::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6869626 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169222389 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا می توان به فقیری که توانایی کارکردن دارد صدقه یا زکات داد؟
شماره فتوى 8239

تعداد بازديد 5760

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-07-14

 

ما چند نفر جمعی هستیم که از اموال صدقه ای که خیرین به ما می دهند کفالت چند خانواده فقیر را برعهده گرفته ایم، بعضی از افراد این خانواده های فقیر (چه از زنان یا مردان) کسانی هستند که توانایی کسب و کار دارند، اما عادت کردند هر ماه این صدقات را دریافت کنند، و لذا کارهایی که درخورشان هست را رد می کنند، از جمله این کارها عبارتند از : خیاطی، خدمتکار مدرسه، یا فروش مواد غذایی داخل مدرسه یا محله ، حال سوال من اینست : آیا پولهایی که به اینها می دهیم در جای درستی صرف کرده ایم؟ و آیا ما مسبب تنبلی آنها در طلب رزق و روزی نیستیم؟ و آیا اگر پول ماهیانه را از آنها قطع نماییم گناهکار نمی شویم؟


الحمدلله،

از اینکه کفالت تعدادی از خانواده های فقیر را برعهده گرفته اید، بدون شک عملی نیک و قابل تقدیر است، و از الله متعال خواستاریم اینرا از شما بپذیرد.

اما بطور کلی صدقاتی که یک انسان می تواند ببخشد، دو نوع است :

1- صدقه واجب، که همان زکات است، این نوع صدقه (یعنی زکات) را جز به افرادی که الله متعال مشخص کرده اند نباید داده شود، و افراد مستحق زکات آنهایی هستند که در این آیه ذکر شده اند : «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِیلِ» (توبه 60). یعنی : «زکات تنها برای : فقراء، و مساکین، و کارگزاران آن، و کسانی که جلب محبتشان (برای اسلام) می‌شود، و آزاد کردن بردگان، و پرداخت بدهی بدهکاران، و (صرف) در راه خدا (فی سبیل الله) و واماندگان در راه می‌باشد».

و پرداخت زکات به کسی که قادر به کسب و کار باشد که درآمد آن کفایتش را کند، جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : «َلَا حَظَّ فِیهَا لِغَنِیٍّ وَلَا لِقَوِیٍّ مکتسب» صحیح أبی داود (1443).

یعنی : «افراد بی نیاز و کسانی که قوی هستند و توانایی کار دارند، از مال زکات بهره ای ندارند».

2- صدقه مستحب، هرمالی را گویند بغیر از زکات که انسان آنرا در وجوه خیر انفاق کند، این نوع صدقه را می توان به فقیر و غنی داد، ولی افضل آنست به افراد محتاج و نیازمند داده شوند.

امام نووی رحمه الله گفتند : «حلال است صدقه مستحبه را به افراد بی نیاز هم داد و خلافی (مابین علماء) در این مورد نیست، پس جایز است به اغنیاء هم داد، و صدقه دهنده ماجور است، ولی دادن آن به فرد نیازمند افضل تر است. اصحاب ما (شوافع) گفتند : برای انسان غنی مستحب است از گرفتن صدقه پرهیز کند، و مکروه است که بدنبال آن باشد...

و برای غنی حلال نیست صدقه ای را دریافت کند که برای رفع نیاز فقراء اختصاص داده شده است». "المجموع " (6/236).

بر این اساس؛ اگر صدقاتی که به آن خانواده ها می دهید از مال زکات اند، جایز نیست به آنها داده شود، مگر برای آنهایی که فقیر باشند و توانایی کسب نداشته باشند.

ولی اگر از صدقات مستحب باشد، جایز است به آنها داده شود، هرچند بهتر است به فقرای آنها داده شود تا بوسیله آن پولها مایحتاجش را برآورده کند.

و اگر شما صدقات خود را به آنهایی که توانایی کسب دارند متوقف کنید گناهی متوجه شما نیست، زیرا آنها مضطر نیستند، و اگر افراد خیر به شما بگویند که صدقاتشان را فقط به فقراء اختصاص دهید، در آنصورت لازمست فقط به فقراء بدهید.

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

 

IslamPP.Com