::ISLAMPP.COM::     دانلود کل سایت بصورت آفلاین! کلیک کنید     ::ISLAMPP.COM::     @ توجه توجه @ به سؤالات تکراری پاسخ داده نخواهد شد، پس لطفا قبل از ارسال سوال، در سایت جستجو کنید@

 اخبار جديد

صفحه أصلى

فتاواى متن

فتاواى صوتى

فتاواى تصويرى

گروهبندى فتاوى

كتابخانه فتاوى

جديدترين فتاوى

دانلود کتاب

اصول و تعبير خواب

فرستادن سؤال

جستجو در سايت

پيشنهادات و انتقادات

ارتباط با ما

درباره ما

آمار سايت

6868877 تعداد بازديد سايت

29705 تعداد كل فتاوى

9091 تعداد فتاواى متن

11381 تعداد فتاواى صوتى

9233 تعداد فتاواى تصويرى

169219950 تعداد كل فتاواى خوانده وشنيده شده

119340 تعداد كل فتاواى ارسال شده

 

نمايش فتاوى

 

فتاوى -->> -->>  فتواى انتخاب شده

آیا زنی که بر اثر سرطان مویش ریخته، می تواند برای قوی شدن رشد مو آنرا بتراشد؟
شماره فتوى 8938

تعداد بازديد 5811

فرستادن به دوست 

 چاپ كردن

تاريخ اضافه 2014-01-12

 

همسرم مبتلاء به سرطان پستان شد، بعد از آنکه عمل جراحی شد، اقدام به شیمی درمانی کردند و بعد از سه ماه از آن بخش زیادی از موی سرش ریخت ولی پزشکان گفتند : بعد از آنکه شش ماه از شیمی درمانی وی کامل گشت موی سرش دوباره بیرون می آید. آیا اگر این شش ماه را کامل کردیم، ممکن هست که می سرش را بتراشیم تا رشد موی سرش قوی و پرپشت گردد؟


الحمدلله،

از الله متعال مسئلت داریم که همسر شما را شفا دهد، و به شما صبر و اجر بر آن نصیب کند.

اصل بر آنست که زن نمی تواند موی سرش را بتراشد، اما اگر عذری مشروع درمیان باشد بلامانع است، و آنچه شما بیان کردید عذر حساب می شود، و ایرادی ندارد که موی سر ایشان را بتراشید تا قوی تر و پرپشت گردد، و این یعنی معالجه عیبی که بر اثر بیماری حاصل شده است، و علاج عیب جسمی بگونه ایکه به حالت اولیه اش بازگردد جایز است.

در فتوای هیئت دائمی افتاء آمده : «برای زن جایز نیست موی سرش را بتراشد جز در هنگام ضرورت، زیرا ترمذی و نسائی از علی رضی الله عنه روایت کردند که پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی فرمود از اینکه زن موی سرش را بتراشد، و أبوبکر بن خلال با اسناد خود از قتاده از عکرمه روایت کرد که گفت : «نهی النبی صلی الله علیه وسلم أن تحلق المرأة رأسها». یعنی : پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی فرمود از این که زن موی سرش را بتراشد.. اثرم (شاگرد امام احمد) گفته : شنیدم که از ابا عبدالله (یعنی امام احمد) درباره زن پیری سوال شد که از رسیدگی به موی سرش و از معالجه آن عاجز است آیا آنرا کوتاه کند؟ گفت : بخاطر چه چیزی کوتاه می کند؟ گفتند : نمی تواند مویش را روغن (و یا حنا) زند و مرتب کند و در آن حشرات ریز فرو می رود، گفت : اگر برای ضرورت باشد امید دارم که ایرادی بر آن نباشد».

"فتاوی اللجنة الدائمة" (5/179).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

IslamPP.Com