نزدیکترین خویشاوندان متوفی – از طبقه ذکور – چه کسی است؟ اگر مشخص شود که برادرزاده های متوفی نزدیکترین مردهای خویشاوند متوفی هستند، در آنصورت آنها نیز – در صورتی که بعد از تقسیم ارث چیزی باقی بماند – سهم خواهند برد.

بطور خلاصه : شما باید کل اموال ماترک متوفی را حساب کنید و سپس :

1- یک هشتم کل آنرا به زن متوفی بدهید.

2- دو سوم آنرا به چهار دختر متوفی بدهید.

3- باقی مانده را به نزدیکترین مرد از خویشاوند متوفی بدهید.

و از انجائیکه مسئله تقسیم ارث مهم و دارای جزئیات و پیچیدگی خاص خود است، و چه بسا افراد دیگری در ارث سهیم باشند و شما ذکر نکرده باشید، لذا توصیه می شود که این مسئله را در یک محکمه شرعی و یا نزد یک عالم آگاه به مسائل ارث مطرح کنید.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com