::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868874 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169219938 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

سقط جنین چهار ماهه و یا بیشتر، در چه حالتی جایز است؟
شماره فتوى 8841

تعداد بازديد 5987

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2013-12-21

 

حکم سقط جنینی که پنج ماه از زمان لقاح آن گذشته باشد چیست؟


الحمدلله،

فقهای مذاهب اهل سنت و جماعت اجماع کردند که کشتن جنین و سقط آن بعد از آنکه روح در کالبد او دمیده شد حرام و گناه است، و (بر طبق نصوص کتاب و سنت) روح بعد از گذشت یکصد و بیست (120) روز از زمان لقاح در جنین دمیده خواهد شد، (بعد از این زمان) تحت هیچ احوال و شرایطی (حتی اگر جنین ناقص یا بیماری لاعلاج داشته باشد) جایز نیست او را سقط نمود و یا کشت، مگر آنکه تداوم بارداری (و حیات جنین) منجر به وفات مادر شود (که تنها در اینحالت جایز است، چون حفظ حیات مادر مهم تر است).

اختلافی که بین فقهاء است تنها در مورد حکم سقط جنین قبل از دمیده شدن روح در کالبد اوست، اما بعد از نفخ روح تمام فقهاء اجماع دارند که جنین به یک انسان تبدیل شده که جان دارد و (مانند سائر انسانها) قابل اکرام و احترام است، چنانکه الله متعال می فرمایند : « وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ ..» (اسراء 70). « براستی‌ ما فرزندان‌ آدم‌ را گرامی‌ داشتیم‌». و فرمود : « مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا ..» (مائده 32). « هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسانها را کشته باشد ..».

ابن جزی مالکی در کتاب " قوانینه الفقهیة " اجماع را درباره حرمت سقط جنین بعد از نفخ روح نقل کرده، چنانکه می گوید : «هرگاه نطفه لقاح یافت دیگر تعرض به آن جایز نیست، اگر خلقت او شکل گرفت (حرمت) تعرض به آن بیشتر است، و بیشتر از آن قتی است که روح در او دمیده شود، که در اینحالت (سقط جنین) به اجماع قتل نفس محسوب می شود» القوانین الفقهیة/141 .

و نگاه کنید به : نهایة المحتاج/8/442 از کتب شافعیه و "البحر الرائق" از کتب حنفیه .

لذا روشن شد که سقط جنین بعد از دمیده شدن روح در جسم او یک جرم است و انجام آن جایز نیست مگر در نهایت ضرورت، ضرورتی که یقینی باشد و از شبهه و گمان بدور باشد، هرگاه چنین ضرورتی پیش آمد یعنی بقای جنین تهدیدی بر حیات مادر شد، و بعد از بکارگیری راههای نجات از قبیل امکانات علمی و پزشکی که در زمان حال زیاد اند، (اگر خطر برطرف نشد) آنگاه می توان برای نجات جان مادر جنین را سقط نمود، که باتوجه به امکانات امروزی (برای نجات جان مادر) این امر هم نادر پیش می آید.

منبع : کتاب «أحکام الجنین فی الفقه الإسلامی» عمر بن محمد بن إبراهیم عامر .

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com